Laryngorhinootologie 2003; 82(7): 494-500
DOI: 10.1055/s-2003-40899
Otologie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Schmeckstörung und Erholung der Schmeckfunktion nach Mittelohroperation

Taste Disorders and Recovery of the Taste Function after Middle Ear SurgeryT.  Just1 , J.  Homoth1 , S.  Graumüller1 , H.  W.  Pau1
  • 1 Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie „Otto Körner” der Universität Rostock (Direktor: Prof. Dr. H. W. Pau)
Gewidmet Dr. rer. nat. Ernst-Günter Kleinschmidt zum 65. Geburtstag.
Further Information

Publication History

Eingegangen: 3. Dezember 2002

Angenommen: 28. April 2003

Publication Date:
29 July 2003 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Inzidenz von Schmeckstörungen und der Grad ihrer Erholung nach Mittelohroperation (MO-OP) wurde bisher anhand von Befragung und Elektrogustometrie bestimmt.

Methode: Mit Hilfe chemischer Schmecktestung (CST), Elektrogustometrie (EGM) und Einschätzung des subjektiven Schmeckvermögens wurde vor der MO-OP, 2 bis 3 Wochen und 6 bis 9 Monate nach der Ohroperation das Schmeckvermögen getestet. Die Auswertung der Ergebnisse erfolgte unter Berücksichtigung des Ausmaßes der Manipulation der Chorda tympani (CT); Gruppe 1: keine oder geringe CT-Manipulation (n = 54); Gruppe 2: starke CT-Manipulation (n = 14); Gruppe 3: CT-Durchtrennung (n = 50).

Patienten: Die Daten von 118 Patienten, die sich im Zeitraum von 2000 bis 2001 an der HNO-Klinik Rostock einer Mittelohroperation unterzogen haben, wurden ausgewertet. Es handelte sich um 61 weibliche und 57 männliche Patienten im Alter von 7 bis 81 Jahren.

Ergebnisse: Beschwerden treten in allen 3 Gruppen (Grad der Chordamanipulation) auf; am meisten jedoch in den Gruppen 2 und 3. Die Beschwerden umfassen Schmeckstörungen, Geschmacksphänomene und Taubheitsgefühl auf der Zunge. In Gruppe 3 ist der Ausfall der vorderen zwei Drittel der betroffenen Zungenseite zu 100 % mit der EGM und zu 56 % mit der lokalen CST nachweisbar. 58 % sind zur 2. Nachuntersuchung erschienen. 6 Monate nach der Ohroperation sind die Beschwerden in allen 3 Gruppen rückläufig. Eine Erholung der Schmeckfunktion ist in den Gruppen 1 und 2 zu erkennen. Auch wenn der Anteil der Patienten der Gruppe 3 mit Beschwerden sinkt, kann eine Erholung der Schmeckfunktion mittels EGM und CST nur in 30 % nachgewiesen werden.

Schlussfolgerungen: Der Grad der Chordamanipulation ist ausschlaggebend für die Erholung der Schmeckfunktion nach Mittelohroperation. Gerade in Hinblick auf eine Operation des Gegenohres sollte die Chorda tympani erhalten werden.

Abstract

Background: The incidence and the scale of recovery of the taste function after middle ear surgery is usually determined by the use of anamnestic data and electrogustometry.

Methods: Taste tests (regional chemical taste test, electrogustometry and subjective evaluation) were performed preoperatively, 2 to 3 weeks and 6 to 9 months after middle ear surgery. These results were evaluated by taking the scale of chorda tympani nerve (CTN) manipulation into consideration. Three groups were chosen: group 1: no or small CTN manipulation, n = 54; group 2: strong CTN manipulation, n = 14; group 3: severed CTN, n = 50.

Patients: In a prospective study 118 patients were examined after middle ear surgery in the ENT-Department of the University of Rostock between 2001 and 2002. 61 females and 57 males, age from 7 - 81 years, were included.

Results: Complaints were observed in all three groups, mainly in groups 2 and 3. These included taste disorders, taste phenomenon and numbness of the tongue. Using regional chemical taste tests, the taste loss of group 3 could be proven for those patients with complaints in 64 % and for those patients without complaints in 27 %. The electrogustometry is more sensitive than chemical taste test. All patients had pathological thresholds after chorda cutting (78 % no thresholds; 22 % elevated thresholds).

68 out of 118 patients (58 %) had a second follow-up after 6 to 9 months after middle ear surgery. The complaints are declining in all groups. In groups 2 and 3 a recovery of taste function could be observed. Even if the number of patients with severed chorda, who suffer from taste disorders, diminishes, a recovery of the taste function could only be observed in 30 %.

Conclusions: The scale of chorda manipulation is important for the recovery of the taste function after middle ear surgery. The CTN should be preserved intraoperatively, especially when an operation of the contralateral ear is planned as well.

Literatur

  • 1 Krarup B. Taste fibres and the chorda tympani.  Acta oto-laryng. 1958;  49 Suppl 140 201-205
  • 2 Saito T, Manabe Y, Shibamori Y, Yamagishi T, Igawa H, Tokuriki M, Fukuoka Y, Noda I, Ohtsubo T, Saito H. Long-term follow-up results of electrogustometry and subjective taste disorder after middle ear surgery.  Laryngoscope. 2001;  111 2064-2070
  • 3 Mitteilung. Arbeitsgemeinschaft für „Klinische Olfaktologie und Gustologie” . Empfehlungen zur Untersuchung des Riech- und Schmeckvermögens.  HNO-Praxis. 1980;  5 62-67
  • 4 Bartoshuk L. Clinical evaluation of the sense of taste.  Ear Nose Throat J. 1989;  68 331-337
  • 5 Bull T R. Taste and chorda tympani.  J Laryngol Otol. 1965;  79 479-493
  • 6 House H P. Early and late complications of stapes surgery.  Arch Otolaryngol. 1963;  78 606-613
  • 7 Moon C N, Pullen E W. Effects of chorda tympani section during middle ear surgery.  Laryngoscope. 1963;  73 392-405
  • 8 Kveton J F, Bartoshuk L M. The effect of unilateral chorda tympani damage on taste.  Laryngoscope. 1994;  104 25-29
  • 9 Tomita H, Ikeda M, Okuda Y. Basis and practice of clinical taste examinations.  Auris Nasus Larynx. 1986;  13 Suppl 1 S1-15
  • 10 Lehman C D, Bartoshuk L M, Catalanotto F C, Kveton J F, Lowlicht R A. Effect of anesthesia of the chorda tympani nerve on taste perception in humans.  Physiol Behav. 1995;  57 943-951
  • 11 Halpern B P, Nelson L M. Bulbar gustatory responses to anterior and to posterior tongue stimulation in the rat.  Am J Physiol. 1965;  209 105-110
  • 12 Catalanotto F A, Bartoshuk L M, Östrum K M, Gent J F, Fast K. Effects of anesthesia of the facial nerve on taste.  Chem Senses. 1993;  18 461-470
  • 13 Östrum K M, Catalanotto F A, Garcia J, Bartoshuk L M. Effects of oral sensory field loss of taste scaling ability.  Chem Senses. 1985;  10 459
  • 14 Yamada Y, Tomita H. Influences on taste in the area of chorda tympani nerve after transtympanic injection of local anesthetic (4 % lidocaine).  Auris Nasus Larynx. 1989;  16 Suppl 1 S41-46
  • 15 Spector A C, Grill H J. Salt taste discrimination after bilateral section of the chorda tympani or glossopharyngeal nerves.  Am J Physiol. 1992;  263 R169-176
  • 16 Hüttenbrink K B. Störungen des Riech- und Schmecksinns.  Ther Umsch. 1995;  52 732-737
  • 17 Sone M, Sakagami M, Tsuji K, Mishiro Y. Younger patients have a higher rate of recovery of taste function after middle ear surgery.  Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2001;  127 967-969

Dr. med. Tino Just

Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie ·

Doberaner Straße 137 - 139 · 18057 Rostock ·

Email: tino.just@med.uni-rostock.de

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