Klassifikation von Sprachentwicklungsstörungen
Abstract
Zusammenfassung. Sprache ist ein wichtiger Bestandteil unserer Kultur und ermöglicht den Austausch von Gedanken und Gefühlen sowie die Aneignung von Wissen. Defizite in den sprachlichen Fähigkeiten können sich auf verschiedenen linguistischen Ebenen äußern, was in der Diagnostik von Sprachentwicklungsstörungen berücksichtigt werden sollte. Es folgt ein Überblick zur Symptomatik und zur Untergliederung von Sprachentwicklungsstörungen in den psychiatrischen Klassifikationssystemen DSM-5 und ICD-10. Zusätzlich wird ein Ausblick auf die ICD-11 (Beta-Entwurf) gegeben. Die diagnostischen Klassifikationssysteme werden der Interdisziplinären S2k-Leitlinie gegenübergestellt. Keines der dargestellten Systeme berücksichtigt die einzelnen linguistischen Ebenen der Sprache, wie es in der S2k-Leitlinie gefordert wird. Zudem bestehen deutliche Unterschiede in den Diagnosekriterien. In der Praxis führt dies zu erheblichen Schwierigkeiten in der differenzierten Erfassung von Sprachdefiziten. Die zuverlässige Abklärung einer Sprachentwicklungsstörung erfordert eine umfassende berufsübergreifende Diagnostik. Dafür ist eine eindeutige interdisziplinäre Klassifikation notwendig.
Abstract. Language is an important part of our culture and allows the exchange of thoughts and feelings as well as the acquisition of knowledge. Deficits in language abilities can appear at different linguistic levels (phonetics/phonology, lexicon/semantics, syntax/morphology, and pragmatics). This can concern both language comprehension and speech production in different ways. The different linguistic levels should be considered in the diagnosis of developmental language disorders. In particular, the German guidelines “Interdisziplinäre S2k-Leitlinie” support this approach. This paper gives an overview of the symptoms of specific language disorder as well as its classification in the DSM-5 and the ICD-10. Moreover, there is an outlook toward the ICD-11, with explanations based on the Beta-Draft. The similarities and differences of the three diagnostic systems are pointed out and discussed. Furthermore, reference is made to the Interdisziplinäre S2k-Leitlinie. While there is a distinction between expressive and receptive language disorders in the ICD-10, in the DSM-5 the two disorders are summarized in one clinical picture. In the current ICD-11 Beta-Draft, the disorders are still divided; however, they are subordinate to a common category. This represents a compromise between the two approaches. Additionally, the DSM-5 is supplemented by the diagnosis of social (pragmatic) communication disorder, and it is likely that the disorder will be included in the ICD-11 (developmental language disorder with impairment of mainly pragmatic language), too. The disorder is characterized by deficits in verbal and nonverbal communication. Future research should consider pragmatic aspects of language. The overview shows that there are no uniform diagnostic criteria. Furthermore, none of the illustrated systems considered the individual linguistic level of language, as is suggested in the Interdisziplinäre S2k-Leitlinie. Although the ICF-CY also cannot capture all the linguistic levels, it enables a comprehensive description of impairments and abilities. In the differential diagnosis, a mental retardation must be excluded by nonverbal intelligence diagnosis. This is controversial because it is difficult to implement in logopedics practice and speech therapy. Moreover, in the diagnosis of specific language disorders the double discrepancy criterion must be scrutinized. In the current Interdisziplinäre S2k-Leitlinie, this criterion was waived because of the controversy. In practice, the different definitions and classifications of specific language disorders lead to significant variations in the data on prevalence. Additionally, the causal research and effectiveness tests of therapeutic interventions are complicated. Moreover, for a long period there was no uniform standard in the design of assessments for diagnosis. The reliable diagnosis of language developmental disorders requires a comprehensive interdisciplinary classification.
Literatur
2013).
(Kindliche Wortfindungsstörungen . In S. RingmannJ. SiegmüllerHrsg., Handbuch Spracherwerb und Sprachentwicklungsstörungen. Schuleingangsphase (S. 79 – 102). München: Elsevier.2014). Ten questions about terminology for children with unexplained language problems. International Journal of Language and Communication Disorders, 49, 381 – 415.
(2007). School-aged children with SLI: The ICF as a framework for collaborative service delivery. Journal of Communication Disorders, 40, 513 – 535.
(2010). Developmental language impairment through the lens of the ICF: An integrated account of children‘s functioning. Journal of Communication Disorders, 43, 424 – 437.
(2011). Internationale Klassifikation psychischer Störungen: ICD-10, Kapitel V (F) Klinischdiagnostische Leitlinien (8., überarb. Aufl.). Bern: Huber.
(Hrsg.). (2015). Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-5. Göttingen: Hogrefe.
(Hrsg.). (2011). Kindliche Aussprachestörungen. Phonologischer Erwerb, Differentialdiagnostik, Therapie (6. Aufl.). Idstein: Schulz-Kirchner.
(2014).
(Erwerb von Phonologie, Lexikon und Grammatik bei Kindern im Alter von 3;0 – 5;0 Jahren . In A. Fox-BoyerHrsg., Handbuch Spracherwerb und Sprachentwicklungsstörungen. Kindergartenphase (S. 3 – 23). München: Elsevier.2011a). Richtlinie über die Verordnung von Heilmitteln in der vertragsärztlichen Versorgung (Rahmenrichtlinie). Zugriff am 01. 03. 2016. Verfügbar unter: https://www.g-ba.de/informationen/richtlinien/12/
(2011b). Zuordnung der Heilmittel zu Indikationen (Heilmittelkatalog). Zugriff am 01. 03. 2016. Verfügbar unter: https://www.g-ba.de/informationen/richtlinien/12/
(2013). Social communication disorder outside autism? A diagnostic classification approach to delineating pragmatic language impairment, high functioning autism and specific language impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54, 1186 – 1197.
(2010). Parenting behaviors, perception, and psychosocial risk: Impacts on young children‘s development. Pediatrics, 125, 313 – 319.
(2014).
(Gestörte Lexikonentwicklung . In A. Fox-BoyerHrsg., Handbuch Spracherwerb und Sprachentwicklungsstörungen. Kindergartenphase (S. 73 – 85). München: Elsevier.2014). Stable associations between behavioral problems and language impairments across childhood – The importance of pragmatic language problems. Research in Developmental Disabilities, 35, 943 – 951.
(2013). International Classification of Functioning, Disability and Health. Children & Youth Version (ICF-CY; 2nd reprint). Bern: Huber.
(2009). Früherkennungsuntersuchung auf umschriebene Entwicklungsstörungen des Sprechens und der Sprache. Abschlussbericht. Zugriff am 14. 03. 2016. Verfügbar unter https://www.iqwig.de/download/S06 – 01_Abschlussbericht_Frueherkennung_umschriebener_Stoerungen_des_Sprechens_und_der_Sprache.pdf
(2013). Diagnostik von Sprachentwicklungsstörungen (SES) unter Berücksichtigung umschriebener Sprachentwicklungsstörungen (UESE). AWMF-Leitlinien Register Nr. 049 – 006. Zugriff am 01. 03. 2016. Verfügbar unter: http://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/049 – 006.html
(2014).
(Merkmale und Ausschlusskriterien einer spezifischen Sprachentwicklungsstörung (SSES) . In A. Fox-BoyerHrsg., Handbuch Spracherwerb und Sprachentwicklungsstörungen. Kindergartenphase (S. 89 – 100). München: Elsevier.2011).
(Lexikalische Störungen . In J. SiegmüllerH. BartelsHrsg., Leitfaden Sprache Sprechen Stimme Schlucken (3., völl. überarb. Aufl., S. 56 – 59). München: Elsevier.2010). Zur hierarchischen Organisation des mentalen Lexikons bei Kindern mit spezifischer Sprachentwicklungsstörung. Sprache Stimme Gehör, 34, 228 – 236.
(2010). The discrepancy hypothesis in children with language disorders: Does it work? International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 74, 183 – 187.
(2005). Diagnostik und Differenzierung sprachentwicklungsgestörter Kinder. Welche Rolle spielt das Merkmal Intelligenz? HNO, 53, 268 – 284.
(2012). Analyse aktueller Untersuchungsinstrumente zur Früherkennung von Auffälligkeiten in Sprechen und Sprache in der pädiatrischen Vorsorgeuntersuchung U8. Das Gesundheitswesen, 74, 661 – 672.
(2013). Legasthenie – LRS (4., akt. Aufl.). München: Reinhardt.
(2010). The impact of speech impairment in early childhood: Investigation parents‘ and speech-language pathologists’ perspectives using the ICF-CY. Journal of Communication Disorders, 43, 378 – 396.
(2015a). Sprachdiagnostik im Vorschulalter. Analyse aktueller Testverfahren für Kinder im Alter zwischen 4 und 5 Jahren. Monatsschrift Kinderheilkunde, 163, 58 – 66.
(2015b). Sprachentwicklungsstörungen im Vor- und Grundschulalter. Aktueller Stand der psychologischen Diagnostik. Nervenheilkunde, 34, 71 – 76.
(2010). Spezifische Sprachentwicklungsstörungen und pragmatische Kompetenzen. Sprache Stimme Gehör, 34, 84 – 91.
(2014). Practitioner review: Social (pragmatic) communication disorder conceptualization, evidence and clinical implications. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55, 204 – 216.
(2011). Pragmatic difficulties in children with specific language impairment. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 75, 171 – 176.
(2002). Störungen beim Erwerb emotionaler Kompetenz im Kindesalter. Zeitschrift für Klinische Psychologie, Psychiatrie und Psychotherapie, 50, 1 – 28.
(2005). Pragmatische Kommunikationsstörungen bei Kindern. HNO, 53, 978 – 982.
(2013).
(Schulversorgung und Gesundheitsversorgung für Kinder mit Sprachentwicklungsstörungen . In S. RingmannJ. SiegmüllerHrsg., Handbuch Spracherwerb und Sprachentwicklungsstörungen. Schuleingangsphase (S. 267 – 299). München: Elsevier.2013). DSM-5 field trials in the United States and Canada, part II: Test-retest reliability of selected categorical diagnoses. American Journal of Psychiatry, 170, 59 – 70.
(2014). Terminological debate over language impairment in children: Forward movement and sticking points. International Journal of Language and Communication Disorder, 49, 452 – 462.
(2013). Die Beziehung zwischen Satzgrammatik und Erzählfähigkeit im unauffälligen und auffälligen Spracherwerb. Forschung Sprache, 1, 36 – 50.
(2014). Pragmatic language development in language impaired and typically developing children: Incorrect answers in context. Journal of Psycholinguistic Research, 43, 45 – 58.
(2003). Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen – Textrevision (DSM-IV-TR). Göttingen: Hogrefe.
(Hrsg.). (2007).
(Spezifische Sprachentwicklungsstörungen . In H. SchölerA. WellingHrsg., Sonderpädagogik der Sprache (S. 190 – 212). Göttingen: Hogrefe.2011).
(Spezifische Sprachentwicklungsstörungen . In J. SiegmüllerH. BartelsHrsg., Leitfaden Sprache Sprechen Stimme Schlucken (3., völl. überab. Aufl., S. 54 – 55). München: Elsevier.2013).
(Kompensierter Dysgrammatismus . In S. RingmannJ. SiegmüllerHrsg., Handbuch Spracherwerb und Sprachentwicklungsstörungen. Schuleingangsphase (S. 103 – 132). München: Elsevier.2013). Sprech- und Sprachstörungen. Göttingen: Hogrefe.
(2014). Social (pragmatic) communication disorder: A research review of this new DSM-5 diagnostic category. Journal of Neurodevelopmental Disorders, 6:41. Zugriff am 29. 03. 2016. Verfügbar unter http://jneurodevdisorders.biomedcentral.com/articles/10.1186/1866 – 1955 – 6-41
(2014).
(Störungen der Grammatik zwischen 3;0 und 5;0 Jahren . In A. FoxHrsg., Handbuch Spracherwerb und Sprachentwicklungsstörungen. Kindergartenphase (S. 55 – 72). München: Elsevier.2009). Predicted and observed outcomes in preschool children following speech and language treatment: Parent and clinician perspectives. Journal of Communication Disorders, 42, 29 – 42.
(2012). Specific language impairment at adolescence: Avoiding complexity. Applied Psycholinguistics, 33, 161 – 184.
(2011). Phonetische und phonologische Störungen bei Kindern (4. Aufl.). Berlin: Springer.
(2016). ICD-11 – 11. Revision der ICD der WHO. Zugriff am 01. 03. 2016. Verfügbar unter https://www.dimdi.de/static/de/klassi/icd-10-who/historie/icd-11.htm
(2008). Sprachentwicklungsstörungen. Monatsschrift Kinderheilkunde, 156, 875 – 884.
(