OP-Journal 2018; 34(01): 34-39
DOI: 10.1055/s-0044-100149
Fachwissen
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Zugänge zum vorderen Beckenring

Review Article: Modes of Access to the Anterior Pelvic Ring
Christian Minarski
,
Ulrich Stöckle
,
Markus A. Küper
,
Alexander Trulson
,
Fabian M. Stuby
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 April 2018 (online)

Zusammenfassung

Die Inzidenz von operativ versorgungspflichtigen Beckenverletzungen steigt in den letzten Jahren vor allem bei älteren Patienten. Die Kenntnis aller anwendbaren Zugangsmöglichkeiten und die richtige Indikationsstellung für den operativen Zugang ist für den Operateur unerlässlich. In diesem Artikel werden die häufigsten ventralen Zugänge zum Beckenring und zum Azetabulum beschrieben.

Abstract

The incidence of pelvic ring injuries to elderly patients which require surgical treatment has increased steadily in the past few years. The surgeon must be aware of all possible approaches to the pelvic ring and the acetabulum, as well as the right indication for each approach. In this article, we outline the most common approaches to the anterior and the anterolateral pelvic ring as well as the anterior approaches to the acetabulum.

 
  • Literatur

  • 1 Fuchs T, Rottbeck U, Hofbauer V. et al. [Pelvic ring fractures in the elderly. Underestimated osteoporotic fracture]. Unfallchirurg; 2011; 114: 663-670
  • 2 Stuby FM, Schäffler A, Haas T. et al. [Insufficiency fractures of the pelvic ring]. Unfallchirurg 2013; 116: 351-364
  • 3 Becker SC, Holstein JH, Pizanis A. et al. [Anterior approaches to the pelvic ring]. Unfallchirurg 2013; 116: 198-204
  • 4 Ossendorf C, Hofmann A, Rommens PM. [Selection of access and positioning for operative treatment of pelvic injuries. Decision-making strategies]. Unfallchirurg 2013; 116: 227-237
  • 5 Keel MJ, Bastian JD, Büchler L. et al. [Anterior approaches to the acetabulum]. Unfallchirurg 2013; 116: 213-220
  • 6 Tscherne H, Pohlemann T. Unfallchirurgie, Becken und Acetabulum. Berlin, Heidelberg, New York: Springer; 1998
  • 7 Pfannenstiel H. Über die Vortheile des suprasymphysären Fascienquerschnitts fur die gynäkologischen Koliotomien, zugleich ein Beitrag zu der Indikationsstellung der Operationswege. Sammlung klin Vortr 1900; 97: 1735-1756
  • 8 Stoppa R, Petit J, Abourachid H. et al. [Original procedure of groin hernia repair: interposition without fixation of Dacron tulle prosthesis by subperitoneal median approach]. Chirurgie 1973; 99: 119-123
  • 9 Hirvensalo E, Lindahl J, Bostman O. A new approach to the internal fixation of unstable pelvic fractures. Clin Orthop Relat Res 1993; (Suppl. 297) 28-32
  • 10 Ponsen KJ, Joosse P, Schigt A. et al. Internal fracture fixation using the Stoppa approach in pelvic ring and acetabular fractures: technical aspects and operative results. J Trauma 2006; 61: 662-667
  • 11 Kerschbaumer F, Weise K, Wirth CJ. Operative Zugangswege in Orthopädie und Traumatologie. 4. Aufl.. Stuttgart: Thieme; 2013