Abstract
Zusammenfassung. Die berufliche Selbstregulation stellt einen zentralen Aspekt professioneller Kompetenz von Lehrkräften dar. Empirische Studien konnten zeigen, dass die berufliche Selbstregulation sowohl einen positiven Effekt auf das Wohlbefinden der Lehrkräfte als auch auf ihr Unterrichtshandeln hat. Obgleich die Verortung der beruflichen Selbstregulation als Kompetenzaspekt eine prinzipielle Erlern- und Veränderbarkeit impliziert, steht eine empirische Prüfung ihrer Entwicklung noch aus. Die vorliegende Arbeit untersucht über einen vier-Jahres-Zeitraum die Entwicklung der beruflichen Selbstregulation in der ersten Phase der Lehrerausbildung an der Hochschule. Die Datenbasis bildet eine Stichprobe von 1858 Studierenden, darunter 264 angehende Lehrkräfte, die im Rahmen der Studie TOSCA befragt wurden. Die postulierte personenbezogene Struktur beruflicher Selbstregulation konnte mittels latenter Profilanalysen bestätigt werden. Des Weiteren zeigten Latent Transition Analysen, dass nur geringe intraindividuelle Entwicklungen in der beruflichen Selbstregulation über den beobachteten Zeitraum stattfanden. Die hohe intraindividuelle Stabilität der Selbstregulation über die Zeit zeigte sich sowohl bei Lehramtsstudierenden als auch bei Studierenden anderer Fachrichtungen.
Abstract. Occupational self-regulation is a central aspect of teachers' professional competence. Previous research has shown that occupational self-regulation positively affects teachers' well-being and their instructional quality. Based on a model of competence, the assumption that competence is learnable and malleable should also apply to self-regulation. This has not yet been investigated. The present study investigates the development of occupational self-regulation from the first phase of teacher education at university over a period of four years. Data from 1858 students was used, including 264 teacher students, who took part in the longitudinal study TOSCA. Using a person-centered approach, latent profile analyses confirmed the expected structure of occupational self-regulation for university students. The results of latent transition analyses showed only a small level of individual development in self-regulation. Thereby, the development of teacher students was similar to that of other students.
Literatur
(2007). Intervention durch Training und Beratung. In U. Schaarschmidt & U. Kieschke (Hrsg.), Gerüstet für den Schulalltag. Psychologische Unterstützungsangebote für Lehrerinnen und Lehrer (S. 117–156). Weinheim: Beltz.
(2006). Stichwort: Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9, 469–520.
(2011). Das Kompetenzmodell von COACTIV. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum & M. Neubrand (Hrsg.), Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Ergebnisse des Forschungsprogramms COACTIV (S. 29–53). Münster: Waxmann.
(2004). Burnout aus ressourcentheoretischer Perspektive. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 51, 247–257.
(2014). Gestärkt in den Lehrerberuf: Eine Förderung berufsbezogener Kompetenzen von Lehramtsstudierenden. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 28, 115–126.
(1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542–575.
(2010). Applied missing data analysis. New York, NY: Guilford.
(2009). Emotional transmission in the classroom: Exploring the relationship between teacher and student enjoyment. Journal of Educational Psychology, 101, 705–716.
(1993). Burning out: A framework. In W. Schaufeli, C. Maslach & T. Marek (Eds.), Professional burnout: Recent developments in theory and research (pp. 95–113). Philadelphia, PA: Taylor & Francis.
(2009). Visible Learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London & New York: Routledge.
(2006). Effect-size measures and meta-analytic thinking in counseling psychology. The Counseling Psychologist, 34, 601–629.
(1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44, 513–524.
(2001). The influence of culture, community, and the nested-self in the stress process: Advancing conservation of resources theory. Applied Psychology: An International Review, 50, 337–421.
(2014). Sind die bildungswissenschaftlichen Standards für die Lehramtsausbildung in den Curricula der Hochschulen angekommen? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17, 497–507.
(2008). An overview of Markov chain methods for the study of stage-sequential developmental processes. Developmental Psychology, 44, 457–467.
(2003). Bewältigungsverhalten als eignungsrelevantes Merkmal bei Existenzgründern: Ergebnisse einer Längsschnittstudie. Zeitschrift für Personalpsychologie, 2, 107–117.
(2008). Professional commitment and health among teachers in Germany: A typological approach. Learning and Instruction, 18, 429–437.
(2011). Allgemeine berufliche Motivation und Selbstregulation. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Hrsg.), Professionelle Kompetenz von Lehrkräften: Ergebnisse des Forschungsprogramms COACTIV (S. 277–294). Münster: Waxmann.
(2009). Die Enwicklung des Beanspruchungserlebens von Lehrerinnen und Lehrern in Abhängigkeit beruflicher Verhaltensstile. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 56, 200–212.
(2008). Teachers' occupational well-being and quality of instruction: The important role of self-regulatory patterns. Journal of Educational Psychology, 100, 702–715.
(2012). Welche bildungswissenschaftlichen Inhalte sind wichtig in der Lehrerbildung? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 15, 649–682.
et al.(2011). Die Entwicklung professioneller Kompetenz von Lehrkräften. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Hrsg.), Professionelle Kompetenz von Lehrkräften: Ergebnisse des Forschungsprogramms COACTIV (S. 55–68). Münster: Waxmann.
(2013). Professional competence of teachers: Effects on instructional quality and student development. Journal of Educational Psychology, 105, 805–820.
(2001). Testing on the number of components in normal mixture. Biometrika, 88, 767–778.
(2005). Investigating population heterogeneity with factor mixture models. Psychological Methods, 10, 21–39.
(2009). Classical latent profile analysis of academic self-concept dimensions: Synergy of person- and variable-centered approaches to theoretical models of self-concept. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 16, 191–225.
(2011). Personality types in adolescence: Change and stability and links with adjustment and relationships: A five-wave longitudinal study. Developmental Psychology, 47, 1181–1195.
MPlus User's Guide. Seventh Edition. Los Angeles, CA: Muthén & Muthén.
(1998–2012).(2006). Stability and instability of peer victimization during middle school: Using latent transition analysis with covariates, distal outcomes, and modeling extensions. Manuscript submitted for publication.
(2007). A latent profile analysis of college students' achievement goal orientation. Contemporary Educational Psychology, 32, 8–47.
(2014). Burnout risk among first-year teacher students: The roles of personality and motivation. Journal of Vocational Behavior, 85, 85–92.
(2006). Longitudinal analysis of adolescents' deviant and delinquent behavior – Applications of latent class growth curves and growth mixture models. Methodology, 2, 100–112.
(2001). A longitudinal study of personality change in young adulthood. Journal of Personality, 69, 617–640.
(2015). Who becomes a teacher? Challenging the “negative selection” hypothesis. Learning and Instruction, 36, 46–56.
(2013). Riskante studien- und berufsrelevante Merkmale von Studierenden: Ein Vergleich von Lehramts- und Jurastudierenden. Zeitschrift für Bildungsforschung, 3, 153–173.
(2005). Halbtagsjobber? Psychische Gesundheit im Lehrerberuf. Weinheim: Beltz.
(1997). AVEM – ein diagnostisches Instrument zur Differenzierung von Typen gesundheitsrelevanten Verhaltens und Erlebens gegenüber der Arbeit. Zeitschrift für Differentielle und Diagnostische Psychologie, 18, 151–163.
(1999). Beanspruchungsmuster im Lehrerberuf. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 46, 244–268.
(2014). On the consistency of personality types across adulthood: Latent profile analyses in two large-scale panel studies. Journal of Personality and Social Psychology, 107, 540–556.
(2012). Beiträge der Pädagogischen Psychologie zur Professionalisierung von Lehrerinnen und Lehrern: Diskussion zum Themenschwerpunkt. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 26, 307–312.
(2010). Schulleistungen von Abiturienten: Die neugeordnete gymnasiale Oberstufe auf dem Prüfstand. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
(2007). Work-related behaviour and experience patterns of physicians compared to other professions. Swiss Medical Weekly, 137, 448–453.
(2010). Study-related health and behavior patterns of medical students: A longitudinal study. Medical Teacher, 32, 422–428.
(2001). Concept of competence: A conceptual clarification. In D. S. Rychen & L. H. Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies (pp. 45–65). Seattle, WA: Hogrefe & Huber Publishers.