Förderung sozial-emotionaler Kompetenz in der frühen Kindheit
Abstract
Die frühe Förderung sozial-emotionaler Fertigkeiten als präventive Maßnahme zur Unterstützung dieses zentralen Entwicklungsbereiches zeigt kurz- und längerfristige Auswirkungen auf ein positives Sozialverhalten, die Lernmotivation und den Schulerfolg sowie die physische und psychische Gesundheit von Kindern. Es werden strukturierte Förderprogramme für verschiedene Ziel- und Altersgruppen, nämlich Bezugspersonen von Klein-, Vorschul- und Grundschulkindern vorgestellt und dabei Möglichkeiten und Grenzen der Förderung aufgezeigt. Demnach profitieren vor allem Risikokinder von einer frühen Förderung sozial-emotionaler Kompetenz. Schließlich werden auf der Grundlage von Evaluationsergebnissen Empfehlungen für den Einsatz von Entwicklungsscreenings und Fördermaßnahmen in (früh-)pädagogischen Einrichtungen ausgesprochen und ein Mehr-Ebenen-Modell vorgestellt, mit dem eine individuelle und bedarfsgerechte Förderplanung ermöglicht wird.
Early promotion of social-emotional skills as a preventive intervention in order to support this key development area shows short- and long-term effects on positive social behavior, learning motivation, and academic success, as well as physical and mental health of children. In this paper, structured programs for different target and age groups, i. e., caregivers of toddlers, preschoolers, and elementary school children are presented. Opportunities and limits of early promotion are highlighted. Thus, children at risk particularly benefit from an early promotion of social-emotional competence. Finally, recommendations for the use of developmental screenings and programs in (early) educational institutions are pronounced on the basis of evaluation results. A three-tiered model, which allows an individual and need-based support planning, is introduced.
Literatur
2010). Effekte des Anti-Stress-Trainings in der Grundschule. Kindheit und Entwicklung, 19, 119 – 128.
(2010). What does RTI (Response to Intervention) look like n preschool? Early Childhood Education Journal, 37, 493 – 500.
(2010). Predicting emotional and social competence during early childhood from toddler risk and maternal behavior. Development and Psychopathology, 22, 119 – 132.
(2007). Applying the Infant-Toddler Social and Emotional Assessment (ITSEA) and Brief-ITSEA in early intervention. Infant Mental Health Journal, 28, 564 – 583.
(2008). Social-emotional screening status in early childhood predicts elementary school outcomes. Pediatrics, 121, 957 – 962.
(2004). The Brief Infant-Toddler Social and Emotional Assessment: Screening for social-emotional problems and delays in competence. Journal of Pediatric Psychology, 29, 143 – 155.
(2011). The Incredible Years Therapeutic Dinosaur Programme to build social and emotional competence in Welsh primary schools: Study protocol for a randomised controlled trial. Trials, 12, 39.
(2009). Promoting social and emotional learning in second grade students: A study of the Strong Start curriculum. Early Childhood Education Journal, 37, 51 – 56.
(2004). FAUSTLOS. Ein Curriculum zur Förderung sozial-emotionaler Kompetenzen und zur Gewaltprävention für den Kindergarten. Göttingen: Hogrefe.
(Hrsg.). (2009). Roadmap to Pre-K RTI: Applying response to intervention in preschool settings. National Center for Learning Disabilities. Retrieved May 17, 2011, from http://www.rtinetwork.org/images/stories/learn/roadmaptoprekrti.pdf
(2010). The effects of the Healthy Families America Home Visitation Program on parenting attitudes and practices and child social and emotional competence. Child and Adolescent Social Work Journal, 27, 335 – 354.
(2009). Assessing social-emotional development in children from a longitudinal perspective. Journal of Epidemiology and Community Health, 63, Suppl I, 37 – 52.
(2005). Effects of a school-based social-emotional competence program: Linking children’s goals, attributions, and behavior. Journal of Applied Developmental Psychology, 26, 171 – 200.
(2007). Der Bayerische Bildungs- und Erziehungsplan für Kinder in Tageseinrichtungen bis zur Einschulung (2., akt. u. erw. Aufl.). Berlin: Cornelsen.
(Hrsg.). (2010). Emotional competence and its influences on teaching and learning. Educational Psychology Review, 22, 297 – 321.
(2009). Tuning in to kids: An emotion-focused parenting program–initial findings from a community trial. Journal of Community Psychology, 37, 1008 – 1023.
(2010). Situations-Reaktions-Fragebogen zur Messung elterlicher Sensitivität (PS-SRQ). Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 42, 1 – 14.
(2011). Feinfühligkeitstraining für Eltern. Bern: Huber.
(2009). Erhebung der sozial-emotionalen Kompetenz im Rahmen der ärztlichen Schuleingangsuntersuchung. Das Gesundheitswesen, 71, 669-674.
(2010). Emotionsregulationsstrategien und aggressives Verhalten im Kindergartenalter. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 59, 775 – 791.
(2004). An emotion-based prevention program for head start children. Early Education and Development, 15, 407 – 422.
(2010). The clinical validity and reliability of the Brief Infant-Toddler Social and Emotional Assessment (BITSEA). Infant Behavior and Development, 33, 503 – 509.
(2006). Verhaltenstraining im Kindergarten. Ein Programm zur Förderung sozial-emotionaler Kompetenz. Göttingen: Hogrefe.
(2011). The effectiveness of the behavioural training for preschool children. European Early Childhood Education Research Journal, 19, 97 – 111.
(2008). Entwicklungsbeobachtung und Entwicklungsdokumentation in Krippen und Kindergärten. Kindheit und Entwicklung, 17, 152 – 160.
(2010). Entwicklungsbeobachtung und -dokumentation EBD 48 – 72 Monate. Eine Arbeitshilfe für pädagogische Fachkräfte in Kindergärten und Kindertagesstätten. Berlin: Cornelsen Verlag Scriptor.
(2010). Social and emotional learning in the kindergarten classroom: Evaluation of the Strong Start Curriculum. Early Childhood Education Journal, 37, 303 – 309.
(2002). The contribution of emotionality and self-regulation to the understanding of children’s response to multiple risk. Child Development, 73, 144 – 161.
(2005). Developing cognitive-social-emotional competencies to enhance academic learning. Psychology in Schools, 42, 405 – 417.
(2010). Kinder unter drei Jahren im Kindergarten. Die erweiterte Altersmischung als Qualitätsgewinn für alle (3. Aufl.) München: Bayerisches Staatsministerium für Arbeit und Sozialordnung, Familie und Frauen.
(2008). Early childhood intervention and early adolescent social and emotional competence: second-generation evaluation evidence from the Chicago Longitudinal Study. Educational Research, 50, 55 – 73.
(1997). Relations between preschool children’s childcare experiences and concurrent development: The Cost, Quality, and Outcomes Study. Merrill-Palmer Quarterly, 43, 451 – 477.
(2001). The relation of preschool child-care quality to children’s cognitive and social developmental trajectories through second grade. Child Development, 72, 1534 – 1553.
(2007). Verhaltenstraining in der Grundschule. Göttingen: Hogrefe.
(2011). Frühe Emotionsdysregulation: Ein Indikator für psychische Störungen im Kindesalter? Kindheit und Entwicklung, 20, 186 – 196.
(2010). Prävention von Aggression und Gewalt. Kindheit und Entwicklung, 19, 239 – 244.
(2008). Preliminary results of a comprehensive approach to prevent antisocial behaviour in preschool and primary school pupils in Luxembourg. School Psychology International, 29, 606 – 626.
(2006). Verhaltenstraining für Schulanfänger (2., veränd. u. erw. Aufl.) Göttingen: Hogrefe.
(2009). Ressourcenorientierte Diagnostik–eine Leerformel oder nützliche Perspektive? Kindheit und Entwicklung, 18, 49 – 56.
(2002). Störungen beim Erwerb emotionaler Kompetenz im Kindesalter. Zeitschrift für Klinische Psychologie, Psychiatrie und Psychotherapie, 50, 1 – 28.
(2008). Emotionale Kompetenz bei Kindern (2., überarb. u. erw. Aufl.). Göttingen: Hogrefe.
(2008). Entwicklungsbeobachtung und -dokumentation. Eine Arbeitshilfe für pädagogische Fachkräfte in Krippen und Kindergärten. Berlin: Cornelsen Verlag Scriptor.
(2010). The kindergarten child: What teachers and administrators need to know to promote academic success in all children. Early Childhood Education Journal, 38, 5 – 18.
(2010). „Learning to Live Together“: Training early childhood educators to promote social-emotional competence of toddlers and pre-school children. European Early Childhood Education Research Journal, 18, 373 – 390.
(2008). Kindliche Kompetenzen im Elementarbereich: Förderbarkeit, Bedeutung und Messung. Bildungsforschung Band 24. Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung.
(Hrsg.). (2009). Can emotional language skills be taught during parent training for conduct problem children? Child Psychiatry and Human Development, 40, 485 – 498.
(2006). Evaluation des Faustlos-Curriculums für den Kindergarten. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 6, 459 – 474.
(2002). Kindergarten social-emotional competence: Developmental predictors and psychosocial implications. Early Child Development and Care, 172, 451 – 462.
(2007). Prävalenz von Verhaltens- und Entwicklungsauffälligkeiten im Kindergartenalter. Kindheit und Entwicklung, 16, 171 – 179.
(2009). The effects of mother training in emotion-rich, elaborative reminiscing on children’s shared recall and emotion knowledge. Journal of Cognition and Development, 10, 162 – 187.
(2009). Förderung sozial-emotionaler Kompetenzen im Grundschulalter. Kindheit und Entwicklung, 18, 244 – 253.
(2009). Quality curriculum for under-threes: The impact of structural standards. Early Years, 29, 19 – 31.
(2008). Förderung sozial-emotionaler Kompetenzen. In , Angewandte Entwicklungspsychologie (S. 135 – 161). Göttingen: Hogrefe.
(2002). Intervention zur Förderung emotionaler Kompetenz bei Kindern. Zeitschrift für Klinische Psychologie, Psychiatrie und Psychotherapie, 50, 368 – 386.
(2008). Von Null bis Drei: Entwicklungsrisiken und Entwicklungsabweichungen. In , Lehrbuch der Klinischen Kinderpsychologie (6., völlig veränd. Aufl.; S. 65 – 80). Göttingen: Hogrefe.
(