Sprache · Stimme · Gehör 2010; 34(2): e1-e9
DOI: 10.1055/s-0030-1253361
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Verbales Arbeitsgedächtnis und verbales Lernen: Wort- und Pseudowortlernen in einem Fall von pathologischer Arbeitsgedächtnisbeeinträchtigung

Verbal Working Memory and Verbal Learning: Word and Pseudoword Learning in a Case of Working Memory DeficitJ. Dittmann1 , St. Abel2
  • 1Albert-Ludwigs-Universität Freiburg i. Br., Deutsches Seminar, Germanistische Linguistik
  • 2Universitätsklinikum Aachen, Lehr- und Forschungsgebiet Neurolinguistik (Leiter: Univ.-Prof. Dr. phil. W. Huber)
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 May 2010 (online)

Zusammenfassung

In den vergangenen Jahren wurde Evidenz dafür vorgelegt, dass Patienten mit pathologischer Beeinträchtigung des verbalen Arbeitsgedächtnisses nach Alan Baddeley gleichwohl zu verbalem Lernen in der Lage sind. Diese Fähigkeit erstreckt sich unter anderem auf das Erlernen von Assoziationen zwischen bedeutungsvollen Wörtern (Paar-Assoziations-Lernen), jedoch nicht im selben Maße auf Assoziationen zwischen existierenden Wörtern und Pseudowörtern. Dieser Befund legt nahe, dass das verbale Arbeitsgedächtnis in das Lernen neuen Vokabulars involviert ist. Wir überprüften diese Hypothese, indem wir bei einem Patienten mit herausragender Beeinträchtigung des verbalen Arbeitsgedächtnisses sowie bei einer Gruppe von nach Alter und Ausbildung angepassten Kontrollpersonen Paar-Assoziations-Lerntests durchführten. Es zeigte sich, dass die Lernleistungen des Patienten in Tests mit existierenden Wörtern im Bereich von Leistungen der Kontrollpersonen lagen. In Tests mit ein- und zweisilbigen Pseudowörtern hingegen brach seine Leistung ein. Unerwarteterweise konnten auch bei den Kontrollpersonen entsprechende Leistungsdissoziationen festgestellt werden. Zudem zeigte eine Kontrollperson bei zweisilbigen Pseudowörtern keine Lernleistung, im Unterschied zu unserem Patienten waren aber Annäherungen an Zielwörter und falsche Zuordnungen zu erkennen. Wir interpretieren die Dissoziation zwischen Wort- und Pseudowortlernen bei dem Patienten als Bestätigung unserer Hypothese. Bei den Kontrollpersonen kann die Dissoziation auf die Verwendung von unterschiedlichen Lernstrategien zurückgeführt werden. Die fehlende Lernleistung einer Kontrollperson bei langen Pseudowörtern wird als Problem der Zuordnungsfähigkeit und nicht als generelles Lerndefizit interpretiert.

Abstract

Over the past years there has been increasing evidence that patients with pathological impairments of “verbal working memory” according to Baddeley still have the ability of verbal learning. This capability comprises, amongst others, learning of associations between meaningful words (paired-associates learning). After presentation of word pairs (e.g., RohrTor, BootSchiff), the patient/control subject in the following trial is asked to respond to the first word of a pair with the second one (“cued recall”). However, the learning aptitude does not to the same degree extend to associations between words and pseudowords (pronounceable nonwords) (e.g., the pair WegMant). These findings indicate that verbal working memory is also engaged in certain types of long-term learning, namely the learning of new vocabulary. We tested this hypothesis by performing paired-associates learning tests including a patient with outstanding impairments of verbal working memory (digit span of 3.6) and a group of matched control subjects. As a result, in tests comprising real words the patient showed learning abilities within the range of control subjects. However, in tests with one- and two-syllable pseudowords his performance remained poor. Unexpectedly, we also found dissociations in the performance of the control subjects. Furthermore, one control subject did not show improved learning performance for two-syllable pseudowords. But in contrast to our patient, approximations to target words and false assignments were observable. We interpret the dissociation between word and pseudoword learning in the patient as an affirmation of our hypothesis. The dissociation in our control subjects can be attributed to a utilization of different learning strategies. The absent learning aptitude in one control subject is interpreted as a problem in the capability of assignment and not as a general learning deficit.

Literatur

  • 1 Atkinson RC, Shiffrin RM. Human memory: A proposed system and its control processes. In: Spence  KW, Hrsg. The Psychology of Learning and Motivation. Advances in Research and Theory. Vol. 2. New York: Academic Press; 1968: 89-195
  • 2 Shallice T, Warrington EK. Independent functioning of the verbal memory stores: A neuropsychological study.  Quarterly Journal of Experimental Psychology. 1970;  22 261-273
  • 3 Vallar G, Baddeley AD. Fractionation of working memory: Neuropsychological evidence for a phonological short-term store.  Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior. 1984;  23 151-161
  • 4 Baddeley AD, Papagno C, Vallar G. When long-term learning depends on short-term storage.  Journal of Memory and Language. 1988;  27 586-595
  • 5 Baddeley AD, Hitch GJ. Working memory. In: Bower  GH, Hrsg. The Psychology of Learning and Motivation. Vol. 8. New York: Academic Press; 1974: 47-89
  • 6 Hasselhorn M, Grube D. Das Arbeitsgedächtnis. Funktionsweise, Entwicklung und Bedeutung für kognitive Leistungsstörungen.  Sprache – Stimme – Gehör. 2003;  27 31-37
  • 7 Baddeley AD. The episodic buffer: a new component of working memory.  Trends in Cognitive Sciences. 2000;  4 417-423
  • 8 Baddeley AD. Is working memory still working?.  American Psychologist. 2001;  56 851-864
  • 9 Miller GA. The magical number seven, plus or minus two: Some limits on our capacity for processing information.  Psychological Review. 1956;  63 81-97
  • 10 Baddeley AD. Working memory: Multiple models, multiple mechanisms. In: Roediger L, Dudai Y, Fitzpatrick SM, Hrsg. Science of Memory: Concepts. Oxford: Oxford University Press; 2007: 151-153
  • 11 Baddeley AD, Gathercole S, Papagno C. The phonological loop as a language learning device.  Psychological Review. 1998;  105 158-173
  • 12 Sidiropoulos K, De Bleser R, Preilowski B. et al . Ist die Unterscheidung zwischen einem phonologischen Kurzzeit- und dem Langzeitgedächtnis noch zeitgemäß?.  Ein Streifzug durch die Literatur. Neurolinguistik. 2005;  19 5-23
  • 13 Gathercole SE. Nonword repetition and word learning: The nature of a relationship.  Applied Psycholinguistics. 2006;  27 513-543
  • 14 Baddeley AD, Lewis V, Vallar G. Exploring the articulatory loop.  Quarterly Journal of Experimental Psychology. 1984;  36A 233-252
  • 15 Baddeley AD. Working memory: looking back and looking forward.  Nature Reviews Neuroscience. 2003;  4 829-839
  • 16 Shallice T, Vallar G. The impairment of auditory-verbal short-term storage. Neuropsychological Impairments of Short-Term Memory. Cambridge: Cambridge University Press; 1990: 11-53
  • 17 Shallice T. From Neuropsychology to Mental Structure. Cambridge: Cambridge University Press; 1988
  • 18 Salamé P, Baddeley A. Disruption of short-term memory by unattended speech: Implications for the structure of working memory.  Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior. 1982;  21 150-164
  • 19 Baddeley AD. Working Memory. Oxford: Clarendon Press; 1986
  • 20 Capitani E, Della Sala S, Logie RH. et al . Recency, primacy and memory. Reappraising and standardising the serial position curve.  Cortex. 1992;  28 315-342
  • 21 Shelton JR, Martin RC, Yaffee LS. Investigating a verbal short-term memory deficit and its consequences for language processing. Cognitive Neuropsychology in Clinical Practice. Oxford: Oxford University Press; 1992: 131-167
  • 22 Vallar G, Papagno C. Phonological short-term store and the nature of the recency effect: Evidence from neuropsychology.  Brain and Cognition. 1986;  5 428-442
  • 23 Vallar G, Papagno C. Neuropsychological impairments of verbal short-term memory. The Handbook of Memory Disorders. 2. Ed. Chichester: Wiley; 2002: 249-270
  • 24 Huber W, Poeck K, Weniger D. et al .Der Aachener Aphasietest. Göttingen: Hogrefe; 1983
  • 25 Blanken G, Döppler R, Dittmann J. et al . Die Funktionenvergleichsprüfung (FVP).  Experimentelle Version. Freiburg/Br. 1988; 
  • 26 Steiner J. Die phonologische Dimension gestörter Sprache. Theoretische Reflexion, Diagnose und Therapie bei Aphasie. München: Fink; 1992
  • 27 Kay J, Lesser R, Coltheart M. PALPA. Psycholinguistic Assessments of Language Processing in Aphasia. Hove: LEA; 1992
  • 28 Milner B. Interhemispheric differences in the localization of psychological processes in man.  British Medical Bulletin. 1971;  127 272-277
  • 29 Ween JE, Verfaellie M, Alexander MP. Verbal memory function in mild aphasia.  Neurology. 1996;  47 795-801
  • 30 Baayen RH, Piepenbrock R, Gulikers L. The CELEX Lexical Database (CD-ROM). Philadelphia, PA: Linguistic Data Consortium, University of Pennsylvania; 1995
  • 31 Papagno C, Valentine T, Baddeley A. Phonological short-term memory and foreign-language vocabulary learning.  Journal of Memory and Language. 1991;  30 331-347
  • 32 Bortz J. Statistik für Human- und Sozialwissenschaftler. Heidelberg: Springer; 2005
  • 33 Baddeley AD. Human Memory.Theory and Practice. Revised Edition. Hove: Psychology Press; 1996
  • 34 Papagno C, Vallar G. To learn or not to learn: Vocabulary in foreign languages and the problem with phonological memory. In: Campbell R, Conway  MA, Hrsg. Broken Memories: Case Studies in Memory Impairment. Oxford: Blackwell; 1995: 334-343
  • 35 Papagno C, Vallar G. Phonological short-term memory and the learning of novel words: The effect of phonological similarity and item length.  The Quarterly Journal of Experimental Psychology. 1992;  44A 47-67

Korrespondenzadresse

Univ.-Prof. Dr. phil. J. Dittmann

Albert-Ludwigs-Universität

Freiburg i. Br.

Deutsches Seminar

Platz der Universität 3

79098 Freiburg

Email: juergen.dittmann@germanistik.uni-freiburg.de

    >