Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1026/0933-6885.16.1.27

Zusammenfassung. Eine Krebserkrankung greift in vielfältiger Weise in das familiäre Beziehungsgefüge ein. Die Belastungen der Kinder durch eine schwere Erkrankung der Eltern werden dabei oft unterschätzt. In Abhängigkeit vom Vorhandensein oder Fehlen protektiver Faktoren entwickeln die Kinder chronisch kranker Eltern häufiger depressive Symptome, Verhaltensstörungen und Ängste als die Kinder gesunder Eltern. Durch eine angemessene Kommunikation über die Erkrankung und deren Folgen können Verarbeitungsprozesse bei den Kindern gefördert und der Entwicklung psychischer Auffälligkeiten entgegenwirkt werden. Vielen Krebskranken fällt es jedoch schwer, über Probleme im Zusammenhang mit der Erkrankung zu sprechen. Es ist deshalb Anliegen des von uns entwickelten Gestaltungskurses, die Ausdrucksmöglichkeiten betroffener Eltern zu erweitern, Krankheitsverarbeitung zu fördern sowie Kommunikationsprozesse in den Familien anzuregen. Der Gestaltungskurs enthält stützende und kreativitätsanregende Elemente und gliedert sich in die drei aufeinander aufbauenden Phasen: Lernen, Transformieren, Produzieren. Im dritten Kursabschnitt gestaltet jeder Teilnehmer ein persönliches Buch, welches als vermittelndes Medium Gespräche erleichtern soll.


Development of an out-patient supportive program for cancer patients. Art therapy program with parents with cancer “How am I supposed to tell my child?“ - Program description

Abstract. Distress and psychosocial problems of children whose parents suffer from cancer are often underestimated. Children of physically ill parents have to be classified as a risk group since they are susceptible for the development of psychiatric disorders. Open communication with children during all stages of diagnosis and treatment of parental disease will support the coping process of children and can help to reduce the development of psychiatric disorders. We have devised a structured art therapy program (22 weeks) for parents with cancer. The goals of this art therapy program are to sustain the coping process and to prompt communication within the family. The program includes supportive and creative elements and consists of three parts: learning, transform, and creating. The participants can acquire artistic skills and techniques and can explore and develop their own imagery. They create a personal book in the third period of the course. This book should be useful to express the subjective experience of the participant dealing with cancer or other life events. The book can be used for stimulating communication within the family.

Literatur

  • Barnes, J. , Kroll, L. , Burke, O. , Lee, J. , Jones, A. , Stein, A. (2000). Qualitative interview study of communication between parents and children about maternal breast cancer. British Medical Journal, 321, 7259 479– 482 CrossrefGoogle Scholar

  • Birenbaum, L. K. , Yancey, D. Z. , Phillips, D. S. , Chand, N. , Huster, G. (1999). School-age children’s and adolescents’ adjustment when a parent has center. Oncology Nursing Forum, 26, 10 1639– 1645 Google Scholar

  • Compas, B. E. , Worsham, N. L. , Ey, S. , Howell, D. C. (1996). When mom or dad has cancer: I. Coping, cognitive appraisals, and psychological distress in children of cancer patients. Health Psychology, 5, 3 167– 175 CrossrefGoogle Scholar

  • Dreifuss-Kattan, E. (1993). Krebs - Kreativität und Selbstheilung . Frankfurt a.M.: Fischer Google Scholar

  • Gabriel, B. , Bromberg, E. , Vandenbovenkamp, J. , Walka, P. , Kornblith, A. B. , Luzzatto, P. (2001). Art therapy with adult bone marrow transplant patients in isolation: a pilot study. Psychooncology, 10, 2 114– 123 CrossrefGoogle Scholar

  • Gaisser, A. (2002). Eltern mit Krebs: Wie sagt man es den Kindern?. Der Onkologe, 10, 118– 119 Google Scholar

  • Groenewold, U. (2002). “Mir sagt ja keiner was!“. Signal, 4, 8– 10 Google Scholar

  • Heiney, S. P. , Darr-Hope, H. (1999). Healing icons: Art support program for patients with cancer. Cancer Practice, 7, 4 183– 189 CrossrefGoogle Scholar

  • Keeley, D. (2000). Telling children about a parent’s cancer. British Medical Journal, 321, 7259 462– 463 CrossrefGoogle Scholar

  • Kroll, L. , Barnes, J. , Jones, A. L. , Stein, A. (1998). Cancer in parents: telling children. British Medical Journal, 316, 7135 880– CrossrefGoogle Scholar

  • Lichtmann, R. R. , Taylor, S. E. , Wood, J. V. , Bluming, A. Z. , Dosik, G. M. , Leibowitz, R. L. (1984). Relations with children after breast cancer: The mother-daugther relationship at risk. Journal of Psychosocial Oncology, 2, 3/4 1– 19 Google Scholar

  • Luzzatto, P. , Gabriel, B. (1998). Art Psychotherapy. In J. C. Holland (Ed.), Psycho-Oncology (pp. 750-754). New York, Oxford: Oxford University Press Google Scholar

  • Luzzatto, P. , Gabriel, B. (2001). The creative journey: A model for short-term group art therapy with post-treatment cancer patients. Art Therapy, 17, 265– 269 CrossrefGoogle Scholar

  • Nelson, E. , Sloper, P. , Charlton, A. , While, D. (1994). Children who have a parent with cancer: a pilot study. Journal of Cancer Education, 9, 1 30– 36 CrossrefGoogle Scholar

  • Riedesser, P. , Schulte-Markwort, M. (1999). Kinder körperlich kranker Eltern: Psychische Folgen und Möglichkeiten der Prävention. Deutsches Ärzteblatt, 96, A-2353– 2357 Google Scholar

  • Young, B. , Dixon-Woods, M. (2003). Managing communication with young people who have a potentially life threatening chronic illness: qualitative study of patients and parents. British Medical Journal, 326, 1– 5 CrossrefGoogle Scholar

  • Welch, A. S. , Wadsworth, M. E. , Compas, B. E. (1996). Adjustment of children and adolescents to parental cancer. Parents’ and children’s perspectives. Cancer, 77, 7 1409– 1418 CrossrefGoogle Scholar