Abstract
Ziel dieses Beitrags ist es, die aktuelle Kontroverse zum Thema Persönlichkeitsstörungen im Jugendalter darzustellen und für den deutschsprachigen Raum Trends sowie Perspektiven in Forschung und Praxis seit 2009 zu skizzieren. Dazu wurden vor allem Publikationen aus der Kinder- und Jugendpsychiatrie und der Klinischen Kinderpsychologie neben wissenschaftlichen Beiträgen des 32. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Kinder- und Jugendpsychiatrie gesichtet. Aktuelle Forschungsergebnisse verweisen darauf, dass Persönlichkeitsstörungen im Jugendalter mittels der für Erwachsene entwickelten Instrumente zuverlässig erfasst werden können und diagnostiziert werden sollten. Zugleich fehlt es noch an spezifischen Instrumenten, welche die Besonderheiten von Persönlichkeitsstörungen im Jugendalter abbilden und von Adoleszenzkrisen differenzieren können. Die Prävalenz von Persönlichkeitsstörungen scheint im Jugendalter höher als im Erwachsenenalter zu liegen. Eine Subform der antisozialen Persönlichkeitsstörung, die auch bei Jugendlichen zu finden ist, stellt die Psychopathy dar. Insgesamt wird deutlich, dass es noch weiterer diagnostischer Langzeitstudien bedarf, um zu klären, unter welchen Bedingungen Persönlichkeitsstörungen manifest werden, welche Faktoren ihren Verlauf beeinflussen und wie sie sich durch Interventionen verändern lassen.
The focus of this paper was to illustrate the recent controversy on personality disorders in youth and to outline trends for the German speaking countries in research and clinical practice since 2009. Therefore, especially publications in child and adolescent psychiatry and clinical child psychology as well as scientific presentations at the 32nd Congress of the German Society for Child and Adolescent Psychiatry were screened. Recent research results point out that personality disorders in youth can be reliably assessed and diagnosed with instruments that were originally developed for assessing adults. At the same time, specific instruments are missing that can represent the characteristics of juvenile personality disorders and differentiate them from adolescent crisis. The prevalence of personality disorders seem to be higher in adolescence than in adulthood. A subtype of the antisocial personality disorder is psychopathy that can also be identified in youth. In summary it is evident that we need more diagnostic follow-up studies in order to clarify under which circumstances personality disorders develop, which factors can influence their course, and which interventions might effect their change.
Literatur
2000). Effectiveness of psychotherapeutic treatment of personality disorders. British Journal of Psychiatry 177, 138 – 143.
(2006). Mentalization-based treatment for Borderline Personality Disorder. A practical guide. Oxford: Oxford University Press.
(2001). Dialektisch-Behaviorale Therapie für Jugendliche (DBT_A). Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie im Kindes- und Jugendalter des Klinikums der Universität Freiburg.
(2010). Persönlichkeitsstörungen bei jugendlichen Patientinnen mit Anorexia und Bulimia Nervosa. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 38, 341 – 350.
(2001). Dissoziative Symptome und traumatische Lebensereignisse bei Jugendlichen mit einer Borderline-Störung. Persönlichkeitsstörungen, 5, 4 – 12.
(2004). Two-year stability of personality disorder in older adolescent outpatients. Journal of Personality Disorders, 18, 526 – 41.
(2002). Personality disorders in a nonclinical sample of adolescents. Encephale, 28, 520 – 624.
(2004). The Personality Disorders Institute/Borderline Personality Disorder Research Foundation Randomized Clinical Trial for Borderline Personality Disorder: Rational, methods, and patient characteristics. Journal of Personality Disorders, 18, 52 – 72.
(2005). The Children in the Community Study of developmental course of personality disorder. Journal of Personality Disorders, 19, 131 – 140.
(2001). Refining the construct of psychopathy: Towards a hierarchical model. Psychological Assessment, 13, 531 – 542.
(1994). Internationale Klassifikation psychischer Störungen: ICD-10, Kapitel V (F). Bern: Huber.
(Hrsg.). (2010). Transference-focused psychotherapy v. treatment by community psychotherapists for borderline personality disorder: Randomised controlled trial. British Journal of Psychiatry, 196, 389 – 395.
(2005). The structure of axis II disorders in adolescents: A cluster- and factor-analytic investigation of DSM-IV categories and criteria. Journal of Personality Disorders, 19, 440 – 461.
(1959). Identität und Lebenszyklus. Frankfurt: Suhrkamp.
(2010). Differenzierung zwischen Identitätskrise und Identitätsdiffusion und ihre Bedeutung für die Behandlung–am Beispiel einer Kasuistik. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 59, 418 – 434.
(1994). Borderline personality disorder in adolescents: Ubiquitous or specific? American Journal of Psychiatry, 151, 1380 – 1382.
(1990). The revised Psychopathy Checklist: Reliability and factor structure. Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2, 338 – 341.
(2003). Hare Psychopathy Checklist–revised manual (2nd ed.). Toronto: Multi-Health Systems.
(1998). Die psychoanalytisch interaktionelle Methode. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
(2005). Continuities between emotional and disruptive behavior disorders in adolescence and personality disorders in adulthood. American Journal of Psychiatry, 162, 1941 – 1947.
(2009). Folgen von Gewalterfahrungen. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 58, 610 – 634.
(2001). Psychophysiological responses in ADHD boys with and without conduct disorder: Implications for adult antisocial behaviour. Journal of the American Academy of Child Adolescent Psychiatry, 40, 1222 – 1230.
(2005). Essstörungen in der Adoleszenz. Praxis der Kinderpsychiatrie und Kinderpsychologie, 54, 248 – 267.
(2005). Persönlichkeitsstörungen. In , Entwicklungspsychiatrie (S. 151 – 162). Stuttgart: Schattauer.
(2000). Age-related change in personality disorder trait levels between early adolescence and adulthood: A community-based longitudinal investigation. Acta Psychiatrica Scandinavia, 102, 265 – 75.
(2006). Investigating different factor structures of the Psychopathy Checklist Youth version: Confirmatory factor analytic findings. Psychological Assessment, 18, 33 – 48.
(2009). Persönlichkeitsentwicklung im Kindes- und Jugendalter. Nervenarzt, 80, 1322 – 1326.
(2008). Übertragungsfokussierte Psychotherapie für Jugendliche. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 57, 662 – 692.
(2007). Psychopathie im Kindesalter. Kindheit und Entwicklung, 16, 260 – 266.
(2000). Personality disorders in children and adolescents. New York: Basic Books.
(2006). Diagnostik von Persönlichkeitsstörungsmerkmalen im Kindes- und Jugendalter: Konzepte, methodische Ansätze und empirische Ergebnisse. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie, 34, 87 – 100.
(2007). Dimensional assessment of personality pathology in female and male juvenile delinquents. Journal of Personality Disorders, 21, 677 – 691.
(2007). Persönlichkeitsstörungen im Kindes- und Jugendalter: Forschungsstand und Praxis in der Diagnostik und Psychotherapie. Persönlichkeitsstörungen, Theorie & Therapie, 11, 187 – 194.
(2008). Early traumatization and psychopathy in female and male juvenile offenders. International Journal of Law and Psychiatry, 31, 253 – 262.
(2010). The prevalence of personality disorders in adolescent in-patients. Abstractband, 1st International Congress on Borderline Personality Disorders, Berlin 1 – 3 July. Berlin: CPO Hanser Service.
(2010). Erfassung und Klassifikation von Persönlichkeitspathologie im Jugendalter–Welchen Beitrag können aktuelle Forschungserkenntnisse zum Verständnis dieses Konstruktes leisten? Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 38, 321 – 328.
(2001). Personality disorders in children and adolescents. Current Psychiatry Reports, 3, 46 – 51.
(2005). Predicting future antisocial personality disorder in males from a clinical assessment in childhood. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73, 389 – 99.
(1999). Concurrent and predictive validity of the 81 personality disorder diagnosis in adolescent inpatients. American Journal of Psychiatry, 156, 1522 – 1528.
(2001). Issues in the study of personality development. Psychological Inquiry, 12, 67 – 83.
(1998). Adult psychiatric status of hyperactive boys grown up. American Journal of Psychiatry, 155, 493 – 498.
(1997). Dialectical behavior therapy adapted for suicidal adolescents. Journal of Practical Psychiatry and Behavioral Health, 3, 78 – 86.
(2002). Males on the life-coursepersistent and adolescence-limited antisocial pathways: Follow-up at age 26 years. Development and Psychopathology, 14, 179 – 207.
(2006). Factor structure of the Hare Psychopathy Checklist: Youth version (PCL:YV) in incarcerated adolescents. Psychological Assessment, 18, 142 – 154.
(2002). Big Five Dimensions and ADHD Symptoms links between personality traits and clinical symptoms. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 451 – 469.
(2010). ADHS im Erwachsenenalter. Zeitschrift für Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie, 58, 5 – 7.
(1995). Continuities between psychiatric disorders in adolescents and personality disorders in young adults. American Journal of Psychiatry, 152, 895 – 900.
(2009). Attention deficit/hyperactivity disorder in female offenders: Prevalence, psychiatric comorbidity and psychosocial implications. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 259, 98 – 105.
(2009). Neurobiologische Aspekte reaktiver und proaktiver Gewalt bei antisozialer Persönlichkeitsstörung und „Psychopathie“. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 58, 587 – 609.
(2004). Strukturbezogene Psychotherapie. Stuttgart: Schattauer.
(2008). Diagnostik von Persönlichkeitsstörungen im Jugendalter nach SKID-II. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 36, 117 – 125.
(2001). Symptomorientierte Pharmakotherapie bei Borderline-Persönlichkeitsstörung. Fortschritte der Neurologie- Psychiatrie, 69, 310 – 321.
(2008). Persönlichkeitsstörungen im Kindes- und Jugendalter? Kindheit und Entwicklung, 17, 190 – 202.
(2010). Traumaentwicklungsstörung: Pro und Contra. Kindheit und Entwicklung, 19, 47 – 63.
(2009). Developmental psychopathology: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). BMC Psychiatry, 9, Art. Nr. 58.
(2005a). Das Psychopathy-Konzept und seine psychometrische Erfassung im Kindes-, Jugend- und Erwachsenenalter. Fortschritte der Neurologie und Psychiatrie, 73, 392 – 400.
(2005b). Das Psychopathy-Konzept nach Hare als Persönlichkeitsdimension im Jugendalter?–Literaturübersicht und Fallbeispiele. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 54, 173 – 190.
(2006). «Psychopathy» bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen: Empirische Ergebnisse & forensische Aspekte. Monatsschrift für Kriminologie und Strafrechtsreform, 6, 455 – 468.
(2008). ADHS und Persönlichkeitsstörungen bei klinisch behandelten und inhaftierten Jugendlichen. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 57, 641 – 661.
(2010). Psychopathy-, Temperaments- und Charakterdimensionen bei inhaftierten Mädchen. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 38, 91 – 101.
(2011). Epidemiologische Daten zu Persönlichkeitsdimensionen der Psychopathy bei Jungen und Mädchen–Ergebnisse aus der Kölner GAP-Studie. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 39, 9 – 21.
(2010). Personality disorders and mood disorders: Perspectives on diagnosis and classification from studies of longitudinal course and familial associations. Journal of Personality Disorders, 24, 83 – 108.
(2007). Psychotherapie komplexer Persönlichkeitsstörungen: Grundlagen der psychoanalytisch-interaktionellen Methode. Stuttgart: Klett-Cotta.
(2006). Trauma und Entwicklung. Folgen früher Traumatisierungen in der Adoleszenz. Stuttgart: Schattauer.
(2008). The borderline personality (development) disorder during adolescence. Psychological assessment, treatment prerequisites, framework design, treatment phases. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 57, 693 – 717.
(2010). ADHS im Jugendalter–Symptomwandel und Konsequenzen für Forschung und Klinische Praxis, Zeitschrift für Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie, 58, 23 – 34.
(2010). Self- and parent report of adolescent personality pathology: Informant agreement and relations of dysfunction. Journal of Personality Disorders, 24, 151 – 70.
(2009). The age distribution of self-reported personality disorder traits in a household population. Journal of Personality Disorders, 23, 187 – 200.
(2003). Personality diagnoses in adolescence: DSM-IV Axis II diagnoses and an empirically derived alternative. American Journal of Psychiatry, 160, 952 – 966.
(2003). Persönlichkeitsstörungen. In , Leitlinien zu Diagnostik und Therapie von psychischen Störungen im Säuglings-, Kindes- und Jugendalter (2. Aufl.; S. 141 – 152). Köln: Deutscher Ärzte-Verlag.
(1993). Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV-Achse II, SKID-II. Göttingen: Hogrefe.
(2010a). Psychopharmakotherapie verbessert das psychosoziale Funktionsniveau bei adoleszenten Patienten mit Borderline-Persönlichkeitsstörung. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 59, 282 – 301.
(2010b). Psychopharmakotherapie einer ambulanten und stationären Inanspruchnahmepopulation adoleszenter Patienten mit Borderline-Persönlichkkeitsstörung. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 38, 37 – 49.
(2005). The McLean Study of Adult Development (MSAD): Overview and implications of the first six years of prospective follow-up. Journal of Personality Disorders, 19, 505 – 523.
(2006). Prediction of the 10-year course of borderline personality disorder. American Journal of Psychiatry, 163, 827 – 832.
(