Handchir Mikrochir Plast Chir 2000; 32(6): 390-398
DOI: 10.1055/s-2000-10911
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Differenzialdiagnose und Therapie der posttraumatisch gestörten Unterarmdrehbewegung[*]

Diagnosis and Therapeutical Options in Disturbed Forearm RotationJ. van Schoonhoven, K.-J. Prommersberger
  • Klinik für Handchirurgie, Abteilung I (Chefarzt: Prof. Dr. U. Lanz), Rhön-Klinikum, Bad Neustadt/Saale
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

Störungen der Unterarmdrehbewegung stellen für die betroffenen Patienten eine erhebliche Funktionseinschränkung dar. Die Drehbewegung wird gewährleistet durch die gleichzeitige Rotation im proximalen und distalen Radioulnargelenk, die durch Radius- und Ulnaschaft miteinander gekoppelt sind. Achsenabweichungen dieser knöchernen Strukturen führen ebenso zur Einschränkung der Drehfunktion wie Verletzungen der für die Stabilität verantwortlichen, komplexen Weichteilstrukturen. Kombinationen von Achsenabweichung und Instabilität sind häufig und müssen diagnostisch erfasst werden, da jede Gelenkinkongruenz auf Dauer zur Arthrose der betroffenen Gelenke führt und dann nur noch funktionseinschränkende Rettungsoperationen zulässt. Ziel der Therapie muss es sein, die ursprüngliche Anatomie wiederherzustellen. Dies setzt die diagnostische Erfassung aller verletzten Strukturen voraus. Anhand von Patientenbeispielen wird das Prinzip der Verbesserung der gestörten Unterarmdrehbewegung durch anatomiegerechte Wiederherstellung der verletzten Strukturen erörtert.

Summary

Limited forearm rotation is an extremely disabling condition for patients. For forearm function, simultaneous rotation in the proximal and distal radioulnar joint is necessary, being connected by the radius and ulnar shaft. Any malalignment of these bony components as well as injuries to the stabilizing soft tissues will lead to an impaired function of the forearm joint. The combination of bony malalignment and joint instability is possible and must be recognized. Any chronic incongruency of the joints will lead to secondary arthrosis that allows only salvage procedures. Therefore, the underlying pathology of restricted forearm motion must be recognized and the original anatomy restored. Using clinical examples, the possible posttraumatic reasons for disturbed forearm rotation and the principle of anatomical reconstruction are presented.

1 Herrn Professor Dr. med. Ulrich Lanz zum 60. Geburtstag gewidmet.

Literatur

  • 1 Bell M J, Hill R J, McMurtry R Y. Ulnar impingement syndrome.  J Bone Joint Surg [Br]. 1985;  67 126-129
  • 2 Beyermann K, Krimmer H, Lanz U. TFCC-Läsionen. Diagnostik und Therapie.  Orthopäde. 1999;  28 891-898
  • 3 Caputo A E, Mazzocca A D, Santoro V M. The nonarticulating portion of the radial head: Anatomic and clinical correlations for internal fixation.  J Hand Surg [Am]. 1998;  23 1082-1090
  • 4 Carn R M, Medige J, Curtain D, Koenig A. Silicone rubber replacement of the severely fractured radial head.  Clin Orthop. 1986;  209 259-269
  • 5 Ekenstam af F, Hagert C G. Anatomical studies on the geometry and stability of the distal radio ulnar joint.  Scand J Plast Reconstr Surg. 1985;  19 17-25
  • 6 Essex-Lopresti P. Fractures of the radial head with distal radio-ulnar dislocation: Report of two cases.  J Bone Joint Surg [Br]. 1951;  33 244-247
  • 7 Friedman S L, Palmer A K. The ulnar impaction syndrome.  Hand Clinics. 1991;  7 295-310
  • 8 Gordon M, Bullough P G. Synovial and osseous inflammation in failed silicone-rubber prostheses.  J Bone Joint Surg [Am]. 1982;  64 574-580
  • 9 Hagert C-G. The distal radioulnar joint.  Hand Clinics. 1987;  3 41-50
  • 10 Hastings H, Graham T J. The classification and treatment of heterotopic ossification about the elbow and forearm.  Hand Clinics. 1994;  10 417-437
  • 11 Hotchkiss R N. Injuries to the interosseous ligament of the forearm.  Hand Clinics. 1994;  10 391-398
  • 12 Izbicki W, Neumann N, Spohr H. Unfallbegutachtung. Berlin, New York; Walter de Gruyter 1992: 130
  • 13 Kleinman W B, Graham T J. The distal radioulnar joint capsule: Clinical anatomy and role in posttraumatic limitation of forearm rotation.  J Hand Surg [Am]. 1998;  23 588-599
  • 14 Knight D J, Rymaszewski L A, Amis A A, Miller J H. Primary replacement of the fractured radial head with a metal prosthesis.  J Bone Joint Surg [Br]. 1993;  75 572-576
  • 15 Krimmer H, Tränkle M, Schober F, Schoonhoven van J. Ulna-Impaction-Syndrom - Therapie: Druckentlastende Verfahren am Ulnakopf.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1998;  30 370-374
  • 16 Matthews L S, Kaufer H, Garver D F, Sonstegard D A. The effect on supination-pronation of angular malalignment of fractures of both bones of the forearm.  J Bone Joint Surg [Am]. 1982;  64 14-17
  • 17 Morgan W J, Breen T F. Complex fractures of the forearm.  Hand Clinics. 1994;  10 375-390
  • 18 Nagy L. Die Instabilität des distalen Radioulnargelenkes.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1998;  30 361-369
  • 19 Nakamura T, Yabe Y, Horiuchi Y. In vivo MR studies of dynamic changes in the interosseous membrane of the forearm during rotation.  J Hand Surg [Br]. 1999;  24 245-248
  • 20 Palmer A K, Werner F W. The triangular fibrocartilage complex of the wrist - anatomy and function.  J Hand Surg. 1981;  6 153-162
  • 21 Pribyl C R, Kester M A, Cook S D, Edmunds J O, Brunet M E. The effect of the radial head and prosthetic radial head replacement on resisting valgus stress at the elbow.  Orthopedics. 1986;  9 723-726
  • 22 Prommersberger K-J, Lanz U. Biomechanik der fehlverheilten distalen Radiusfraktur. Eine Literaturübersicht.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999;  31 221-226
  • 23 Prommersberger K-J, Moossavi S, Lanz U. Ergebnisse der Korrekturosteotomie fehlverheilter Extensionsfrakturen der Speiche an typischer Stelle.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999;  31 234-240
  • 24 Rabinowitz R S, Light T R, Havey R M, Gourineni P, Patwardhan A G, Sartori M J, Vrbos L. The role of the interosseous membrane and triangular fibrocartilage complex in forearm stability.  J Hand Surg [Am]. 1994;  19 385-393
  • 25 Sachar K, Akelman E, Ehrlich M G. Radioulnar synostosis.  Hand Clinics. 1994;  10 399-404
  • 26 Schmidt H-M, Schoonhoven van J, Lanz U. Die knorpelig-ligamentäre Zügelung des Ulnakopfes.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1998;  30 382-386
  • 27 Schmitt R, Fellner F, Frahm R. Computertomographie. Schmitt R, Lanz U Bildgebende Diagnostik der Hand. Stuttgart; Hippokrates 1996: 48-53
  • 28 Schober F, Schoonhoven van J, Prommersberger K-J, Lanz U. Die Hemiresektions-Interpositionsarthroplastik nach Bowers zur Behandlung der posttraumatischen Arthrose des distalen Radioulnargelenkes nach distalen Radiusfrakturen.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999;  31 378-382
  • 29 Schoonhoven van J, Lanz U. „Rund um den Ellenkopf“: Verletzungsmuster und Klassifikationen.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1998;  30 351-360
  • 30 Schoonhoven van J, Herbert T H, Krimmer H. Neue Konzepte der Endoprothetik des distalen Radioulnargelenkes.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1998;  30 387-392
  • 31 Schoonhoven van J, Prommersberger K-J, Lanz U. Die Bedeutung des distalen Radioulnargelenks bei rekonstruktiven Eingriffen nach fehlverheilten körperfernen Speichenbrüchen.  Orthopäde. 1999;  28 864-871
  • 32 Schoonhoven van J, Fernandez D L, Bowers W H, Herbert T J. Salvage of failed resection arthroplasties of the distal radioulnar joint using a new ulnar head prosthesis.  J Hand Surg [Am]. 2000;  25 438-446
  • 33 Shaw J A, Bruno A, Paul E M. Ulnar styloid fixation in the treatment of posttraumatic instability of the radioulnar joint: A biomechanical study with clinical correlation.  J Hand Surg [Am]. 1990;  15 712-720
  • 34 Skahen J R, Palmer A K, Werner F W, Fortino M D. The interosseous membrane of the forearm: Anatomy and function.  J Hand Surg [Am]. 1997;  22 981-985
  • 35 Skahen J R, Palmer A K, Werner F W, Fortino M D. Reconstruction of the interosseous membrane of the forearm in cadavers.  J Hand Surg [Am]. 1997;  22 986-994
  • 36 Summerfield S L, Folberg C R, Weiss A-PC. Compartment syndrome of the pronator quadratus: A case report.  J Hand Surg [Am]. 1997;  22 266-268

1 Herrn Professor Dr. med. Ulrich Lanz zum 60. Geburtstag gewidmet.

Dr. med. Jörg van Schoonhoven

Klinik für Handchirurgie
Abteilung I
Rhön-Klinikum

Salzburger Leite 1

97616 Bad Neustadt/Saale

Email: ad@handchirurgie.de

    >