Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2010; 45(6): 408-415
DOI: 10.1055/s-0030-1255348
Fachwissen
Notfallmedizin - Topthema: Schockraummanagement
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Schockraummanagement – Simulation, Teamtraining und Kommunikation für eine bessere Traumaversorgung

Training for real: simulation, team-training and communication to improve trauma managementOliver Happel, Tim Papenfuß, Peter Kranke
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 June 2010 (online)

Zusammenfassung

Das Bewusstsein für die Bedeutung von nicht technischen Fertigkeiten, wie Kommunikation, dynamischer Entscheidungsfindung, situationsgerechte Aufmerksamkeit und dem Arbeiten im Team in der Akutmedizin, ist in den vergangenen Jahren stetig gewachsen. Besonders in der zeitkritischen und komplexen Versorgung von Schwerverletzten im Schockraumteam spielen diese Faktoren eine wichtige Rolle für die Patientensicherheit und Prozessoptimierung. Der Blick auf diese „non-technical skills“ erklärt nicht selten, warum eine Versorgung in der Retrospektive von den beteiligten Teammitgliedern als „gut“ oder eben „weniger gut“ empfunden wird. Für das Üben von nicht technischen Fertigkeiten, insbesondere von Teamarbeit und effektiver Kommunikation, kann ein simulatorunterstütztes Training hilfreich sein. Seit kurzer Zeit sind mit komplexen Patientensimulatoren, die weitestgehend autark von Strom-, Gas- und Flüssigkeitsversorgung funktionieren, die technischen Voraussetzungen für ein realitätsnahes Schockraumtraining verbessert worden.

Abstract

The focus on the role of non-technical skills such as communication, dynamic decision making, situational awareness and teamwork in emergency medicine has gained importance over the past few years. Especially during time-critical and complex treatment of severely injured patients in a multidisciplinary and interprofessional trauma-team these factors play an important role for patient-safety and process optimization and are a key factor influencing the perceived quality of a given scenario by the team members. Thus, apart from medical expertise and technical excellence of single actors within a trauma team, non-technical skills need to be incorporated in trainings for trauma management. For the improvement of non-technical skills, particularly team communication and teamwork, a simulator-based training represents a valuable tool. The technical performance of portable manikin-based simulators has improved tremendously during the last decade, which facilitates realistic and true-to-life multidisciplinary team-training in trauma management.

Kernaussagen

  • Schockraummanagement ist interdisziplinäre Teamkooperation.

  • Eine Traumaversorgung ist komplex, dynamisch und zeitkritisch auf hohem Anforderungsniveau.

  • Effektive Teambildung und -führung sind essenziell für ein Schockraumteam.

  • Neben exzellenten klinisch-technischen, sind gute individuelle nicht technische Fähigkeiten wichtig im Rahmen des Schockraummanagements.

  • Nicht technische Fähigkeiten können geschult werden.

  • Zum Üben der nicht technischen Fähigkeiten ist ein Teamtraining an einem komplexen Patientensimulator hilfreich.

  • Teamtraining kann zu einer Reduzierung von medizinischen Fehlern beitragen.

  • Das Debriefing ist der wichtigste Teil eines Simulatortrainings.

  • Für ein effektives Kommunizieren sollte gerade in kritischen Situationen auf eine geschlossene Kommunikationsschleife im Team geachtet werden.

  • Die Prinzipien des Crisis Resource Managements bieten ein gutes Rahmenkonzept zum effektiven Anwenden der individuellen nicht technischen Fähigkeiten.

Weiteres Material zum Artikel

Literaturverzeichnis

  • 1 Leonard M, Graham S, Bonacum D.. The human factor: the critical importance of effective teamwork and communication in providing safe care.  Qual Saf Health Care. 2004;  13 (S 01)
  • 2 Kühne CA, Ruchholtz S, Sauerland S, Waydhas C, Nast-Kolb D.. Personelle und strukturelle Voraussetzungen der Schockraumbehandlung Polytraumatisierter. Eine systematische Literaturübersicht.  Unfallchirurg. 2004;  107 851-861
  • 3 Hoff WS, Reilly PM, Rotondo MF, DiGiacomo JC, Schwab CW.. The importance of the command-physician in trauma resuscitation.  J Trauma. 1997;  43 772-777
  • 4 Gruen RL, Jurkovich GJ, McIntyre LK, Foy HM, Maier RV.. Patterns of errors contributing to trauma mortality: lessons learned from 2594 deaths.  Ann Surg. 2006;  244 371-380
  • 5 Ivatury RR, Guilford K, Malhotra AK, Duane T, Aboutanos M, Martin N.. Patient safety in trauma: Maximal impact management errors at a level I trauma center.  J Trauma. 2008;  64 265-272
  • 6 Davis JW, Hoyt DB, McArdle MS, Mackersie RC, Eastmen AB, Virgilio RW, Cooper G, Hammill F, Lynch FP.. An analysis of errors causing morbidity and mortality in a trauma system: a guide for quality improvement.  J Trauma. 1992;  32 660-666
  • 7 Undre S, Koutantji M, Sevdalis N et al.. Multidisciplinary crisis simulations: The way forward for training surgical teams.  World J Surg. 2007;  31 1843-1853
  • 8 Wisborg T, Brattebø G, Brinchmann-Hansen Å, Uggen PE, Hansen KS. Norwegian BEST FoundationBEST: Better and Systematic Trauma Care. . Effects of nationwide training of multiprofessional trauma teams in norwegian hospitals.  J Trauma. 2008;  64 1613-1618
  • 9 Falcone Jr. RA, Daughtery M, Schweer L, Patterson M, Brown RL, Garcia VF.. Multidisciplinary pediatric trauma team training using high-fidelity trauma simulation.  J Pediatr Surg. 2008;  43 1065-1071
  • 10 Wisborg T, Brattebrø G, Brattebrø J, Brinchmann-Hansen Å.. Training multiprofessional trauma teams in norwegian hospitals using simple and low cost local simulations.  Educ Health. 2006;  19 85-95
  • 11 Brautigam RT, Schott E, Burns KJ.. A simulation education course fort he initial management of blunt trauma.  Conn Med. 2009;  73 267-271
  • 12 Knudson MM, Khaw L, Bullard MK et al.. Trauma training in simulation: translating skills from SIM time to real time.  J Trauma. 2008;  64 255-264
  • 13 Block EF, Lottenberg L, Flint L, Jakobsen J, Liebnitzky D.. Use of a human patient simulator for the advanced trauma life support course.  Am Surg. 2002;  68
  • 14 Berkenstadt H, Munz Y, Trodler G, Blumenfeld A, Rubin O, Ziv A.. Evaluation of the Trauma-Man® Simulator for Training in Chest Drain Insertion.  Eur J Trauma. 2006;  32 523-526
  • 15 Chopra V, Engbers FH, Geerts MJ, Filet WR, Bovill JG, Spierdijk J.. The Leiden anaesthesia simulator.  Br J Anaesth. 1994;  73 287-292
  • 16 Gaba DM, DeAndra A.. A comprehensive anesthesia simulation environment: re-creating the operating room for research and training.  Anesthesiology. 1988;  69 387-394
  • 17 Rall M, Schaedle B, Zieger J, Naef W, Weinlich M.. Neue Trainingsformen und Erhöhung der Patientensicherheit. Sicherheitskultur und integrierte Konzepte.  Unfallchirurg. 2002;  105 1033-1042
  • 18 Kobayashi L, Patterson MD, Overly FL, Shapiro MJ, Williams KA, Jay GD.. Educational and research implications of portable human patient simulation in acute care medicine.  Acad Emerg Med. 2008;  15 1166-1174
  • 19 Schüttler J.. Anforderungskatalog zur Durchführung von Simulatortraining-Kursen in der Anästhesie.  Anästh Intensivmed. 2002;  43 828-830
  • 20 Savoldelli GL, Naik VN, Hamstra SJ, Morgan PJ.. Barriers to use of simulation-based education.  Can J Anesth. 2005;  52 944-950
  • 21 Rall M, Manser T, Howard SK.. Key elements of debriefing for simulator training.  Eur J Anaesth. 2000;  17
  • 22 Ruchholtz S, Zintl B, Nast-Kolb D, Waydhas C, Schwender D, Pfeifer KJ, Schweiberer L.. Qualitätsmanagement der frühen klinischen Traumaversorgung.  Unfallchirurg. 1997;  100 859-866
  • 23 Wurmb TE, Früwald P, Knuepfer J, Schuster F, Kredel M, Roewer N, Brederlau J.. Application of standard operating procedures accelerates the process of trauma care in patients with multiple injuries.  Eur J Emerg Med. 2008;  15 311-317
  • 24 Holcomb JB, Dumire RD, Crommett JW et al.. Evaluation of trauma team performance using an advanced human patient simulator for resuscitation training.  J Trauma. 2002;  52 1078-1086
  • 25 Frakes P, Neely I, Tudoe R.. Effektive teamwork in trauma management.  Emerg Nurse. 2009;  17 12-17
  • 26 Zausig YA, Bayer Y, Hacke N, Sinner B, Zink W, Grube C, Graf BM.. Simulation as an additional tool for investigating the performance of standard operating procedures in anaesthesia.  Br J Anaesth. 2007;  99 673-678
  • 27 Kobayashi L, Shapiro MJ, Sucov A et al.. Portable advanced medical simulation for new emergency department testing and orientation.  Acad Emerg Med. 2006;  13 691-695
  • 28 Davies JM.. Team communication in the operating room.  Acta Anaesthesiol Scand. 2005;  49 898-901
  • 29 Leighton KM.. Tone in the operating room.  CMAJ. 1986;  135 443-444
  • 30 Blum RH, Raemer DB, Carroll JS, Dufresne RL, Cooper JB.. A method for measuring the effectiveness of simulation-based team training for improving communication skills.  Anesth Anal. 2005;  100 1375-1380
  • 31 Rall M, Gaba DM.. Human performance and patient safety. In Miller R, Hrsg. Miller's Anesthesia (6th edition), pp 3021–3072.. Philadelphia: Elsevier Churchill Livingstone; 2005
  • 32 Wilson KA, Burke CS, Priest HA, Salas E.. Promoting health care safety through training high reliability teams.  Qual Saf Health Care. 2005;  14 303-309
  • 33 Siassakos D, Draycott T, Montague I, Harris M.. Content analysis of team communication in an obstetric emergency scenario.  J Obstet Gynaecol. 2009;  29 499-503
  • 34 Cooper JB, Newbower RS, Kitz RJ, Long CD, McPeek B.. Preventable anesthesia mishaps: a study of human factors.  Anesthesiology. 1978;  49 399-406
  • 35 Arbous MS, Grobbee DE, van Kleef JW et al.. Mortality associated with anaesthesia: a qualitative analysis to identify risk factors.  Anaesthesia. 2001;  56 1141-1153
  • 36 Cooper JB, Newbower RS, Kitz RJ.. Analysis of major errors and equipment failures in anesthesia management: considerations for prevention and detection.  Anesthesiology. 1984;  60 34-42
  • 37 Fletcher GC, McGeorge P, Flin RH, Glavin RJ, Maran NJ.. The role of non-technical skills in anaesthesia: a review of current literature.  Br J Anaesth. 2002;  88 418-429
  • 38 Gaba DM, Fish KJ, Howard SK.. Crisis management in Anesthesiology.. New York: Churchill Livingstone; 1994
  • 39 Howard SK, Gaba DM, Fish KJ, Yang G, Samquist FH.. Anesthesia crisis resource management training: teaching anesthesiologists to handle critical incidents.  Aviat Space Environ Med. 1992;  63 736-770
  • 40 Murray WB, Foster PA.. Crisis resource management among strangers: principles of organizing a multidisciplinary group for crisis resource management.  J Clin Anesth. 2000;  12 633-638
  • 41 Yee B, Naik VN, Joo HS, Savoldelli GL, Chung DY, Houston PL, Karatzoglou BJ, Hamstra SJ.. Nontechnical skills in anesthesia crisis resource management with repeated exposure to simulation-based education.  Anesthesiology. 2005;  103 241-248
  • 42 Morey JC, Simon R, Jay GD, Wears RL, Salisbury M, Dukes KA, Berns SD.. Error reduction and performance improvement in the emergency department through formal teamwork training: evaluation results of the MedTeams project.  Health Serv Res. 2002;  37 1553-1581
  • 43 Hjortdahl M, Ringen AH, Naess AC, Wisborg T.. Leadership is the essential non-technical skill in the trauma team – results of a qualitative study.  Scand J Trauma Resusc Emerg Med. 2009;  17 48

Oliver Happel
Dr. med. Tim Papenfuß
Univ.-Prof. Dr. med. Peter Kranke

Email: happel_o@klinik.uni-wuerzburg.d

Email: papenfuss_t@klinik.uni-wuerzburg.de

Email: kranke_p@klinik.uni-wuerburg.de

>