Osteologie 2014; 23(01): 16-21
DOI: 10.1055/s-0037-1620032
Alterstraumatologie
Schattauer GmbH

Osteoporose als Risikofaktor für das Versagen der winkelstabilen Plattenosteosynthese am proximalen Humerus

Osteoporosis is a risk factor for locking-plate implant failure of proximal humerus fractures
F. Haasters
1   Klinik für Allgemeine, Unfall-, Hand- und Plastische Chirurgie, Klinikum der Universität München (LMU), München
,
J. Kindsvater
1   Klinik für Allgemeine, Unfall-, Hand- und Plastische Chirurgie, Klinikum der Universität München (LMU), München
,
G. Siebenbürger
1   Klinik für Allgemeine, Unfall-, Hand- und Plastische Chirurgie, Klinikum der Universität München (LMU), München
,
W. Mutschler
1   Klinik für Allgemeine, Unfall-, Hand- und Plastische Chirurgie, Klinikum der Universität München (LMU), München
,
B. Ockert
1   Klinik für Allgemeine, Unfall-, Hand- und Plastische Chirurgie, Klinikum der Universität München (LMU), München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht: 20 November 2013

angenommen: 27 November 2013

Publication Date:
02 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Ziel

Die winkelstabile Plattenosteosynthese ist ein Standardverfahren zur Behandlung der proximalen Humerusfraktur des älteren Menschen. Ziel dieser Studie war es, den Einfluss der Osteoporose auf das Versagen dieses Osteosyntheseverfahrens zu evaluieren.

Methode

Über acht Jahre wurden Frauen > 50 Jahre und Männer > 60 Jahre, die aufgrund einer proximalen Humerusfraktur mittels winkelstabiler Plattenosteosynthese versorgt wurden, prospektiv erfasst. Alle Patienten erhielten eine Knochendichtemessung (DXA) während des stationären Aufenthaltes.

Ergebnisse

Von 167 Patienten waren 65,9 % von einer Osteoporose betroffen. Bei Patienten mit Osteoporose traten signifikant häufiger revisionspflichtige Komplikationen auf (19,1 % vs. 7,0 %). Des Weiteren zeigten sich in dieser Gruppe signifikant häufiger varisch dislozierte B2- und stark dislozierte C2-Frakturen.

Diskussion

Zusammenfassend ließ sich nachweisen, dass für Patienten mit Osteo porose ein signifikant erhöhtes Risiko besteht, nach winkelstabiler Plattenosteosynthese des proximalen Humerus eine revisionspflichtige Komplikation zu erleiden. Eine mögliche Ursache könnte neben der verminderten Knochendichte auch das vermehrte Auftreten von varisch und stark dislozierten Frakturformen sein.

Summary

Objectives

Locking plate fixation for the treatment of unstable proximal humeral fractures in the elderly is widely accepted. Within this patient group osteoporosis is a common comorbidity. Therefore, the present study aimed to evaluate the influence of osteoporosis on failure of locking plate fixation and on fracture pattern.

Methods

Women > 50 and men > 60 years with proximal humeral fracture and locking plate fixation were prospectively included over eight years with a follow up of two years. Bone mineral density measurement (DXA) was performed for all patients during in-patient hospital treatment.

Results

Out of 167 patients 65,9 % were diagnosed with osteoporosis according to the WHO guidelines. Patients with osteoporosis showed a significantly higher rate of revision surgery (19,1 % vs. 7,0 %). Furthermore, osteoporosis was associated with a significantly higher incidence of AO 11-B2 and C2 fractures. These fracture entities showed a significantly higher rate of loss of fixation in osteoporotic patients.

Discussion

In conclusion, patients with osteoporosis feature a significantly increased risk for complications and revision surgery after locking plate fixation of proximal humeral fractures. In addition to biomechanical limitations due to low bone mineral density, a different fracture pattern with focus on varus dislocation might contribute to a higher failure rate.

 
  • Literatur

  • 1 Court-Brown CM, Garg A, McQueen MM. The epidemiology of proximal humeral fractures. Acta Orthop Scand 2001; 72 (04) 365-371.
  • 2 Kannus P, Palvanen M, Niemi S. et al. Osteoporotic fractures of the proximal humerus in elderly Finnish persons: sharp increase in 1970–1998 and alarming projections for the new millennium. Acta Orthop Scand 2000; 71 (05) 465-470.
  • 3 Palvanen M, Kannus P, Niemi S, Parkkari J. Update in the epidemiology of proximal humeral fractures. Clin Orthop Relat Res 2006; 442: 87-92.
  • 4 Hadji P, Klein S, Haussler B. et al. The bone evaluation study (BEST): patient care and persistence to treatment of osteoporosis in Germany. Int J Clin Pharmacol Ther 2013; 51 (11) 868-872.
  • 5 Krettek C, Wiebking U. Proximal humerus fracture: is fixed-angle plate osteosynthesis superior to conservative treatment?. Unfallchirurg 2011; 114 (12) 1059-1067.
  • 6 Neer 2nd CS. Displaced proximal humeral fractures. I. Classification and evaluation. J Bone Joint Surg Am 1970; 52 (06) 1077-1089.
  • 7 Misra A, Kapur R, Maffulli N. Complex proximal humeral fractures in adults – a systematic review of management. Injury 2001; 32 (05) 363-372.
  • 8 Ockert B, Biermann N, Haasters F. et al. Reverse shoulder arthroplasty for primary fracture treatment. Displaced three and four part fractures of the proximal humerus in the elderly patient. Unfallchirurg 2013; 116 (08) 684-690.
  • 9 Solberg BD, Moon CN, Franco DP, Paiement GD. Locked plating of 3- and 4-part proximal humerus fractures in older patients: the effect of initial fracture pattern on outcome. J Orthop Trauma 2009; 23 (02) 113-119.
  • 10 Owsley KC, Gorczyca JT. Fracture displacement and screw cutout after open reduction and locked plate fixation of proximal humeral fractures [corrected]. J Bone Joint Surg Am 2008; 90 (02) 233-240.
  • 11 Spross C, Platz A, Rufibach K. et al. The PHILOS plate for proximal humeral fractures – risk factors for complications at one year. J Trauma Acute Care Surg 2012; 72 (03) 783-792.
  • 12 Sproul RC, Iyengar JJ, Devcic Z, Feeley BT. A systematic review of locking plate fixation of proximal humerus fractures. Injury 2011; 42 (04) 408-413.
  • 13 Foruria AM, de Gracia MM, Larson DR. et al. The pattern of the fracture and displacement of the fragments predict the outcome in proximal humeral fractures. J Bone Joint Surg Br 2011; 93 (03) 378-386.
  • 14 Südkamp NP, Audige L, Lambert S. et al. Path analysis of factors for functional outcome at one year in 463 proximal humeral fractures. J Shoulder Elbow Surg 2011; 20 (08) 1207-1216.
  • 15 Goldhahn J, Suhm N, Goldhahn S. et al. Influence of osteoporosis on fracture fixation – a systematic literature review. Osteoporosis international 2008; 19 (06) 761-772.
  • 16 Kralinger F, Unger S, Wambacher M. et al. The medial periosteal hinge, a key structure in fractures of the proximal humerus: a biomechanical cadaver study of its mechanical properties. J Bone Joint Surg Br 2009; 91 (07) 973-976.
  • 17 Krappinger D, Bizzotto N, Riedmann S. et al. Predicting failure after surgical fixation of proximal humerus fractures. Injury 2011; 42 (11) 1283-1288.
  • 18 Micic ID, Kim KC, Shin DJ. et al. Analysis of early failure of the locking compression plate in osteoporotic proximal humerus fractures. J Orthop Sci 2009; 14 (05) 596-601.
  • 19 Tingart MJ, Lehtinen J, Zurakowski D. et al. Proximal humeral fractures: regional differences in bone mineral density of the humeral head affect the fixation strength of cancellous screws. J Shoulder Elbow Surg 2006; 15 (05) 620-624.
  • 20 Hepp P, Theopold J, Osterhoff G. et al. Bone quality measured by the radiogrammetric parameter “cortical index” and reoperations after locking plate osteosynthesis in patients sustaining proximal humerus fractures. Arch Orthop Trauma Surg 2009; 129 (09) 1251-1259.
  • 21 Dachverband Osteologie. DVO Guideline 2009 for Prevention, Diagnosis and Therapy of Osteoporosis in Adults. Osteologie 2011; 20 (01) 55-74.
  • 22 Müller ME, Nazarian S, Koch P, Schatzker J. The comprehensive classification of fractures of the long bone. Berlin: Springer; 1990
  • 23 Thanasas C, Kontakis G, Angoules A. et al. Treatment of proximal humerus fractures with locking plates: a systematic review. J Shoulder Elbow Surg 2009; 18 (06) 837-844.
  • 24 Lill H, Ellwein A, Katthagen C, Voigt C. [Osteoporotic fractures of the proximal humerus]. Chirurg 2012; 83 (10) 858-865.
  • 25 Häussler B, Gothe H, Göl D. et al. Epidemiology, treatment and costs of osteoporosis in Germany – the BoneEVA Study. Osteoporos Int 2007; 18 (01) 77-84.
  • 26 Haasters F, Prall WC, Himmler M. et al. Prävalenz und Management der Osteoporose in der Unfallchirurgie – Umsetzung der DVO Empfehlungen für Diagnostik und Therapie in der stationären Frakturbehandlung. Der Unfallchirurg. 2014 Jan 12, online first.
  • 27 Hertel R, Hempfing A, Stiehler M, Leunig M. Predictors of humeral head ischemia after intracapsular fracture of the proximal humerus. J Shoulder Elbow Surg 2004; 13 (04) 427-433.
  • 28 Glüer CC, Krause M, Museyko O. et al. New horizons for the in vivo assessment of major aspects of bone quality. Osteologie 2013; 22 (03) 223-233.
  • 29 Yoon RS, Dziadosz D, Porter DA. et al. A comprehensive update on current fixation options for two-part proximal humerus fractures: A biomechanical investigation. Injury. 2013 Sep 7.