Abstract
Zusammenfassung. Das Training mit aggressiven Kindern stellt eine etablierte kognitiv-verhaltenstherapeutische Maßnahme zum Abbau aggressiver Verhaltensweisen bei circa sechs- bis 12-jährigen Kindern dar. Im Setting einer Erziehungsberatungsstelle in Nordrhein-Westfalen wurde das Training in der neusten Version (Petermann & Petermann, 2005) an 13 Kindern mit der Diagnose einer Störung des Sozialverhaltens oder einer Störung mit Oppositionellem Trotzverhalten durchgeführt. Die Kinder im Alter von sieben bis 13 Jahren nahmen vier Monate an der Maßnahme teil; nach sechs Monaten erfolgte ein Follow-up. Auf der Basis von Elterneinschätzungen ließ sich eine deutliche Besserung im oppositionellen und aggressiven Verhalten auf der Child Behavior Checklist (CBCL) belegen. Zudem konnte anhand des Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) eine Abnahme an hyperaktiven Verhaltensweisen sowie eine Verringerung von Schwierigkeiten im Umgang mit anderen Kindern nachgewiesen werden. Die Ergebnisse bestätigen eine nachhaltige Wirksamkeit des Trainings über einen Zeitraum von sechs Monaten.
Abstract. A program of cognitive-behavioral therapy with aggressive children (so called “Training mit aggressiven Kindern”) is a well established cognitive-behavioral treatment for aggressive children aged about 6 - 12 years. The latest version of the “Training mit aggressiven Kindern” (Petermann & Petermann, 2005) was conducted with 13 children diagnosed with conduct disorder or oppositional defiant disorder at an education counselling center in North Rhine-Westphalia in Germany. The participants were 7 - 13 years old and intervention lasted 4 months. A follow-up was conducted 6 months later. A pre-post comparison of parent ratings on the Child Behavior Checklist (CBCL) and the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) documented an improvement in oppositional defiant and aggressive behavior, lower rates of hyperactive behavior, and fewer problems with peers. Results confirm a long-term efficacy of the “Training mit aggressiven Kindern”.
Literatur
1991). Manual for the Child Behavior Checklist / 4-18 and 1991 Profile. Burlington: University of Vermont, Department of Psychiatry .
(2005). Geschlechtsunterschiede im Auftreten von psychischen und Verhaltensstörungen im Jugendalter. Kindheit und Entwicklung , 14 , 169– 180 .
(2002). Differential benefits of skills training with antisocial youth based on group composition: A meta-analytic investigation. School Psychology Review , 31 , 164– 185 .
(2000). Efficacy of child cognitive-behavioral interventions for antisocial behavior: A meta-analysis. Child and Family Behavior Therapy , 22 , 1– 15 .
(2002). Helping children with aggression and conduct problems. Best practices for intervention. New York: Guilford .
(2004). Statistik für Human- und Sozialwissenschaftler. (6. Aufl.). Berlin: Springer .
(2002). Evaluation und Forschungsmethodik. (3. Aufl.). Berlin: Springer .
(1998). Effective psychosocial treatments of conduct-disordered children and adolescents: 29 years, 82 studies, and 5272 kids. Journal of Clinical Child Psychology , 27 , 180– 189 .
(2005). Developmental transition among affective and behavioral disorders in adolescent boys. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 46 , 1200– 1210 .
(2004). Leitlinien zur Diagnostik und Psychotherapie von aggressiv-dissozialen Störungen im Kindes- und Jugendalter: Ein evidenzbasierter Diskussionsvorschlag. Kindheit und Entwicklung , 13 , 97– 112 .
(1998). Stability and change in externalizing behaviours. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience , 248 , 4– 13 .
(1999). Outcomes of children and adolescents with oppositional defiant disorder and conduct disorder. In H. C. Quay & A. E. Hogan (Eds.), Handbook of disruptive behavior disorders (pp.507-524). New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers .
(2006). Elterliche Kompetenzen und Erziehungskonflikte. Eine ressourcenorientierte Betrachtung von familiären Negativdynamiken. Kindheit und Entwicklung , 15 , 9– 18 .
(1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 40 , 791– 799 .
(1965). Definitions and methodology in the study of aggression. Psychological Bulletin , 64 , 351– 364 .
(1995). Conduct disorders in childhood and adolescence. (2nd ed.).Thousand: Sage .
(1992). Cognitive problem-solving skills training and parent management-training in the treatment of antisocial-behavior in children. Journal of Consulting and Clinical Psychology , 60 , 733– 747 .
(2006). Comorbidity, case complexity, and effects of evidence-based treatment for children referred for disruptive behaviour. Journal of Consulting and Clinical Psychology , 74 , 455– 467 .
(1990). Cognitive-behavioral treatment of conduct-disordered children. Cognitive Therapy and Research , 14 , 279– 297 .
(2005). Stability of aggressive behavior from childhood to middle age in women and men. Aggressive Behavior , 31 , 485– 497 .
(1995). Four-year longitudinal study of conduct disorder in boys: Patterns and predictors of persistence. Journal of Abnormal Psychology , 104 , 83– 93 .
(2001). Continuities and discontinuities of development, with particular emphasis on emotional and cognitive components of disruptive behaviour. In J. Hill & B. Maughan (Eds.), Conduct disorders in childhood and adolescence (pp.379-409). Cambridge: Cambridge University Press .
(2005). Evidenzbasierte Prinzipien und Grundkomponenten familientherapeutischer Interventionen bei psychischen Störungen von Kindern und Jugendlichen. Kindheit und Entwicklung , 14 , 3– 11 .
(2006). Differential effectiveness of behavioral parent-training and cognitive-behavioral therapy for antisocial youth: A meta-analysis. Journal of Abnormal Child Psychology , 34 , 527– 543 .
(1998). Conduct problems. In E. J. Mash & R. A. Barkley (Eds.), Treatment of childhood disorders (2nd ed.; pp.111-207). New York: Guilford .
(2006). Messung der Prozess- und Ergebnisqualität in der Therapie von Kindern und Jugendlichen. Kindheit und Entwicklung , 15 , 164– 169 .
(1993). “Life-course persistent” and “adolescence-limited” antisocial behavior: A developmental taxonomy. Psychological Review , 100 , 674– 701 .
(2001). Sex differences in antisocial behavior: Conduct disorder, delinquency and violence in the Dunedin Longitudinal Study. New York: Cambridge University Press .
(2002). The early development of coercive family process. In J. B. Reid, G. R. Patterson & J. Snyder (Eds.), Antisocial behavior in children and adolescents (pp.25-44). Washington: American Psychological Association .
(2005). Zur Epidemiologie psychischer Störungen im Kindes- und Jugendalter. Eine Bestandsaufnahme. Kindheit und Entwicklung , 14 , 48– 57 .
(2006a). Intelligenzdiagnostik. Kindheit und Entwicklung , 15 , 71– 75 .
(2005). Training mit aggressiven Kindern. (11., vollst. überarb. Aufl.). Weinheim: Beltz PVU. .
(2006). Ressourcen - ein Grundbegriff der Entwicklungspsychologie und Entwicklungspsychopathologie?. Kindheit und Entwicklung , 15 , 118– 127 .
(2006b). Entspannungsverfahren. In F. Mattejat (Hrsg.), Verhaltenstherapie mit Kindern, Jugendlichen und ihren Familien (S. 291-301). München: CIP-Medien .
(2006a). Behavior therapy with aggressive children and adolescents. Frankfurt, New York: Lang .
(2006b). Erziehungskompetenz. Kindheit und Entwicklung , 15 , 1– 8 .
(2002). IDL 0-2: Ein Explorationsbogen zur Identifikation differentieller Lernwege in der Sozialentwicklung. Zeitschrift für klinische Psychologie, Psychiatrie und Psychotherapie , 50 , 427– 457 .
(2004). Hyperkinetische Störungen. In D. Vaitl & F.Petermann (Hrsg.), Entspannungsverfahren. Das Praxishandbuch (3., vollst. überarb. Aufl.; S. 395-406). Weinheim: Beltz PVU. .
(2003). Diagnostische Kriterien des Diagnostischen und Statistischen Manuals Psychischer Störungen - Textrevision - DSM-IV-TR. Göttingen: Hogrefe .
(2002). Aggression. In F. Petermann (Hrsg.), Lehrbuch der Klinischen Kinderpsychologie und -psychotherapie (5., korr. Aufl.; S. 187-226). Göttingen: Hogrefe .
(1998). Dissozialität und Aggressivität. Wissen, Handeln und Nichtwissen. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie , 26 , 53– 62 .
(2006). Qualitätssicherung in der Verhaltenstherapie. Kindheit und Entwicklung , 15 , 133– 137 .
(1992). Didactic methods for enhancing children's peer relations: A quantitative review. Clinical Psychology Review , 12 , 363– 382 .
(1996). The effectiveness of behavioral parent training to modify antisocial behavior in children: A meta-analysis. Behavior Therapy , 27 , 171– 186 .
(2000). Aggressive behavior disorders. In C. H. Zeanah (Ed.), Handbook of infant mental health (2nd ed.; pp.397-411). New York: Guilford .
(1998). Kinder-DIPS. Diagnostisches Interview bei psychischen Störungen im Kindes- und Jugendalter. (2., korr. Nachdruck). Berlin: Springer .
(2000). Developmental psychopathology: From infancy to adolescence. (4th ed.). Boston: McGraw-Hill .
(1986). A social problem-solving intervention for children at high risk for later psychopathology. Journal of Clinical Child Psychology , 15 , 30– 40 .
(