Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1026//0012-1924.47.4.196

Zusammenfassung. Im Beitrag wird der “Zürcher Kurzfragebogen zur Erfassung des Erziehungsverhaltens“ (ZKE) von Müttern und Vätern aus Sicht der Kinder an einer Stichprobe (N = 877) 11- bis 17jähriger schweizerischer Schülerinnen und Schüler aus dem Kanton Zürich überprüft. Der Fragebogen erfaßt in reliabler und valider Weise die Dimensionen “Wärme und Unterstützung“, “Psychologischer Druck“ und “Regeln und Kontrolle“. Im Einklang mit der Forschungsliteratur zur familiären Sozialisation korrespondierte ein hohes Maß an elterlicher Unterstützung mit positiven Entwicklungsergebnissen wie einem höheren Selbstwert, einer höheren Neigung zu aktiven Bewältigungsstrategien und einer geringeren Belastung mit externalisierenden und internalisierenden Symptomen. Ein hohes Maß an psychologischem Druck hingegen ging mit einem geringeren Selbstwert, einer stärkeren Tendenz zu vermeidendem Coping und einer höheren Symptombelastung einher. Mit Hilfe der drei Skalen lassen sich darüber hinaus multidimensionale Erziehungstypen (z.B. autoritative Erziehung) abbilden, die sich im Hinblick auf Entwicklungsergebnisse deutlich unterscheiden.


Parents and children: the Zurich Brief Questionnaire for the Assessment of Parental Behaviors

Abstract. The paper evaluates the ”Zurich Brief Questionnaire for the Assessment of Parental Behaviors“ by mothers and fathers from the children’s perspective. A sample (N = 877) of 11- to 17 year-old students from the Canton of Zurich, Switzerland, was used. The questionnaire reliably measures the three dimensions ”warmth and support,“ ”psychological pressure,“ and ”demands and control.“ In line with previous research on family socialization, high levels of parental support corresponded to children’s positive developmental outcomes such as higher self-esteem, greater endorsement of active coping strategies and lower frequencies of externalizing and internalizing symptoms. Higher levels of psychological pressure, however, were associated with lower self-esteem, greater preference for repressive coping strategies and higher incidence of psychopathological symptoms. Moreover, from the three scales, multidimensional types of parenting (e.g., authoritative parenting) can be derived that markedly differ with respect to children’s developmental outcomes.

Literatur

  • Achenbach, T. M. (1991a). Manual for the Child Behavior Checklist/4-18 and 1991 profile. . Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry. First citation in articleGoogle Scholar

  • Achenbach, T. M. (1991b). Manual for the Youth Self-Report and 1991 profile. . Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry. First citation in articleGoogle Scholar

  • Arbeitsgruppe Deutsche Child Behavior Checklist (1993a). Elternfragebogen über das Verhalten von Kindern und Jugendlichen; deutsche Bearbeitung der Child Behavior Checklist (CBCL/4-18). . Köln: Arbeitsgruppe Kinder-, Jugend- und Familiendiagnostik. First citation in articleGoogle Scholar

  • Arbeitsgruppe Deutsche Child Behavior Checklist (1993b). Fragebogen für Jugendliche; deutsche Bearbeitung der Youth Self Report Form der Child Behavior Checklist (YSR). . Köln: Arbeitsgruppe Kinder-, Jugend- und Familiendiagnostik. First citation in articleGoogle Scholar

  • Barber, B. K. (1996). Parental psychological control: Revisiting a neglected construct.. Child Development, 67, 3296– 3319 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Barber, B. K. Olsen, J. E. Shagle, S. C. (1994). Associations between parental psychological and behavioral control and youth internalized and externalized behaviors.. Child Development, 65, 1120– 1136 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior.. Genetic Psychology Monographs, 75, 43– 88 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authority.. Developmental Psychology Monographs, 4, (1, Pt. 2) First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Baumrind, D. (1991a). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use.. Journal of Early Adolescence, 11, 56– 95 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Baumrind, D. (1991b). Parenting Styles and adolescent development.. In R. M. Lerner, A. Petersen & J. Brooks-Gunn (Eds.), Encyclopedia of adolescence (Vol. 2, pp. 746-758). New York: Garland. First citation in articleGoogle Scholar

  • Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. . Cambridge, MA: Harvard University Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Campbell, D. T. Fiske, D. W. (1959). Convergent and discriminant validation by the multitrait-multimethod matrix.. Psychological Bulletin, 56, 81– 105 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Curran, P. J. West, S. G. Finch, J. F. (1996). The robustness of test statistics to nonnormality and specification error in confirmatory factor analysis.. Psychological Methods, 1, 16– 29 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Döpfner, M. Berner, W. Lehmkuhl, G. (1995). Reliabilität und faktorielle Validität des Youth Self-Report der Child Behavior Checklist bei einer klinischen Stichprobe.. Diagnostica, 41, 221– 244 First citation in articleGoogle Scholar

  • Döpfner, M. Schmeck, K. Berner, W. Lehmkuhl, G. Poustka, F. (1994). Zur Reliabilität und faktoriellen Validität der Child Behavior Checklist - eine Analyse in einer klinischen und einer Feldstichprobe.. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie, 22, 189– 205 First citation in articleGoogle Scholar

  • Dornbusch, S. M. Ritter, P. L. Leiderman, P. H. Roberts, D. F. Fraleigh, M. J. (1987). The relation of parenting style to adolescent school performance.. Child Development, 58, 1244– 1257 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ferring, D. Filipp, S.-H. (1996). Messung des Selbstwertgefühls: Befunde zu Reliabilität, Validität und Stabilität der Rosenberg-Skala.. Diagnostica, 42, 284– 292 First citation in articleGoogle Scholar

  • Gray, M. R. Steinberg, L. (1999). Unpacking authoritative parenting: Reassessing a multidimensional construct.. Journal of Marriage and the Family, 61, 574– 587 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hautzinger, M. Bailer, M. (1993). Allgemeine Depressions-Skala (ADS). Deutsche Form der “Center for Epidemiological Studies Depression Scale“ (CES-D). . Weinheim: Beltz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Heilbrun, A. B. (1973). Aversive maternal control: A theory of schizophrenic development. . New York: Wiley. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hu, L. Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives.. Structural Equation Modeling, 6, 1– 55– First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Jöreskog, K. G. Sörbom, D. (1993). LISREL 8 user’s reference guide. . Chicago: Scientific Software International Inc. First citation in articleGoogle Scholar

  • Krohne, H. W. (1990). Parental child rearing and anxiety development.. In K. Hurrelmann & F. Lösel (Eds.), Health hazards in adolescence (pp. 115-130). Berlin: de Gruyter. First citation in articleGoogle Scholar

  • Krohne, H. W. Kiehl, G. E. Neuser, K. W. Pulsack, A. (1984). Das ”Erziehungsstil-Inventar” (ESI): Konstruktion, Psychometrische Kennwerte, Gültigkeitsstudien.. Diagnostica, 30, 299– 318 First citation in articleGoogle Scholar

  • Krohne, H. W. Kohlmann, C.-W. Schumacher, A. (1988). Beziehungen zwischen elterlichen Erziehungsstilen und Angstbewältigungsdispositionen des Kindes.. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 20, 167– 183 First citation in articleGoogle Scholar

  • Kurdek, L. A. Fine, M. A. (1994). Family acceptance and family control as predictors of adjustment in young adolescents: Linear, curvilinear, or interactive effects?. Child Development, 65, 1137– 1146 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Norusis, M. J. (1993). SPSS for Windows. Professional statistics 6.0. . Chicago: SPSS Inc. First citation in articleGoogle Scholar

  • Perris, C. Arrindell, W. A. Eisemann, M. (Eds.) (1994). Parenting and psychopathology. . New York: Wiley. First citation in articleGoogle Scholar

  • Ratzke, K. Gebhardt, S. Zander, B. (1996). Diagnostik der Erziehungsstile.. In M. Cierpka (Hrsg.), Handbuch der Familiendiagnostik (S. 260-277). Berlin: Springer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Reitzle, M. (1993). Eltern und Kinder. Ein Kurzfragebogen zum elterlichen Erziehungsverhalten. . Zürich: Psychiatrische Universitätspoliklinik für Kinder und Jugendliche. First citation in articleGoogle Scholar

  • Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent selfimage. . Princeton: Princeton University Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Scarr, S. (1992). Developmental theories for the 1990s: Development and individual differences.. Child Development, 63, 1– 19 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schaefer, E. S. (1965a). Children’s reports of parental behavior: An inventory.. Child Development, 36, 413– 424 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schaefer, E. S. (1965b). A configurational analysis of children’s reports of parental behavior.. Journal of Consulting Psychology, 29, 552– 557 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schludermann, E. Schludermann, S. (1970). Replicability of factors in children’s report of parent behavior (CRPBI).. Journal of Psychology, 76, 239– 249 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schneewind, K. (1995). Kinder und Jugendliche im Kontext der Familie: Strategien für eine entwicklungsförderliche Erziehung.. In W. Edelstein (Hrsg.), Entwicklungskrisen kompetent meistern: Der Beitrag der Selbstwirksamkeitstheorie von Albert Bandura zum pädagogischen Handeln (S. 43-51). Heidelberg: Asanger. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schumacher, J. Eisemann, M. Brähler, E. (1999). Rückblick auf die Eltern: Der Fragebogen zum erinnerten elterlichen Erziehungsverhalten (FEE).. Diagnostica, 45, 194– 204 First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Schwarz, J. C. Barton-Henry, M. L. Pruzinsky, T. (1985). Assessing child-rearing behaviors: A comparison of ratings made by mother, father, child, and sibling on the CRPBI.. Child Development, 56, 462– 479 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Seiffge-Krenke, I. (1989). Bewältigung alltäglicher Problemsituationen: Ein Coping-Fragebogen für Jugendliche.. Zeitschrift für Differentielle und Diagnostische Psychologie, 10, 201– 220 First citation in articleGoogle Scholar

  • Siegelman, M. (1965). Evaluation of Bronfenbrenner’s questionnaire for children concerning parental behavior.. Child Development, 36, 163– 174 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Silbereisen, R. K. Eyferth, K. (1986). Development as action in context.. In R. K. Silbereisen, K. Eyferth & G. Rudinger (Eds.), Development as action in context. Problem behavior and normal youth development (pp. 3-16). Berlin: Springer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Steinberg, L. Darling, N. E. Fletcher, A. C. (1995). Authoritative parenting and adolescent adjustment: An ecological journey.. In P. Moen, G. H. Elder, Jr. & K. Lüscher (Eds.), Examining lives in context: Perspectives on the ecology of human development (pp. 423-466). Washington: American Psychological Association. First citation in articleGoogle Scholar

  • Steinberg, L. Elmen, J. D. Mounts, N. S. (1989). Authoritative parenting, psychosocial maturity, and academic success among adolescents.. Child Development, 60, 1424– 1436 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Steinberg, L. Lamborn, S. D. Dornbusch, S. Darling, N. (1992). Impact of parenting practices on adolescent achievement: Authoritative parenting, school involvement, and encouragement to succeed.. Child Development, 63, 1266– 1281 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Steinberg, L. Mounts, N. S. Lamborn, S. D. Dornbusch, S. M. (1991). Authoritative parenting and adolescent adjustment across varied ecological niches.. Journal of Research on Adolescence, 1, 19– 36 First citation in articleGoogle Scholar

  • Steinhausen, H.-C. Winkler Metzke, C. (1997). Die Zürcher Längsschnittstudie zur Entwicklungspsychologie und -psychopathologie im Jugendalter.. Zeitschrift für Sozialisationsforschung und Erziehungssoziologie, 17, 256– 270 First citation in articleGoogle Scholar

  • Steinhausen, H.-C. Winkler Metzke, C. Kannenberg, R. Meier, M. (1998). The Zurich epidemiological study of child and adolescent psychopathology.. Acta Psychiatrica Scandinavia, 98, 262– 271 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar