Phlebologie 2005; 34(03): 165-170
DOI: 10.1055/s-0037-1621475
Originalarbeit
Schattauer GmbH

Endovenöse kathetergestützte Schaumsklerosierung

Eine neue Methode zur minimal-invasiven Therapie der Stammvarikosis der Vena saphena magna und parvaCatheter-assisted foam sclerotherapyA new minimally-invasive method for the treatment of trunk varicosis of the long and short saphenous veinsSclérosation endoveineuse par mousse assistée par cathéterUne nouvelle méthode pour le traitement de caractère invasif minimal de la varice-souche des veines saphènes internes et externes
B. Wildenhues
1   Praxis für Gefäßmedizin, Limburg an der Lahn
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Methode: Die endovenöse Schaumsklerosierung (EVS) ist eine minimal-invasive endovenöse Kathetermethode zur Schaumsklerosierung der Stammvarikosis der Vena saphena magna und parva. Die Stammvene wird dabei mit einem Aethoxysklerol-Mikroschaum in einer Sitzung im gesamten insuffizienten Abschnitt zur Sklerosierung gebracht. Patienten: Behandelt wurden insgesamt 213 Patienten (192 mit Magnastamm-, 21 mit Parvavarikosis). Ergebnisse: Die Verschlussrate lag bei einer Nachbeobachtungszeit von zwei Jahren bei 88%. Majorkomplikationen (z. B. Thromboembolie, Infektion, Nekrose) kamen nicht vor. Bei zwei Patienten mit Koagulopathie wurde eine Thrombose nachgewiesen.

Summary

Method: EVS is a minimally-invasive endovenous catheter method for sclerotherapy of the long and short saphenous veins. The saphenous vein is sclerosed in one session with an ethoxysclerol microfoam. Patients: 213 persons were treated (192 and 21 with varicoses of the long and short saphenous veins respectively). Results: The closing rate was 88% after a follow-up of two years. No complications such as thromboembolism, infection or necrosis were observed. Two patients with coagulopathies reported deep vein thrombosis.

Résumé

Méthode : la sclérosation endoveineuse par mousse (EVS) est une méthode de caractère invasif minimal utilisant un cathéter endoveineux pour la sclérosation par mousse de la varice-souche des veines saphènes internes et externes. Au cours d’une seule séance, on procède à la sclérosation de la veine-souche par l’application d’une micromousse d’éthoxysclérol sur la zone entière présentant une insuffisance. Patients : au total, 213 patients ont été traités (192 atteints de varice de la veine saphène interne souche, 21 atteints de varice de la veine saphène externe). Résultats : le taux d’occlusion était de 88 % pour une période d’observation de suivi de deux ans. Aucune complication majeure (par exemple thrombo-embolie, infection, nécrose) n’a été observée. Une thrombose a été mise en évidence chez deux patients atteints de coagulopathie.

 
  • Literatur

  • 1 Cabrera J. Treatment of varicose long saphenous veins with sclerosant in microfoam form; long term outcomes. Phlebology 2000; 15: 19-23.
  • 2 Cavezzi A. Foam Therapy State of the Art. Henriet 2002
  • 3 Cavezzi A. Sclerotherapy of large varicose veins with foam. Vasomed 2002; 14: 34.
  • 4 Fischer R, Linde N, Duff C. et al. Das Krossenrezidiv – eine Nachkontrolle nach 34 Jahren. Phlebologie 2000; 29: 17-22.
  • 5 Fischer R, Klues HG, Frings N. et al. Der aktuelle Stand der Magnakrossenrezidivforschung. Phlebologie 2003; 32: 54-9.
  • 6 Flückinger P. Nichtoperative retrograde Varizenverödung mit Varisyl-Schaum. Schweiz Med Wochenschrift 1956; 48: 1368-70.
  • 7 Frings N, Tran VTP, Nelle A. et al. Krossenrezidiv der V. s. magna trotz korrekter Krossektomie: Neoangiogenese. Phlebologie 1999; 28: 144-8.
  • 8 Frullini A, Cavezzi A. Ultrasound guided sclerotherapy in the treatment of long saphenous vein insufficiency. Vasomed 1999; 11 (Suppl 1): 8.
  • 9 Garcia M. Extemporany foam sclerotherapy with FMS. Int Angiol 2001; 20: 2 (Suppl 1).
  • 10 Kanter A, Thibault PK. Saphenofemoral incompetence treatet by ultrasound-guided sclerotherapy. Derm Surg 1996; 22: 648-52.
  • 11 Mumme A, Olbrich S, Barbera L. et al. Saphenofemorales Leistenrezidiv nach Stripping der V.s. magna: technischer Fehler oder Neovascularisation?. Phlebologie 2002; 31: 38-41.
  • 12 Pröbstle T. Endovenous treatment of the greater saphenous vein with a 940 nm diode laser. J Vasc Surg 2002; 35: 4.
  • 13 Schadeck M. Résultats à long terme de la sklerothèrapie des saphènes internes. Phlébologie 1997; 50: 257-62.
  • 14 Sigg K. Neuere Gesichtspunkte zur Technik der Varizenbehandlung. Therap Umschau 1949; 6: 127-34.
  • 15 Tessari L. Foam Therapie State of the Art. Henriet 2002
  • 16 Tournay R. Indications er resultats de la methode sclerosante dans le traitement des varices. Bull Med Paris 1931; 45: 7.