Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1026/1616-3443/a000246

Theoretischer Hintergrund: Bisherige Studien lassen vermuten, dass Kinder und Jugendliche mit sozialer Angststörung nicht nur emotionale Kompetenzdefizite in der Erkennung und im Ausdruck von Emotionen aufweisen, sondern auch Schwierigkeiten bei der Emotionsregulation bestehen. Fragestellung: Unterscheiden sich Kinder und Jugendliche mit sozialer Angststörung und sozial nicht ängstliche Kinder und Jugendliche in ihren adaptiven und maladaptiven Emotionsregulationsstrategien? Methode: Erhebung der Emotionsregulationsstrategien von sozial ängstlichen (mit und ohne Diagnose, n = 59 vs. n = 36) und sozial nicht ängstlichen Kindern und Jugendlichen (n = 146) mittels standardisiertem Fragebogen FEEL-KJ. Ergebnisse: Kinder und Jugendliche mit sozialer Angststörung berichten von signifikant weniger adaptiven und mehr maladaptiven Emotionsregulationsstrategien im Vergleich zu einer Kontrollgruppe. Schlussfolgerungen: Auffälligkeiten in der Regulierung negativer Emotionen scheinen mit sozialen Ängsten assoziiert zu sein.


Strategies for emotion regulation in children and adolescents with social anxiety disorder

Background: Previous studies indicate that children and adolescents with social anxiety disorder have not only emotional competence deficits in recognition and expression of emotion but also difficulties with emotion regulation. Objective: Are there differences between children and adolescents with and without social anxiety disorder regarding adaptive and maladaptive emotion regulation? Method: Recording the ability of emotion regulation of socially anxious children and adolescents (proven diagnosis: n = 59; without proven diagnosis: n = 36) and children and adolescents without social anxiety (n = 146) using the German questionnaire FEEL-KJ. Results: Children and adolescents with social anxiety disorder apply significantly less adaptive and increased maladaptive strategies of emotion regulation in comparison to controls. Conclusions: Difficulties in the regulation of negative emotions seem to be associated with social anxiety.

Literatur

  • Aldao, A. , Nolen-Hoeksema, S. & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30 (2), 217–237. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Barnow, S. (2012). Emotionsregulation und Psychopathologie. Ein Überblick. Psychologische Rundschau, 63, 111-124. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Bradley, S. (2000). Affect regulation and the development of psychopathology. New York: Guilford. First citation in articleGoogle Scholar

  • Bridges, L. J. & Grolnick, W. S. (1995). The development of emotional self-regulation in infancy and early childhood. In N. Eisenberg & D. B. Bugenthal (Eds.), Social development (pp. 185-211). Thousand Oaks: Sage Publications. First citation in articleGoogle Scholar

  • Campbell-Sills, L. , Barlow, D. H. , Brown, T. A. & Hofmann, S. G. (2006). Acceptability and suppression of negative emotion in anxiety and mood disorders. Emotion, 6, 587-595. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Carthy, T. , Horesh, N. , Apter, A. , Edge, M. D. & Gross, J. J. (2010). Emotional reactivity and cognitive regulation in anxious children. Behaviour Research and Therapy, 48, 384-393. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Dilling, H. , Mombour, W. & Schmidt, M. H. (2008). Internationale Klassifikation psychischer Störungen. ICD-10 Kapitel V (F). Klinisch-diagnostische Leitlinien. Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Grob, A. & Smolenski, C. (2009). FEEL-KJ. Fragebogen zur Erhebung der Emotionsregulation bei Kindern und Jugendlichen. Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • In-Albon, T. (2011). Kinder und Jugendliche mit Angststörungen. Erscheinungsbilder, Diagnostik, Behandlung, Prävention. Stuttgart: Kohlhammer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Jacob, M. L. , Thomassin, K. , Morelen, D. & Suveg, C. (2011). Emotion regulation in youth with anxiety disorders. In D. McKay & E. A. Storch (Eds.), Handbook of Anxiety Disorders in Children and Adolescents (pp. 171-185). New York: Springer. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Martin, R. C. & Dahlen, E. R. (2005). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger. Personality and Individual Differences, 39, 1249-1260. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Melfsen, S. (1999). Sozial ängstliche Kinder: Untersuchungen zum mimischen Ausdrucksverhalten und zur Emotionserkennung. Marburg: Tectum Verlag. First citation in articleGoogle Scholar

  • Melfsen, S. , Florin, I. & Warnke, A. (2001). Das Sozialphobie und -angstinventar für Kinder (SPAIK ). Manual. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Melfsen, S. (2002). Soziale Phobie bei Kindern und Jugendlichen. In U. Stangier & T. Fydrich (Hrsg.), Soziale Phobie und Soziale Angststörung (S. 264-290). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Mennin, D. S. , McLaughlin, K. A. & Flanagan, K. J. (2009). Emotion regulation deficits in generalized anxiety disorder, social anxiety disorder, and their co-occurrence. Journal of Anxiety Disorders, 23, 866-871. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Petermann, U. & Suhr-Dachs, L. (2013). Soziale Phobie. In F. Petermann (Hrsg.), Lehrbuch der Klinischen Kinderpsychologie (S. 369‐386). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Rusch, S. , Westermann, S. & Lincoln, T. M. (2012). Specificity of emotion regulation deficits in social anxiety: An internet study. Psychology and Psychotherapy: Therapy, Research and Practice, 85 (3), 268–277. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schmitz, J. , Krämer, M. , Tuschen-Caffier, B. (2011). Negative post-event processing and decreased self-appraisals of performance following social stress in childhood social anxiety: an experimental study. Behaviour Research and Therapy, 49 (11), 789-795. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schmitz, J. , Krämer, M. , Blechert, J. & Tuschen-Caffier, B. (2010). Post-event processing in children with social phobia. Journal of Abnormal Child Psychology, 38 (7), 911-919. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Simonian, S. J. , Beidel, D. C. , Turner, S. M. , Berkes, J. L. & Long, J. H. (2001). Recognition of facial affect by children and adolescents diagnosed with social phobia. Child Psychiatry & Human Development, 32, 137-145. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Southam-Gerow, M. A. & Kendall, P. C. (2000). A preliminary study of the emotion understanding of youths referred for treatment of anxiety disorders. Journal of Clinical Child Psychology, 29, 319-327. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Spokas, M. , Luterek, J. A. & Heimberg, R. G. (2009). Social anxiety and emotional inhibition: The mediating role of beliefs. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 40, 283-291. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Sterzenbach, A. & Schneider, S. (2008). Soziale Ängste, Schüchternheit und Selbstwertprobleme. In G. W. Lauth, F. Linderkamp , S. Schneider & U. Brack (Hrsg.), Verhaltenstherapie mit Kindern und Jugendlichen (S. 210-221). Weinheim: Beltz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Suveg, C. & Zeman, J. (2004). Emotion regulation in children with anxiety disorders. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33, 750-759. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Suveg, C. , Sood, E. , Barmish, A. , Tiwari, S. , Hudson, J. L. & Kendall, P. C. (2008). „I’d rather not talk about it”: Emotion parenting in families of children with an anxiety disorder. Journal of Family Psychology, 22, 875–884. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Thoits, P. A. (1985). Self-labeling processes in mental illness: The role of emotional deviance. American Journal of Sociology, 91, 221-249. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Thompson, R. A. (2001). Childhood anxiety disorders from the perspective of emotion regulation and attachment. In M. W. Vasey & M. R. Dadds (Eds.), The developmental psychopathology of anxiety (pp. 160-182). New York: Oxford University Press. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Turk, C. L. , Heimberg, R. G. , Luterek, J. A. , Mennin, D. S. & Fresco, D. M. (2005). Delineating emotion regulation deficits in generalized anxiety disorder: A comparison with social anxiety disorder. Cognitive Therapy and Research, 29, 89–106. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Werner, K. H. , Goldin, P. R. , Ball, T. M. , Heimberg, R. G. & Gross, J. J. (2011). Assessing emotion regulation in social anxiety disorder: The Emotion Regulation Interview. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 33 (3), 346–354. First citation in articleGoogle Scholar

  • Werner, K. & Gross, J. J. (2009). Emotion regulation and psychopathology: A conceptual framework. In A. Kring & D. Sloan (Eds.), Emotion regulation and psychopathology (pp. 13-37). New York: Guilford Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Zimmermann, P. (1999). Emotionsregulation im Jugendalter. In W. Friedlmeier & M. Holodynski (Hrsg.), Emotionale Entwicklung. Funktion, Regulation und soziokultureller Kontext von Emotion en (S. 219-240). Heidelberg, Berlin: Spektrum Akademischer Verlag. First citation in articleGoogle Scholar