Z Orthop Unfall 2020; 158(03): 291-297
DOI: 10.1055/a-0983-8322
Original Article

Advanced Surgical Trauma Care Course – Evaluation of a Fracture Simulation Course Concept with Intact Soft Tissue

Weiterentwicklung des Kurswesens für die operative Frakturversorgung – Evaluation eines Fraktursimulationskurses mit intakten Weichteilen
Kilian Wegmann
1   University of Cologne, Faculty of Medicine and University Hospital, Center for Orthopedic and Trauma Surgery, Germany
,
Valentin Rausch
1   University of Cologne, Faculty of Medicine and University Hospital, Center for Orthopedic and Trauma Surgery, Germany
,
Klaus Josef Burkhart
2   Arcus Sports Clinic, Pforzheim
,
Michael Hackl
1   University of Cologne, Faculty of Medicine and University Hospital, Center for Orthopedic and Trauma Surgery, Germany
,
Tim Leschinger
1   University of Cologne, Faculty of Medicine and University Hospital, Center for Orthopedic and Trauma Surgery, Germany
,
Lars Müller
1   University of Cologne, Faculty of Medicine and University Hospital, Center for Orthopedic and Trauma Surgery, Germany
› Author Affiliations

Abstract

Purpose Currently, surgical training in the clinical scenario is limited by duty-hour restrictions as well as an increasing specialization within the numerous surgical fields. In such an environment, surgical training in subspecialties becomes both, more important and challenging. Against this background, purpose of the present study was to evaluate a new course format for advanced training in fracture treatment. In the studied course format, cadaveric wrist or elbow specimens with prefabricated fractures were used with the aim of improving the learning effect for the attendees. On these specimens, operative treatment with specific osteosynthetic implants was performed under radiographic control. We hypothesized that simulation in a complex scenario such as the one used in the studied course format leads to a subjectively better learning effect regardless of prior surgical experience.

Methods 205 participants in 16 courses between 2016 and 2018 were surveyed regarding their operative experience, previously attendances of trauma care trainings and subjective learning effect in the surveyed course and the trainings attended previously. Based on a ten-step scale, results in the subjective learning effect were compared between the investigated course and other trainings and to the individual operative experience.

Results The learning effect of the surveyed fracture courses was assessed with a median of 9/10 for the theoretical part and 10/10 for the practical part, significantly better than in trainings attended previously. The surveyed participants reported that they each performed 308 operations per year on average. Other course formats were attended significantly more frequent than courses on prefractured human specimens. The respondents reported a subjectively higher learning effect of the evaluated course concept in comparison to previously attended courses in practical and theoretical aspects.

Conclusions The reported innovative course format is an efficient concept for education in surgical trauma care, suited for more novice and advanced surgeons.

Zusammenfassung

Ziel Die operative Fort- und Weiterbildung wird heutzutage limitiert durch Arbeitsrichtlinien und eine zunehmende Spezialisierung in den zahlreichen chirurgischen Disziplinen. In diesem Umfeld ist die Ausbildung in den Subspezialitäten zunehmend herausfordernd und wichtig. Vor diesem Hintergrund wurde in der vorliegenden Untersuchung ein neues Kursformat für Fortgeschrittenentraining in der Frakturbehandlung evaluiert. In dem Kursformat wurden für einen höheren Lerneffekt vorfrakturierte Leichenpräparate des Handgelenks und Ellenbogens verwendet. An diesen Präparaten wurde die operative Versorgung der jeweiligen Fraktur mit speziellem Osteosynthesematerial unter radiologischer Kontrolle durchgeführt. Hypothese der vorliegenden Untersuchung war es, dass die Simulation dieser komplexen Szenarien zu einem höheren Lernerfolg unabhängig von dem chirurgischen Fort- und Weiterbildungsstand führt.

Methoden 205 Teilnehmer in 16 Kursen zwischen 2016 und 2018 wurden bezüglich ihrer operativen Erfahrung, vorherigen Teilnahme an Frakturkursen und des subjektiven Lerneffekts dieses und zuvor besuchter Kurse befragt. Auf einer 10-stufigen Skala wurden der subjektive Lernerfolg zwischen dem untersuchten Kursformat und anderen Kursformaten abhängig von der operativen Erfahrung verglichen.

Ergebnisse Der subjektive Lerneffekt der Frakturkurse wurde mit einem Median von 9/10 für den theoretischen Teil und 10/10 für den praktischen Teil angegeben. Die Teilnehmer gaben an, durchschnittlich 308 Operationen pro Jahr durchzuführen. Andere Kursformate wurden signifikant häufiger besucht. Die befragten gaben allerdings einen signifikant höheren subjektiven Lerneffekt in praktischen und theoretischen Aspekten verglichen mit zuvor besuchten Kursen an.

Schlussfolgerung Das untersuchte innovative Kursformat ist ein effizientes Konzept für die Fort- und Weiterbildung in der Versorgung von Traumpatienten sowohl für jüngere und fortgeschrittene Chirurgen.



Publication History

Article published online:
18 September 2019

Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York

 
  • References

  • 1 Damadi A, Davis AT, Saxe A. et al. ACGME Duty-Hour Restrictions Decrease Resident Operative Volume: A 5-Year Comparison at an ACGME-Accredited University General Surgery Residency. J Surg Educ 2007; 64: 256-259
  • 2 Schröder W, Krones CJ. Die chirurgische Weiterbildung hat ihren Preis. Zentralbl Chir 2012; 137: 144-148
  • 3 Sahni NR, Dalton M, Cutler DM. et al. Surgeon specialization and operative mortality in United States: retrospective analysis. BMJ 2016; 354: i3571 doi:10.1136/bmj.i3571
  • 4 Engelhardt S, Hoyt D, Coimbra R. et al. The 15-year evolution of an urban trauma center: what does the future hold for the trauma surgeon?. J Trauma 2001; 51: 633-638
  • 5 Ogura K, Yasunaga H, Horiguchi H. et al. Impact of Hospital Volume on Postoperative Complications and In-Hospital Mortality After Musculoskeletal Tumor Surgery. J Bone Joint Surg Am 2013; 95: 1684-1691
  • 6 Egol KA, Phillips D, Vongbandith T. et al. Do orthopaedic fracture skills courses improve resident performance?. Injury 2015; 46: 547-551 doi:10.1016/j.injury.2014.10.061
  • 7 Burns GT, King BW, Holmes JR. et al. Evaluating internal fixation skills using surgical simulation. J Bone Joint Surg Am 2017; 99: e21.1-e21.8
  • 8 Wegmann K, Engel K, Burkhart KJ. et al. Sequence of the Essex-Lopresti lesion-a high-speed video documentation and kinematic analysis. Acta Orthop 2014; 85: 545-546
  • 9 McGinley JC, Hopgood BC, Gaughan JP. et al. Forearm and Elbow Injury: The Influence of Rotational Position. J Bone Joint Surg Am 2003; 85: 2403-2409
  • 10 Bowyer MW, Kuhls DA, Haskin D. et al. Advanced surgical skills for exposure in trauma (ASSET): The first 25 courses. J Surg Res 2013; 183: 553-558 doi:10.1016/j.jss.2013.02.005
  • 11 Kuhls DA, Risucci DA, Bowyer MW. et al. Advanced surgical skills for exposure in trauma: A new surgical skills cadaver course for surgery residents and fellows. J Trauma Acute Care Surg 2013; 74: 664-670
  • 12 Nugent E, Joyce C, Perez-Abadia G. et al. Factors influencing microsurgical skill acquisition during a dedicated training course. Microsurgery 2012; 32: 649-656
  • 13 Dawe SR, Pena GN, Windsor JA. et al. Systematic review of skills transfer after surgical simulation-based training. Br J Surg 2014; 101: 1063-1076
  • 14 Varas J, Mejía R, Riquelme A. et al. Significant transfer of surgical skills obtained with an advanced laparoscopic training program to a laparoscopic jejunojejunostomy in a live porcine model: Feasibility of learning advanced laparoscopy in a general surgery residency. Surg Endosc 2012; 26: 3486-3494
  • 15 Leong JJH, Leff DR, Das A. et al. Validation of orthopaedic bench models for trauma surgery. J Bone Joint Surg Br 2008; 90: 958-965
  • 16 Yehyawi TM, Thomas TP, Ohrt GT. et al. A simulation trainer for complex articular fracture surgery. J Bone Joint Surg Am 2013; 95: 1-8