Klin Monbl Augenheilkd 2011; 228(4): 293-297
DOI: 10.1055/s-0031-1273209
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pars Plana Vitrectomy for Visually Disturbing Vitreous Floaters in Pseudophacic Eyes

Pars-plana-Vitrektomie bei „belästigenden Sehstörungen” durch Glaskörpertrübungen in pseudophaken AugenB. M. Stoffelns1 , J. Vetter1 , A. Keicher1 , A. Mirshahi1
  • 1Augenklinik der Universitätsmedizin, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz, Germany
Further Information

Publication History

received: 11.9.2010

accepted: 5.10.2010

Publication Date:
11 April 2011 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Ermittlung des Stellenwertes der Vitrektomie für Patienten mit visuell störenden Glaskörpertrübungen. Patienten und Methoden: Retrospektive Analyse der Patientencharakteristika und Behandlungsergebnisse in allen pseudophaken Augen, die von 1996 – 2005 in der Mainzer Universitäts-Augenklinik konsekutiv wegen störender Glaskörpertrübungen durch 20 G Pars-plana-Vitrektomie behandelt wurden. Ergebnisse: 41 Augen von 32 Patienten (63 % mit Universitätsabschluss, Altersmedian 64 Jahre) wurden in die Studie eingeschlossen. Die mediane Achsenlänge der Augen betrug 25,3 mm (Range: 22,8 – 28,9 mm). Zusätzliche Einflussfaktoren auf das Ausmaß der Glaskörpertrübungen waren vorangegangene Laser- oder Kryoretinopexien (12 ×), Plombenchirurgie (5 ×), komplikative Kataraktchirurgie (16 ×) und Nd:YAG Laser Kapsulotomie (4 ×). Die Glaskörpertrübungen wurden klassifiziert in 61 % als Resultat ausschließlich einer hinteren Glaskörperabhebung, in 17 % als asteroide Hyalose assoziiert mit einer hinteren Glaskörperabhebung und als Glaskörpersyneresis in 15 % der Augen. Trotz intraoperativer Retinopexie in 6 % der Fälle entwickelte ein Auge eine sekundäre Netzhautablösung (2 %). Die Sehschärfe war ein Jahr postoperativ unverändert oder besser in 95 % der Augen. 31 von 32 Patienten gaben anamnestisch an mit dem Operationsergebnis sehr zufrieden zu sein. Schlussfolgerung: Die Pars-plana-Vitrektomie ist höchst effektiv zur Behandlung störender Glaskörpertrübungen. In einer Ära, in welcher die Erwartungen des Einzelnen an die Qualität des Sehens extrem angestiegen sind, können bei sorgfältiger Patientenauswahl die erzielten Verbesserungen durch den operativen Eingriff das OP-Risiko überwiegen.

Abstract

Background: The aim of this study was to evaluate the role of vitrectomy in patients with visually disturbing vitreous opacities. Patients and Methods: A retrospective analysis of the patient characteristics and the outcome of all pseudophacic eyes, which consecutively received in the decade 1996 to 2005 20 G pars plana vitrectomy for visually disturbing floaters, was carried out at the Mainz University Eye Clinic. Results: Forty-one eyes of 32 patients (63 % university graduates, median age: 64 years) were included in the study. The mean axial length of the globe was 25.3 mm (range: 22.8 to 28.9 mm). Additional pathologies having influence on the vitreous condition were history of laser or cryo retinopexy (12 ×), buckle surgery (5 ×), complicated cataract surgery (16 ×) and Nd:YAG laser capsulotomy (4 ×). Vitreous floaters were considered to be the result of posterior vitreous detachment alone in 61 %, of asteroid hyalosis accompanied by posterior vitreous detachment in 17 %, and vitreous syneresis in 15 % of the eyes. Intraoperatively retinopexy with endolaser or cryo was performed in 6 % of cases. A secondary retinal detachment occurred in one eye (2 %). Thirty-one of 32 patients reported to be very satisfied with the postoperative result. Objectively, their visual acuity was better than or equal to preoperative acuity in 95 % of the eyes. Conclusion: Pars plana vitrectomy provides a highly effective treatment for visually disturbing vitreous floaters. In an era in which the expectations and demands of individuals on the quality of vision and life have increased significantly, with careful case selection the benefits of the surgical intervention may outweigh the surgical risks.

References

  • 1 Byer N E. Natural history of posterior vitreous detachment with early management as the premier line of defense against retinal detachment.  Ophthalmology. 1994;  101 1503-1513, discussion 1513 – 1514
  • 2 Chignell A. Floaters after cataract surgery.  J Soc Med. 1996;  89 332-337
  • 3 Delaney Y M, Oyinloye A, Benjamin L. Nd:YAG vitreolysis and pars plana vitrectomy: surgical treatment for vitreous floaters.  Eye. 2002;  16 21-26
  • 4 Fankhauser F, Kwasniewski S F, Van der Zypen E. Vitreolysis with the Q-switched laser.  Arch Ophthalmol. 1985;  103 1166-1171
  • 5 Feist R M, Morris R E, Witherspoon C D et al. Vitrectomy in asteroid hyalosis.  Retina. 1990;  10 173-177
  • 6 Foos R Y, Roth A M. Surface structure of the optic nerve head. II. Vitreopapillary attachments and posterior vitreous detachment.  Am J Ophthalmol. 1973;  76 662-671
  • 7 Gandhi J S. Nd:YAG vitreolysis as a treatment for vitreous floaters.  Eye. 2003;  17 113-118
  • 8 Grossniklaus H E, Green W R. Pathological findings in pathologic myopia.  Retina. 1992;  12 127-133
  • 9 Hoerauf H, Müller M, Laqua H. Mouches volantes und Vitrektomie bei vollem Visus?.  Ophthalmologe. 2003;  100 639-643
  • 10 Laqua H. Pars plana-Vitrektomie. In: Wollensak J, (ed) Ophthalmochirurgische Komplikationen.. Stuttgart: Enke; 1993: 201-216
  • 11 Morita H, Funata M, Tokoro T. A clinical study of the development of posterior vitreous detachment in high myopia.  Retina. 1995;  15 117-124
  • 12 Mossa F, Delaney Y M, Rosen P H et al. Floaterectomy: combined phakoemulsification and deep anterior vitrectomy.  J Cataract Refract Surg. 2002;  28 589-592
  • 13 Murakami K, Jalkh A E, Avila M P et al. Vitreous floaters.  Ophthalmology. 1983;  90 1271-1276
  • 14 Noda S, Hayasaka S, Setogawa T. Patients with asteroid hyalosis and visible floaters.  Jpn J Ophthalmol. 1993;  37 452-455
  • 15 Parnes R E, Zakov Z N, Novak M A et al. Vitrectomy in patients with decreased visual acuity secondary to asteroid hyalosis.  Am J Ophthalmol. 1998;  125 703-704
  • 16 Peyman G A, Huamonte F U, Goldberg M F. Pars plana vitrectomy. Vitrectomy treatment of vitreous opacities.  Trans Am Acad Ophthalmol Otolaryngol. 1976;  81 (3 Pt J) 394-398
  • 17 Roth M, Trittbach P, Koerner F et al. Pars plana Vitrektomie bei idiopathischen Glaskörpertrübungen.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2005;  222 728-732
  • 18 Sandhya V, Shafquat S. Floaterectomy.  J Cataract Refract Surg. 2003;  29 1466-1467
  • 19 Schiff W M, Chang S, Mandava N et al. Pars plana vitrectomy for persistent, visually significant vitreous opacities.  Retina. 2000;  20 591-596
  • 20 Weber-Varszegi V, Senn P, Becht C N et al. Floaterectomy – Pars-Plana-Vitrectomy for Vitreous Opacities.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2008;  225 366-369

PD Dr. Bernhard Stoffelns

Augenklinik der Universitätsmedizin, Johannes Gutenberg-Universität

Langenbeckstrasse 1

55131 Mainz

Phone: ++ 49/61 31/1 77 1 33

Fax: ++ 49/61 31/1 76 6 20

Email: bernhard.stoffelns@unimedizin-mainz.de

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