Pharmacopsychiatry 1988; 21(4): 166-170
DOI: 10.1055/s-2007-1014670
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Adherence to Lithium Prophylaxis: II. Multivariate Analysis of Clinical, Social, and Psychosocial Predictors of Nonadherence

Multivariale Analyse klinischer und psychosozialer Prädiktoren für Non-Compliance bei Patienten unter LithiumprophylaxeJ.  Aagaard , P.  Vestergaard , Karen  Maarbjerg
  • Clinical Department A, Institute of Psychiatric Demography, and
    Psychopharmacology Research Unit, Psychiatric Hospital in Aarhus, Risskov, Denmark
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

The purpose of this prospective study of 133 affective disorder patients, consecutively referred to start long-term lithium therapy, was to identify predictors of importance for nonadherence. The nonadherent group was defined as the 31 (23.3%) patients who stopped treatment within the first six months. In the multivariate logistic analysis the most informative clinical, social, and psychosocial predictors were, in rank order: many admissions to mental hospitals, death or divorce of parent in childhood, heavy smoking, short duration of the mental disorder diagnosed as affective, not married, never economically active, and early onset of the affective disorder. The logical consequence of the results is to offer the subgroup of patients with an individually calculated high probability of nonadherence intensive control and support during the first month of lithium treatment.

Zusammenfassung

Multivarianzanalyse klinischer, sozialer und psychosozialer Vorboten einer Nichteinhaltung der ärztlichen Verordnung. Ziel dieser prospektiven Studie an 133 manisch-depressiven Patienten, denen konsekutiv Anweisungen zu einer langfristigen Lithiumtherapie gegeben worden waren, war die Feststellung gewisser wichtiger Vorboten einer schließlichen Nichteinhaltung der ärztlichen Verordnung. Die Gruppe der die Anweisungen nicht befolgenden Patienten wurde als diejenige Gruppe von 31 Patienten (23.3%) bezeichnet, die innerhalb der ersten sechs Monate die Behandlung von sich aus abbrachen. Eine logistische Multivarianzanalyse ergab als aufschlußreichste klinische, soziale und psychosoziale Vorboten, in nachstehender Reihenfolge der Wichtigkeit: viele vorausgehende Einweisungen in entsprechende neurologische bzw. psychiatrische Kliniken; Tod oder Scheidung der Eltern während der Kindheit; starkes Rauchen; kurze Dauer der als manisch-depressiv diagnostizierten Erkrankung; lediger Familienstand; frühes Einsetzen der manisch-depressiven Erkrankung. Als logische Konsequenz ergibt sich, denjenigen Patienten mit individuell vorhersehbarer hoher Wahrscheinlichkeit einer Nichtbefolgung ärztlicher Anweisungen, eine intensive Überwachung und Unterstützung während des ersten Monats der Lithiumbehandlung angedeihen zu lassen.

    >