ZFA (Stuttgart) 2008; 84(11): 471-476
DOI: 10.1055/s-0028-1093327
Serie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Beratung und Schulung von Menschen mit chronischen Krankheiten

DEGAM-Serie: Betreuung von Menschen mit chronischen KrankheitenCounseling and Education for People with Chronic IllnessDEGAM Series: Comprehensive Care for Patients with Chronic IllnessC. Küver 1 , A. Becker 2 , S. Ludt 3
  • 1Institut für Allgemeinmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • 2Abteilung für Allgemeinmedizin, Präventive- und Rehabilitative Medizin, Philipps-Universität Marburg
  • 3Abteilung Allgemeinmedizin und Versorgungsforschung, Universitätsklinikum Heidelberg
Further Information

Publication History

eingereicht: 12.08.2008

akzeptiert: 25.09.2008

Publication Date:
18 November 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Unterstützung des Selbstmanagements stellt ein wichtiges Element in der hausärztlichen Betreuung chronisch kranker Menschen dar. Durch den Erwerb grundlegender Kenntnisse über die Erkrankung, deren Auswirkungen auf verschiedene Lebensbereiche sowie diesbezügliche Handlungsoptionen soll der chronisch erkrankte Patient in die Lage versetzt werden, die Rolle eines aktiven „Krankheitsmanagers” zu übernehmen und informierte Entscheidungen für sein Leben zu treffen (Selbstmanagement und Empowerment-Konzept). Um diese Fähigkeit zum Selbstmanagement zu fördern, sind Kompetenzen erforderlich – sowohl aufseiten der Hausärzte (z. B. patientenzentrierte, verhaltensorientierte Beratung, motivierende Gesprächsführung), als auch aufseiten der Patienten (z. B. Patientenschulung). Zwar legen Patientenschulungen hierbei ein Fundament, doch bleibt es weiterhin die Aufgabe des Hausarztes, die Patienten langfristig zu motivieren und die Kontinuität des Selbstmanagements zu erhalten. In diesem Artikel werden zwei hausärztliche Instrumente zur Förderung des Selbstmanagements von Patienten vorgestellt und ausführlich diskutiert: 1) Patientenzentrierte und verhaltensorientierte Beratung und 2) Patientenschulungen.

Abstract

Supporting chronically ill patients in realizing their self-management activities is an essential part of care in primary care. We want to enable patients to become active ‘disease-managers’ and to make well-informed decisions through better understanding of their illness and its implications for daily life (concept of empowerment and self-management). While both patients and General Practitioners require skills to support self-management-activities, it remains the task of the GP to attempt long term motivation and information flow. ‘Patient-oriented and behavior-orientated counseling’ and ‘motivating counseling’ are effective interventions for GP's, patient-education programs have proven beneficial for chronically ill patients. Two different tools to promote patient self-management in chronic disease are presented in this article: 1) patient- and behavior-orientated counseling und 2) patient-education.

Literatur

  • 1 Bodenheimer T. et al . Patient Self-management of chronic disease in primary care.  JAMA. 2002;  288 2469-2475
  • 2 Bodenheimer T, Wagner EH, Grumbach K. Improving primary care for patients with chronic illness.  The chronic care model. JAMA. 2002;  288 1909-1914
  • 3 Faller H, Reusch A, Vogel H. et al . Patientenschulung.  Rehabilitation. 2005;  44 e21-e31
  • 4 Glasgow RE, Davis CL, Funnell MM. et al . Implementing practical interventions to support chronic illness self-management.  Jt Comm J Qual Saf. 2003;  29 563-574
  • 5 Glasgow RE, Funnell MM, Bonomi AE. et al . Self-management aspects of the improving chronic illness care breakthrough series: implementation with diabetes and heart failure teams.  Ann Behav Med. 2002;  24 80-87
  • 6 U.S. Preventive Services Task Force .Guide to Clinical Preventive Services, 3rd Edition. 2002
  • 7 Rosenstock IM. Enhancing patient compliance with health recommendations.  J Pediatr Health Care. 1988;  2 67-72
  • 8 Bandura A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change.  Psychol Rev. 1977;  84 191-215
  • 9 Schwarzer R. Theoretische Konzepte zum Gesundheitsverhalten. Psychologie des Gesundheitsverhaltens. Göttingen: Hogrefe 1996: 1-81
  • 10 Keller S, Kalkuza G, Basler HD. Motivierung zur Verhaltensänderung, Prozessorientierte Patientenedukation nach dem Transtheoretischen Modell der Verhaltensänderung.  Psychmed. 2001;  13 101-111
  • 11 Elder JP, Ayala GX, Harris S. Theories and intervention approaches to health-behavior change in primary care.  Am J Prev Med. 1999;  17 275-284
  • 12 Walter U. Bevölkerungsbezogene und individuelle Prävention – Strategien und Wirksamkeit.  Der Internist. 2004;  45 148-156
  • 14 Whitlock EP, Orleans CT, Pender N. et al . Evaluating primary care behavioral counseling interventions: an evidence-based approach.  Am J Prev Med. 2002;  22 267-284
  • 15 Estabrooks PA, Glasgow RE, Dzewaltowski DA. Physical activity promotion through primary care.  JAMA. 2003;  289 2913-2916
  • 16 Goldstein MG, Whitlock EP, Pue J De. Multiple behavioral risk factor interventions in primary care. Summary of research evidence.  Am J Prev Med. 2004;  27 ((2 Suppl)) 61-79
  • 17 Woolf SH, Glasgow RE, Krist A. et al . Putting it together: finding success in behavior change through integration of services.  Ann Fam Med. 2005;  3 ((Suppl 2)) S20-S27
  • 18 Basler HD. Patient education with reference to the process of behavioral change.  Patient Educ Couns. 1995;  26 93-98
  • 19 Keller S. Motivation zur Verhaltensänderung: Das transtheoretische Modell in Forschung und Praxis. Freiburg im Breisgau: Lambertus-Verlag 1999
  • 20 Steptoe A, Doherty S, Rink E. et al . Behavioral counseling in general practice for the promotion of healthy behavior among adults at increased risk of coronary heart disease: randomised trial ò Commentary: Treatment allocation by the method of minimisation.  BMJ. 1999;  319 943-948
  • 21 Prochaska JO, Clemente CC Di. Common processes of self-change in smoking, weight control and psychological distress. In: Shiffman S, Wills T, eds Coping and substance use. New York: Academic Press 1985: 345-363
  • 22 Prochaska JO, Velicer WF, Rossi JS. et al . Stages of change and decisional balance for 12 problem behaviors.  Health Psychol. 1994;  13 39-46
  • 23 Spencer L, Pagell F, Hallion ME. et al . Applying the transtheoretical model to tobacco cessation and prevention: a review of literature.  Am J Health Promot. 2002;  17 7-71
  • 24 Hotz SB, Allston JA, Birkett NJ. et al . Fat-related dietary behavior: behavioral science concepts for public health practice.  Can J Public Health. 1995;  86 114-119
  • 25 Patten S, Vollman A, Thurston W. The utility of the Transtheoretical Model of behavior change for HIV risk reduction in injection drug users.  J Assoc Nurses AIDS Care. 2000;  11 57-66
  • 26 Snow MG, Prochaska JO, Rossi JS. Processes of change in alcoholics anonymous: Maintenance factors in long-term sobriety.  J Stud Alcohol. 1994;  55 362-371
  • 27 Sutton S. Back to the drawing board? A review of applications of the transtheoretical model to substance use.  Addiction. 2001;  96 175-186
  • 28 Adams J, White M. Are activity promotion interventions based on the transtheoretical model effective? A critical review.  Br J Sports Med. 2003;  37 106-114
  • 29 Adams J, White M. Why don’t stage-specific activity promotion intervention works?.  Health Education Research. 2005;  20 237-243
  • 30 Little P, Everitt H, Williamson I. et al . Preferences of patients for patient centred approach to consultation in primary care: observational study.  BMJ. 2001;  322 468
  • 31 Miller WR, Rollnick S. Motivational interviewing: Preparing people to change addictive behavior. New York: Guilford press 2002
  • 32 Bundy C. Changing behavior: using motivational interviewing techniques.  J R Soc Med. 2004;  97 ((Suppl 44)) 43-47
  • 33 Vasilaki EI, Hosier SG, Cox WM. The efficacy of motivational interviewing as a brief intervention for excessive drinking: a meta-analytic review.  Alcohol Alcohol. 2006;  41 328-335
  • 34 Knight KM, MacGowan L, Dickens C. et al . A systematic review of motivational interviewing in physical health care settings.  Br J Health Psychol. 2006;  11 319-332
  • 35 Petermann F. Hrsg Patientenschulung und Patientenberatung – Ein Lehrbuch. 2. Aufl. Göttingen: Hogrefe 1997
  • 36 Faller H, Reusch A, Vogel H. et al . Patientenschulung.  Rehabilitation. 2005;  44 e21-e31
  • 37 Glasgow RE, Davis CL, Funnell MM. et al . Implementing practical interventions to support chronic illness self-management.  Jt Comm J Qual Saf. 2003;  29 563-574
  • 38 Glasgow RE, Funnell MM, Bonomi AE. et al . Self-management aspects of the improving chronic illness care breakthrough series: implementation with diabetes and heart failure teams.  Ann Behav Med. 2002;  24 80-87
  • 39 Glasgow RE, Anderson RM. In diabetes care, moving from compliance to adherence is not enough. Something entirely different is needed.  Diabetes care. 1999;  22 2090-2092
  • 40 American Diabetes A . Standards of Medical Care in Diabetes-2008.  Diabetes Care. 2008;  31 S12-S54
  • 41 Kulzer B, Hermanns N, Reinecker H. et al . Effects of self-management training in Type 2 diabetes: a randomized, prospective trial.  Dia-betic medicine a journal of the British Diabetic Association. 2007;  24 415-423
  • 42 Lorig KR, Holman HR. Self-Management Education: History, Definition, Outcomes and Mechanisms.  Ann Behav Med. 2003;  26 1-7
  • 43 Lorig K, Sobel D, Stewart A. et al . Evidence suggesting that a chronic disease self-management program can improve health status while reducing hospitalization: A randomized trial.  Medical care. 1999;  37 5-14
  • 44 Küver C, Mühlhauser I, Beyer M. et al .Patientenschulung – Anforderungen, Wirksamkeit, Umsetzung. In: Sell S, Tophoven C Hrsg DMPs – die Chance. Deutscher Ärzte-Verlag, Köln 2004
  • 13 Küver C, Beyer M, Gensichen J. et al . Erhebung und Bewertung von Schulungsprogrammen für Patienten mit Diabetes mellitus Typ 1 und Typ 2, Asthma und COPD, KHK, Hypertonie, Herzinsuffizienz und Brustkrebs in Deutschland.  Zeitschrift für ärztliche Fortbildung und Qualitätssicherung. 2004;  98 393-402
  • 45 Reed DMD, Price EGMDMPH, Windish DMMDMPH. et al . Challenges in Systematic Reviews of Educational Intervention Studies.  Ann Intern Med. 2005;  142 1080-1089
  • 46 Warsi A, Wang PS, LaValley MP. et al . Self-management education programs in chronic disease: a systematic review and methodo-logical critique of the literature.  Arch Intern Med. 2004 Aug 9–23;  164 1641-1649
  • 47 Albano MG, Jacquemet S, Assal JP. Patient education and diabetes research: A failure! Going beyond the empirical approaches.  Acta Diabetol. 1998;  35 207-214
  • 48 Brown SA. Quality of reporting in diabetes patient education research: 1954–1986.  Research in Nursing & Health. 1990 Feb;  13 53-62
  • 49 Wheeler ML, Wylie-Rosett J, Pichert JW. Diabetes education research.  Diabetes care. 2001;  24 421-422
  • 50 Campbell M, Fitzpatrick R, Haines A. et al . Framework for design and evaluation of complex interventions to improve health.  BMJ. 2000 Sep 16;  321 694-696
  • 51 Mühlhauser I, Berger M. Patient education – evaluation of a complex intervention.  Diabetologia. 2002;  45 1723-1733
  • 52 Lenz M, Steckelberg A, Richter B. et al . Meta-analysis does not allow appraisal of complex interventions in diabetes and hypertension self-management: A methodological review.  Diabetologia. 2007;  50 1375-1383
  • 53 Mühlhauser I, Berger M. Diabetes education and insulin therapy, when will they ever learn?.  J Intern Med. 1993;  233 321-326
  • 54 Norris SL, Lau J, Smith SJ. et al . Self-management education for adults with type 2 diabetes: a meta-analysis of the effect on glycemic control.  Diabetes care. 2002;  25 1159-1171
  • 55 Chodosh J, Morton SC, Mojica W. et al . Meta-Analysis: Chronic Disease Self-Management Programs for older Adults.  Ann Intern Med. 2005;  6 427-438
  • 56 Deakin T, MacShane CE, Cade JE. et al . Group based training for self-management strategies in people with type 2 diabetes mellitus.  Coch Db Syst Rev. 3. 2006; 
  • 57 Grüsser M. et al . Schulung nicht insulinpflichtiger Typ 2 Diabetiker in der Praxis des niedergelassenen Arztes.  Diabetes und Stoffwechsel. 1992;  1 229-234
  • 58 Kronsbein P. et al . Evaluation of a structured treatment and teaching programme on non-insulin-dependent diabetes.  Lancet. 1988;  2 1407-1411
  • 59 Ellis SE, Speroff T, Dittus RS. et al . Diabetes patient education: a meta-analysis and meta-regression.  Patient education and counseling. 2004;  52 97-105
  • 60 Gary TL, Genkinger JM, Guallar E. et al . Meta-analysis of randomized educational and behavioral interventions in type 2 diabetes.  Diabetes Educator. 2003 May-Jun;  29 488-501
  • 61 Davies MJ, Heller S, Skinner TC. et al . Effectiveness of the diabetes education and self management for ongoing and newly diagnosed (DESMOND) programme for people with newly diagnosed type 2 diabetes: Cluster randomised controlled trial.  BMJ. 2008;  336 491-495
  • 62 Sawicki PT, Mühlhauser I, Didjurgeit U. Strukturoptimierung der antihypertensiven Therapie. Langzeitergebnisse einer randomisierten prospektiven Studie in Arztpraxen.  Dtsch Ärzteblatt. 1993;  90 A1736-A1741
  • 63 Boulware LE, Daumit GL, Frick KD. et al . An evidence-based review of patient-centered behavioral interventions for hypertension.  Am J Prev Med. 2001 Oct;  21 221-232
  • 64 Muhlhauser I. Evaluation of a structured treatment and teaching programme on hypertension in general practice.  Clin Exp Hypertens. 1993;  15 125-142
  • 65 Kosmol A, Szczech R, Narkiewicz K. et al . Effects of Structured Educational Programme on Ambulatory Blood Pressure in Hypertensive Subjects.  J Hypertens. 2001;  19 S191
  • 66 Trocha AK, Schmidtke C, Didjurgeit U. et al . Effects of intensified antihypertensive treatment in diabetic nephropathy: mortality and morbidity results of a prospective controlled 10-year study.  J Hypertens. 1999 Oct;  17 1497-1503
  • 67 Gibson PG, Powell H, Coughlan J. et al . Self-management education and regular practitioner review for adults with asthma.  Coch Db Syst Rev.. 2008; 
  • 68 Wolf FM, Guevara JP, Grum CM. et al . Educational interventions for asthma in children.  Cochrane Database of Systematic Reviews. 3. 2006; 
  • 69 Guevara JP. et al . Effects of educational interventions for self-management of asthma in children and adolescents: systematic review and meta-analysis.  BMJ. 2003;  326 1308-1309
  • 70 Gebert N. et al . Efficacy of self-management program for childhood asthma – A prospective controlled study.  Patient Educ Couns. 1998;  35 213-220
  • 71 Szczepanski R. et al . Ergebnis einer strukturierten Asthmaschulung im Kindes- und Jugendalter.  Pneumologie. 1996;  50 544-548
  • 72 Mühlhauser I. et al . Evaluation of a structured treatment and teaching programme on asthma.  J Intern Med. 1991;  230 157-164
  • 73 Worth H. Effekte der Patientenschulung bei Asthma und COPD – was ist belegt?.  Medizinische Klinik. 2002;  97 20-24
  • 74 Deutsche-Diabetes-Gesellschaft (DDG) und Deutsches Kollegium Psychosomatische Medizin (DKPM) (Hrsg) . Evidenzbasierte Leitlinie – Psychosoziales und Diabetes. http://www.deutsche-diabetes-gesellschaft.de/redaktion/mitteilungen/leitlinien/EBL_Psychosoziales_2003.pdf , (16.6.2008)
  • 75 Trento MBEDSCI, Passera PMD, Borgo EMD. et al . A 5-Year Randomized Controlled Study of Learning, Problem Solving Ability, and Quality of Life Modifications in People With Type 2 Diabetes Managed by Group Care.  Diabetes Care. 2004;  27 670-675
  • 76 http://www.medias2.de/ , (aufgerufen am 23.9.08)
  • 77 Monninkhof EM, Valk PDLPM van der, Palen J van der. et al . Self-management education for chronic obstructive pulmonary disease.  Coch Db Syst Rev. 3. 2006; 
  • 78 Turnock AC, Walters EH, Walters JAE. et al . Action plans for obstructive pulmonary disease.  Coch Db Syst Rev. 3. 2006; 

1 Hinwendung vom „alten” Konzept der „Therapietreue=Compliance” zum Konzept der „Konkordanz”, welches die individuellen Krankheitskonzepte des Patienten in hohem Maße berücksichtigt und dazu führt, dass Therapieziele gemeinsam von Arzt und Patient entwickelt werden, wäre wünschenswert, ist in den aktuellen Schulungsprogrammen bisher jedoch nur teilweise umgesetzt.44

2 Quelle: Ludt S, Joos S. Szecsenyi J. Schulung und Selbstmanagement. Kap. 2.7; Hausarzt Handbuch Asthma bronchiale und COPD. MED.KOMM. Verlag 2006; modifiziert nach Glasgow et al.

Korrespondenzadresse

Dr. med. C. KüverMPH 

Institut für Allgemeinmedizin

Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf

Martinistr. 52

20246 Hamburg

Email: c.kuever@uke.uni-hamburg.de

    >