Dtsch Med Wochenschr 2016; 141(10): e87-e95
DOI: 10.1055/s-0041-106678
Fachwissen
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Charakteristika von Palliativpatienten mit Atemnot

Ergebnisse der deutschlandweiten Hospiz- und PalliativerhebungCharacteristics of patients with breathlessness – results of the german hospice and palliative care evaluation
S. T. Simon*
1   Institut für Palliative Care, Oldenburg
2   Zentrum für Palliativmedizin, Uniklinikum Köln
3   Klinisches Studienzentrum Palliativmedizin, Uniklinikum Köln
4   Centrum für Integrierte Onkologie Köln Bonn, Uniklinikum Köln
,
N. Altfelder*
1   Institut für Palliative Care, Oldenburg
,
B. Alt-Epping
5   Klinik für Palliativmedizin, Universitätsmedizin Göttingen
,
C. Bausewein
1   Institut für Palliative Care, Oldenburg
6   Klinik und Poliklinik für Palliativmedizin, Klinikum der Universität München
,
V. Weingärtner
1   Institut für Palliative Care, Oldenburg
2   Zentrum für Palliativmedizin, Uniklinikum Köln
,
R. Voltz
2   Zentrum für Palliativmedizin, Uniklinikum Köln
3   Klinisches Studienzentrum Palliativmedizin, Uniklinikum Köln
4   Centrum für Integrierte Onkologie Köln Bonn, Uniklinikum Köln
,
C. Ostgathe
7   Palliativmedizinische Abteilung, Universitätsklinikum Erlangen, CCC EMN, Erlangen
,
L. Radbruch
8   Klinik für Palliativmedizin, Universitätsklinikum Bonn
9   Zentrum für Palliativmedizin, Malteser Krankenhaus Bonn / Rhein-Sieg, Bonn
,
G. Lindena
10   CLARA Klinische Forschung, Kleinmachnow
,
F. Nauck
5   Klinik für Palliativmedizin, Universitätsmedizin Göttingen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 May 2016 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund | Atemnot ist ein häufiges und belastendes Symptom bei Patienten mit fortgeschrittener lebenslimitierender Erkrankung. Das Ziel dieser Untersuchung war die Beschreibung demografischer und klinischer Charakteristika von Patienten mit Atemnot in Deutschland.

Methoden | Wir führten eine Sekundäranalyse von Patientendaten der nationalen Erhebung aus spezialisierten stationären Hospiz- und Palliativeinrichtungen von 2006 bis 2008 durch. Die Hospiz- und Palliativ-Erfassung (HOPE) erhebt jährlich prospektiv deutschlandweit u.a. anhand einer validierten Checkliste standardisiert 16 Symptome und Probleme (Schweregrad 0–3).

Die Charakteristika von Patienten mit Atemnot (PmA) und ohne (PoA) wurden rein deskriptiv verglichen. Bei der Interpretation der angegebenen p-Werte wurde die Fehlerinflation aufgrund multipler Tests berücksichtigt.

Ergebnisse | Bei 2860/5320 (53,8 %) Patienten wurde Atemnot dokumentiert (Durchschnittsalter 67,2 ± 12,4 Jahre, 51,4 % der Patienten waren weiblich. 2676 Patienten mit Atemnot (93,6 %) hatten eine maligne Grunderkrankung (weiblich / männlich:

  • Lungenkrebs: 15,7 %/29,5 %

  • Brustkrebs: 20,3 %/0,3 %

  • Dickdarmkrebs: 10,3 %/8,7 %

PmA hatten einen signifikant schlechteren Funktionsstatus als PoA (ECOG 3/4: 78,4 % vs. 70,8 %, p < 0,001) und eine höhere Symptomanzahl und -Intensitätslast (außer Verwirrtheit). PmA hatten ein höheres assoziiertes Risiko, während des stationären Aufenthalts zu sterben (43,5 % vs. 32,4 %, p < 0,001).

Folgerung | In dieser umfassenden Studienpopulation aus spezialisierten stationären Hospiz- und Palliativeinrichtungen war Atemnot mit einer höheren Symptomanzahl und einer geringeren Überlebenszeit assoziiert. PmA benötigen eine besondere Aufmerksamkeit in der Versorgung.

Abstract

Background: Breathlessness is a common and distressing symptom in patients with advanced life-limiting disease. The aim of this study was to describe demographical and clinical characteristics of patients with breathlessness in Germany.

Methods: We conducted a secondary analysis of hospice and palliative care inpatient data from 2006 to 2008. The Hospice and Palliative Care Evaluation (HOPE) is an annual prospective German survey, that includes a validated 16-item symptom-and-problem checklist (severity score 0–3). Characteristics of patients with or without breathlessness were compared in a pure descriptive manner. Interpretation of given p-values takes the error inflation due to multiple testing into account.

Results: Breathlessness was recorded in 2860/5320 (53.8 %) patients (mean age 67.2 years (SD 12.4), 51.4 % female, 93.6 % malignant disease (female / male lung cancer 15.7/29.5 %, breast cancer 20.3/0.3 %, colon 10.3/8.7 %)). Breathless patients compared with those without breathless ness had a significantly worse functional status (ECOG 3–4: 78.4 % vs. 70.8 %, p < 0.001), suffered from a larger number (11.1 vs. 9.5, p < 0.001) of symptoms and the symptoms were of higher intensity (except confusion). Breathless patients had a higher risk to die during inpatient stay (43.5 % vs. 32.4 %, p < 0.001).

Conclusion: Based on this large sample of hospice and palliative care inpatients, breathlessness is associated with a high symptom burden and shortened survival. Breathless patients need more attention in health care.

* geteilte Erstautorenschaft


Supporting Information

 
  • Literatur

  • 1 Ahmed T, Steward JA, O‘Mahony MS. Dyspnoea and mortality in older people in the community: a 10-year follow-up. Age Ageing 2012; 41: 545-549
  • 2 Alt-Epping B, Pache S, Lindena G et al. Anticancer therapies in specialized palliative care – a multicenter survey. Support Care Cancer 2012; 20: 2385-2389
  • 3 Alt-Epping B, Staritz AE, Simon ST et al. What is special about patients with lung cancer and pulmonary metastases in palliative care?. Results from a nationwide survey. J Palliat Med 2012; 15: 971-977
  • 4 Altfelder N. Charakteristika von Palliativpatienten mit Atemnot – Ergebnisse der Hospiz- und Palliativerhebungen (HOPE) von 2006 bis 2008 [Dissertation]. Göttingen: Georg-August-Universität zu Göttingen; 2012
  • 5 Bajwah S, Higginson IJ, Ross JR et al. Specialist palliative care is more than drugs: a retrospective study of ILD patients. Lung 2012; 190: 215-220
  • 6 Bausewein C, Booth S, Gysels M et al. Understanding breathlessness: cross-sectional comparison of symptom burden and palliative care needs in chronic obstructive pulmonary disease and cancer. J Palliat Med 2010; 13: 1109-1118
  • 7 Cancer Research UK. Lung cancer survival statistics 2013. http://www.cancerresearchuk.org/health-professional/lung-cancer-survival-statistics Letzter Zugriff am 30.10.2014
  • 8 Cohen J. Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. 2. Aufl. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates; 1988
  • 9 Cuervo Pinna MA, Mota Vargas R, Redondo Moralo MJ et al. Dyspnea – a bad prognosis symptom at the end of life. Am J Hosp Palliat Care 2009; 26: 89-97
  • 10 Currow DC, Smith J, Davidson PM et al. Do the trajectories of dyspnea differ in prevalence and intensity by diagnosis at the end of life?. A consecutive cohort study. J Pain Symptom Manage 2010; 39: 680-690
  • 11 Figarska SM, Boezen HM, Vonk JM. Dyspnea severity, changes in dyspnea status and mortality in the general population: the Vlagtwedde / Vlaardingen study. Eur J Epidemiol 2012; 27: 867-876
  • 12 Frostad A, Soyseth V, Haldorsen T et al. Respiratory symptoms and 30 year mortality from obstructive lung disease and pneumonia. Thorax 2006; 61: 951-956
  • 13 Geldmacher H, Biller H, Herbst A et al. Die Prävalenz der chronisch obstruktiven Lungenerkrankung (COPD) in Deutschland. Dtsch Med Wochenschr 2008; 133: 2609-2614
  • 14 Giacomini M, DeJean D, Simeonov D et al. Experiences of living and dying with COPD: a systematic review and synthesis of the qualitative empirical literature. Ont Health Technol Assess Ser 2012; 12: 1-47
  • 15 Gysels M, Bausewein C, Higginson IJ. Experiences of breathlessness: a systematic review of the qualitative literature. Palliat Support Care 2007; 5: 281-302
  • 16 Hayes AW, Philip J, Spruyt OW. Patient reporting and doctor recognition of dyspnoea in a comprehensive cancer centre. Intern Med J 2006; 36: 381-384
  • 17 Hui D, Morgado M, Vidal M et al. Dyspnea in Hospitalized Advanced Cancer Patients: Subjective and Physiologic Correlates. J Palliat Med 2013; 13: 274-270
  • 18 Iyer S, Roughley A, Rider A et al. The symptom burden of non-small cell lung cancer in the USA: a real-world cross-sectional study. Support Care Cancer 2014; 22: 181-187
  • 19 Iyer S, Taylor-Stokes G, Roughley A. Symptom burden and quality of life in advanced non-small cell lung cancer patients in France and Germany. Lung Cancer 2013; 81: 288-293
  • 20 Moens K, Higginson IJ, Harding R. Are There Differences in the Prevalence of Palliative Care-Related Problems in People Living With Advanced Cancer and Eight Non-Cancer Conditions?. A Systematic Review. J Pain Symptom Manage 2014; 48: 660-677
  • 21 Nauck F, Ostgathe C, Klaschik E et al. Drugs in palliative care: results from a representative survey in Germany. Palliat Med 2004; 18: 100-107
  • 22 Pallant J. SPSS Survival manual. 3. Aufl. Berkshire: Open University Press; 2007
  • 23 Parshall MB, Schwartzstein RM, Adams L et al. An Official American Thoracic Society Statement: Update on the Mechanisms, Assessment, and Management of Dyspnea. Am J Respir Crit Care Med 2012; 185: 435-452
  • 24 Radbruch L, Sabatowski R, Loick G et al. MIDOS – Validierung eines minimalen Dokumentationssystems für die Palliativmedizin. Schmerz 2000; 14: 231-239
  • 25 Reddy SK, Parsons HA, Elsayem A et al. Characteristics and correlates of dyspnea in patients with advanced cancer. J Palliat Med 2009; 12: 29-36
  • 26 Reuben DB, Mor V. Dyspnea in terminally ill cancer patients. Chest 1986; 89: 234-236
  • 27 Robert Koch Institut, Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e. V. Krebs in Deutschland 2009/2010. 9 Ausgabe, 2013
  • 28 Shin JA, Kosiba JD, Traeger L et al. Dyspnea and Panic Among Patients With Newly Diagnosed Non-Small-Cell Lung Cancer. J Pain Symptom Manage 2014; 48: 465-470
  • 29 Simon ST, Altfelder N, Alt-Epping B et al. Is breathlessness what the professional says it is?. Analysis of patient and professionals’ assessments from a German nationwide register. Support Care Cancer 2014; 22: 1825-1832
  • 30 Smith EL, Hann DM, Ahles TA et al. Dyspnea, anxiety, body consciousness, and quality of life in patients with lung cancer. J Pain Symptom Manage 2001; 21: 323-329
  • 31 Statistisches Bundesamt. Bevölkerung nach Altersgruppen Deutschland. 2014 https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/GesellschaftStaat/Bevoelkerung/Bevoelkerungsstand/Tabellen_/lrbev01.html Letzter Zugriff am 09.03.2016
  • 32 Stiel S, Bertram L, Neuhaus S et al. Evaluation and comparison of two prognostic scores and the physicians’ estimate of survival in terminally ill patients. Support Care Cancer 2010; 18: 43-49
  • 33 Stiel S, Pollok A, Elsner F et al. Validation of the Symptom and Problem Checklist of the German Hospice and Palliative Care Evaluation (HOPE). J Pain Symptom Manage 2012; 43: 593-605
  • 34 Trajkovic-Vidakovic M, de Graeff A, Voest EE et al. Symptoms tell it all: a systematic review of the value of symptom assessment to predict survival in advanced cancer patients. Crit Rev Oncol Hematol 2012; 84: 130-148
  • 35 Walsh D, Donnelly S, Rybicki L. The symptoms of advanced cancer: relationship to age, gender, and performance status in 1,000 patients. Support Care Cancer 2000; 8: 175-179
  • 36 Zimmermann C, Burman D, Follwell M et al. Predictors of symptom severity and response in patients with metastatic cancer. Am J Hosp Palliat Care 2010; 27: 175-181