Abstract
Fragestellung: Angesichts der klinischen und wissenschaftlichen Bedeutung traumatischer Ereignisse und posttraumatischer Störungen hatte unsere Studie die Entwicklung und Überprüfung des Essener Trauma-Inventars für Kinder und Jugendliche (ETI-KJ) zum Ziel. Das neue Instrument erfasst ein breites Spektrum an potenziell traumatischen Ereignissen und soll ein geeignetes Screeningverfahren zur Identifikation der beiden Traumafolgestörungen Akute Belastungsstörung und Posttraumatische Belastungsstörung nach DSM-IV darstellen. Methodik: Das ETI-KJ wurde an einer Stichprobe von 276 Kindern und Jugendlichen zwischen 12 und 17 Jahren im Hinblick auf seine psychometrischen Kennwerte an klinischen und nicht klinischen Gruppen überprüft. Ergebnisse: Es fanden sich gute bis sehr gute Reliabilitätskennwerte, insbesondere für die Gesamtskala des ETI-KJ ergab sich eine sehr hohe interne Konsistenz. Die a priori angenommene Vier-Faktoren-Struktur (Intrusion, Vermeidung, Hyperarousal, Dissoziation) fand empirische Bestätigung. Hinweise auf eine sehr gute Konstruktvalidität zeigten sich durch signifikante Korrelationen des ETI-KJ mit weiteren Traumaskalen, Maßen der psychischen Befindlichkeit und der Ressourcenausstattung. Schlussfolgerungen: Mit dem ETI-KJ liegt im deutschen Sprachraum erstmals ein ökonomisches, reliables und valides Screeninginstrument zur differenzierten Erfassung traumatischer Ereignisse und posttraumatischer Störungen vor, dessen Einsatz sich sowohl im Forschungs- als auch im klinischen Kontext empfiehlt.
Objective: In light of the clinical and scientific relevance of traumatic events and posttraumatic disorders our study aimed to develop and validate the Essen Trauma-Inventory for Children and Adolescents (ETI-CA). The new instrument should assess various aspects of traumatic events and both posttraumatic disorders, namely Posttraumatic Stress Disorder and Acute Stress Disorder according to the criteria provided in DSM-IV. Method: ETI-CA was administered to a sample consisting of 276 children and adolescents aged between 12 and 17 years with regard to psychometric properties on clinical and non-clinical groups. Results: The ETI-CA subscales as well as the total score proved to have high internal consistency. The 4-factorial structure (intrusion, avoidance, hyperarousal, dissociation) was in line with the theoretical assumptions. Associations between ETI-CA and other trauma instruments as well as instruments for psychological distress and protective factors provided empirical evidence for the construct validity of ETI-CA. Conclusions: In German-speaking regions, the ETI-CA represents the first economic, reliable and valid screening instrument that assesses exposure to a broad range of potential traumatic events as well as posttraumatic disorders. The ETI-CA can be recommended for use in research as well as in clinical settings.
Literatur
1998). Summary of the practice parameters for the assessment and treatment of children and adolescents with posttraumatic stress disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 37, 997–1001.
(1980). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (3rd ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.
(1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV). Washington, DC: American Psychiatric Press.
(2003). Schutzfaktoren für die psychische Gesundheit von Kindern und Jugendlichen: Empirische Ergebnisse zur Validierung eines Konzepts. Gesundheitswesen, 65, 167–172.
(2003). Long-term effects of childhood abuse on brain and neurobiology. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 12, 271–292.
(2000). Meta-analysis of risk factors for post-traumatic stress disorder in trauma-exposed adults. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68, 748–766.
(1996). Trauma Symptom Check List for Children (TSCC) professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
(2002). Towards an empirical definition of pediatric PTSD: The phenomenology of PTSD symptoms in youth. Journal of American Academy of Child & Adolescent, 161, 631–636.
(2007). Traumatic events and posttraumatic stress in childhood. Archives of General Psychiatry, 64, 577–584.
(1998). Prevalence of PTSD in a community sample of older adolescents. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 37, 147–154.
(2002). Victimization and PTSD in a Danish national youth probability sample. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 41, 174–181.
(1999). Häufigkeit der Posttraumatischen Belastungsstörung bei Jugendlichen: Ergebnisse der Bremer Jugendstudie. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 27, 37–45.
(1996). Psychiatric comorbidity in childhood posttraumatic stress disorder. Child Abuse and Neglect, 20, 953–961.
(1997). Lehrbuch der psychologischen Diagnostik (2. Aufl.). Göttingen: Hogrefe.
(1996). Psychometric review of the When Bad Things Happen Scale (WBTH). In , Measurement of stress, trauma, and adaptation (pp. 435–437). Lutherville, MD: Sidran Press.
(2001). The Child PTSD Symptom Scale: A preliminary examination of its psychometric properties. Journal of Clinical Child Psychology, 30, 376–384.
(2002). Traumatic Events Screening Inventory for Children (TESI-C) Version 8.4. Dartmouth, VT: National Center for PTSD and Dartmouth Child Psychiatry Research Group.
(1992). Childhood Posttraumatic Stress Reaction Index (CPTS-RI). Unpublished manuscript, University of California, Los Angeles.
(1995). Traumas and Posttraumatic Stress disorder in a community population of older adults. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 34, 1369–1380.
(2004). Neuropsychotherapie. Göttingen: Hogrefe.
(1996). Psychometric review of the Trauma Reaction Indicators Child Questionnaire. In , Measurement of stress, trauma, and adaptation (pp. 370–372). Lutherville, MD: Sidran.
(2003). Locus of control and self-esteem as stress-moderators or stress-mediators in parentally bereaved children. Death Studies, 27, 619–640.
(1998). Multivariate Data Analysis (5th ed., pp. 577–667). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
(2004). Die Symptom-Checkliste SCL-27: Ergebnisse einer deutschen Repräsentativbefragung. Psychotherapie Psychosomatische Medizinische Psychologie, 54, 214–223.
(2010). Das Essener Trauma-Inventar. Validierung an einer Stichprobe von Bundeswehrsoldaten. Zeitschrift für Medizinische Psychologie, 19, 81–87.
(2009). Posttraumatische Belastungsstörung/Dissoziation. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 37, 327.
(2004). Resilienz im Kindes- und Jugendalter. Kindheit und Entwicklung, 13, 195–200.
(1979). Impact of Event Scale: A measure of subjective stress. Psychosomatic Medicine, 41, 209–218.
(1995). Posttraumatic stress disorder in the national comorbidity sample. Archives of General Psychiatry, 52, 1048–1060.
(1999). Children’s responses to a nuclear waste disaster: PTSD symptoms and outcome prediction. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 368–375.
(2000). Clinical and functional correlates of posttraumatic stress disorder in urban adolescent girls at a primary care clinic. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39, 1104–1111.
(2004). The psychometric properties of a shortened version of the Spanish adolescent dissociative experience scale. Journal of Trauma & Dissociation, 5, 33–54.
(2008). Understanding and assessing trauma in children and adolescents. New York: Routledge.
(2005). The Children’s Revised Impact of Event Scale (CRIES): Validity as a Screening Instrument for PTSD. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 33, 487–498.
(2000). Traumatic events and post-traumatic stress disorder in the community: Prevalence, risk factors and comorbidity. Acta Psychiatrica Scandinavica, 101, 46–59.
(1997). Posttraumatic stress disorder in Children: A review of the past 10 years. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 1503–1511.
(1995). A developmental model of childhood traumatic stress. In , Manual of Developmental psychopathology: Risk disorder and adaptation (pp. 72–95). New York: Wiley.
(2004). Posttraumatische Belastungsstörung, Anpassungsstörungen und Selbstbeschädigungserkrankungen. In , Psychiatrie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters (S. 517–540). Berlin: Springer-Verlag.
(2002). Entwicklung und Überprüfung einer Kurzform der Familienklimaskalen für Jugendliche. Zeitschrift für Differentielle und Diagnostische Psychologie, 23, 225–234.
(2000). The Children’s PTSD Inventory: Development and reliability. Journal of Traumatic Stress, 12, 369–380.
(2006). Posttraumatic syndromes in children and adolescents after road traffic accidents – a prospective cohort study. Psychopathology, 39, 159–164.
(2005). Predictive validity in a prospective follow-up of PTSD in preschool children. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44, 899–906.
(2010). Traumaentwicklungsstörung: Pro und Contra. Kindheit und Entwicklung, 19, 47–63.
(1988). Die Familienklimaskalen. In , Familiendiagnostik (S. 232–255). Berlin: Springer-Verlag.
(2008). Traumata und Traumafolgestörungen bei Kindern und Jugendlichen – eine kritische Übersicht zu Klassifikation und diagnostischen Kriterien. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 36, 151–161.
(2006). IBS-KJ (Interviews zu Belastungsstörungen bei Kindern und Jugendlichen). Göttingen: Hogrefe.
(2004). Vernachlässigung und Misshandlung aus Sicht der Bindungstheorie. In , Sexueller Missbrauch, Misshandlung, Vernachlässigung. Erkennung, Therapie und Prävention der Folgen früher Stresserfahrungen (S. 105–115). Stuttgart: Schattauer.
(2007). Das Essener Trauma-Inventar (ETI) – ein Screeninginstrument zur Identifikation traumatischer Ereignisse und posttraumatischer Störungen. Zeitschrift für Psychotraumatologie, Psychotherapiewissenschaft, Psychologische Medizin, 1, 75–89.
(2008). Traumatische Ereignisse und Posttraumatische Belastungsstörung bei türkischsprachigen Patienten in der Primärversorgung. Psychotherapie, Psychosomatik, Medizinische Psychologie, 58, 155–161.
(1991). Childhood traumas: An outline and overview. American Journal of psychiatry, 148, 10–20.
(2003). Posttraumatic stress disorder and the nature of trauma. In , Healing trauma (pp. 168–195). New York: W. W. Norton.
(2004). Assessing psychological Trauma and PTSD. New York: Guilford.
(2009). Posttraumatic stress disorder: Diagnostic and epidemiological perspectives. CNS Spectrums, 14, 5–12.
(1991). The children’s Impact of Traumatic Events Scale: A measure of post-sexual abuse PTSD symptoms. Behavioral Assessment, 13, 359–383.
(