Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1024/1661-4747.54.2.87

Zusammenfassung: Die Diagnose einer Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS) im Erwachsenenalter ist ein komplexer Prozess, vor allem wenn die Störung im Kindesalter nicht diagnostiziert wurde. Verschiedene Datenebenen und -quellen sind dabei zu berücksichtigen. Ziel des Beitrages ist es, einen Überblick über allgemeine Probleme der Diagnostik der ADHS, die verschiedenen Stufen des diagnostischen Prozesses sowie den diagnostischen Instrumenten zu geben, die hilfreich eingesetzt werden können, um die Diagnose sowie komorbide Störungen zuverlässig zu erfassen. Zur Verfügung stehen vor allem Interviews sowie Selbst- und Fremdbeurteilungsverfahren. Abschließend werden offene Fragen und bestehende Probleme in der Diagnostik der ADHS diskutiert.


Diagnosis of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in Adults

Abstract: The diagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) in adults is a complex process especially if the disorder was not diagnosed during childhood. Different databases and data sources have to be considered. The paper provides an overview of general problems of the assessment, the different steps of the diagnostic process and the instruments which can be useful to diagnose the disorder as well as comorbidity in a reliable way. Available are interviews, self and observer rating scales. Finally some unsolved issues in the assessment of ADHD in adults are discussed.

References

  • Achenbach, T.M. , Krukowski, R.A. , Dumenci, L. , Ivanova, M.Y. (2005). Assessment of adult psychopathology: Meta-analyses and implications of cross-informant correlations. Psychological Bulletin , 131 , 361– 382 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Barkley, R.A. (1998). Attention-deficit hyperactivity disorder. A handbook for diagnosis and treatment (2nd edition). New York: Guilford First citation in articleGoogle Scholar

  • Barkley, R.A. , Fischer, M. , Smallish, L. , Fletcher, K. (2002). The persistence of attention-deficit/hyperactivity disorder into young adulthood as a function of reporting source and definition disorder. Journal of Abnormal Psychology , 111 , 279– 289 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Baumann, U. , Stieglitz, R.-D. (2001). Psychodiagnostik psychischer Störungen: Allgemeine Grundlagen. In R.-D. Stieglitz, U. Baumann & H.J. Freyberger (Hrsg.), Psychodiagnostik in Klinischer Psychologie, Psychiatrie, Psychotherapie (S. 3- 20). Stuttgart: Thieme First citation in articleGoogle Scholar

  • Biederman, J. (2004). Impact of comorbidity in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Clinical Psychiatry , 65(suppl. 3) , 3– 7 First citation in articleGoogle Scholar

  • Brown, T.E. (1996). Brown attention deficit scales . San Antonio: The Psychological Corporation First citation in articleGoogle Scholar

  • Conners, C.K. , Ehrhard, D. , Sparrow, D. (1999). CAARS' Adult ADHD Rating Scales (CAARS) . New York: Multi-Health Systems First citation in articleGoogle Scholar

  • Epstein, J. , Johnson, D.E. , Conners, C.K. (2001). Conners' Adult ADHD Diagnostic Interview for DSM-IV (CAADID) . New York: Multi-Health Systems First citation in articleGoogle Scholar

  • Faraone, S.V. , Biederman, J. , Feighner, J.A. , Monuteaux, M.C. (2000). Assessing symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in children and adults: Which is more valid?. Journal of Consulting and Clinical Psychology , 68 , 830– 842 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Freyberger, H.J. , Ermer, A. , Stieglitz, R.-D. (2002). Psychische Untersuchung und Befunderhebung. In H.J. Freyberger, W. Schneider & R.-D. Stieglitz (Hrsg.), Kompendium Psychiatrie, Psychotherapie, Psychosomatische Medizin (S. 2-16). Basel: Karger First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Glutting, J.J. , Youngstrom, E.A. , Watkins, M.W. (2005). ADHD and college students: Exploratory and confirmatory factor structures with student and parent data. Psychological Assessment , 17 , 44– 55 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Knouse, L.E. , Bagwell, C.L. , Barkley, R.A. , Murphy, K.R. (2005). Accuracy of self-evaluation in adults with ADHD. Evidence from a driving study. Journal of Attention Disorders , 8 , 221– 234 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Krause, J. , Krause, K.-H. (2005). ADHS im Erwachsenenalter (2. Aufl.). Stuttgart: Schattauer First citation in articleGoogle Scholar

  • Murphy, K.R. , Gordon, M. (1998). Assessment of adults with ADHD. In R.A. Barkley (Ed.), Attention-deficit hyperactivity disorder (pp. 345-369). New York: Guilford First citation in articleGoogle Scholar

  • Murphy, P. , Schachar, R. (2000). Use of self-ratings in the assessment of symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in adults. American Journal of Psychiatry , 157 , 1156– 1159 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Retz-Junginger, P. , Retz, W. , Blocher, D. , Weijers, H.G. , Tritt, G.E. , Wender, P.H. , Rösler, M. (2002). Wender Utah Rating Scale (WURS-k): Die deutsche Kurzform zur retrospektiven Erfassung des hyperkinetischen Syndroms bei Erwachsenen. Nervenarzt , 73 , 830– 838 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Retz-Junginger, P. , Retz, W. , Blocher, D. , Stieglitz, R.-D. , Supprian, T. , Wender, P.H. , Rösler, M. (2003). Reliabilität und Validität der Wender-Utah-Rating-Scale-Kurzform. Nervenarzt , 74 , 987– 993 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rösler, M. , Retz, W. , Retz-Junginger, P. , Thome, J. , Supprian, T. , Nissen, T. , Stieglitz, R.-D. , Blocher, D. , Hengesch, G. , Trott, G.E. (2004). Instrumente zur Diagnostik der Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung im Erwachsenenalter: Selbstbeurteilungsskala (ADHS-SB) und Diagnose Checkliste (ADHS-CL). Nervenarzt , 75 , 888– 895 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rösler, M. , Retz-Junginger, P. , Retz, W. , Stieglitz, R.-D. (2006a, im Druck). Skalen zur Diagnostik der Adulten Aufmerksamkeitsdefizit/Hyperaktivitätsstörung (SKADAA) . Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Rösler, M. , Retz, W. , Thome, J. , Schneider, M. , Stieglitz, R.-D. , Falkai, P. (2006b, in press). Psychopathological rating scales for the diagnostic use in adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). European Archives of Psychiatry and Clinical Neurosciences , First citation in articleGoogle Scholar

  • Stieglitz, R.-D. (2000). Diagnostik und Klassifikation psychischer Störungen . Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Stieglitz, R.-D. , Baumann, U. , Freyberger, H.J. (2001). Psychodiagnostik in Klinischer Psychologie, Psychiatrie, Psychotherapie . Stuttgart: Thieme First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Weiss, M. , Trokenberg Hechtman, L. , Weiss, G. (1999). ADHD in adulthood: A guide to current theory, diagnosis, and treatment . Baltimore: John Hopkins University First citation in articleGoogle Scholar

  • Weiss, M. , Murray, C. (2003). Assessment and management of attention-deficit hyperactivity disorder in adults. Canadian Medical Association Journal , 186 , 715– 722 First citation in articleGoogle Scholar

  • Wender, P.H. (1995). Adult attention deficit hyperactivity disorder . Oxford: University Press First citation in articleGoogle Scholar