Klin Monbl Augenheilkd 2016; 233(11): 1254-1259
DOI: 10.1055/s-0042-102350
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Trabekulotomie kombiniert mit Phakoemulsifikation als operative Glaukomtherapie: Ergebnisse im ländlichen Versorgungsbereich

Trabeculotomy Combined with Cataract Surgery in Glaucoma: Outcome in a Rural Setting
S. Krönung
1   Augenklinik, Universitätsklinikum Aachen
,
M. Wenzel
2   Augenklinik Petrisberg, Trier
,
P. Walter
1   Augenklinik, Universitätsklinikum Aachen
,
B. Mazinani
1   Augenklinik, Universitätsklinikum Aachen
,
G. Roessler
1   Augenklinik, Universitätsklinikum Aachen
,
N. Plange
1   Augenklinik, Universitätsklinikum Aachen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 09 October 2015

akzeptiert 01 February 2016

Publication Date:
28 April 2016 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Trabekulektomie als Goldstandard der operativen Glaukomtherapie bedarf einer intensiven Nachsorge, die im ländlichen Versorgungsbereich häufig schwierig zu realisieren ist. In dieser Studie soll die Effektivität der Trabekulotomie mit Phakoemulsifikation bei Patienten mit Glaukom und Katarakt untersucht werden.

Patienten und Methode: In einer retrospektiven klinischen Studie wurde jeweils 1 Auge von 142 Patienten mit Glaukom und Katarakt eingeschlossen, die zwischen November 2005 und Dezember 2008 in einem Zentrum operiert wurden und bei denen eine Nachbeobachtungszeit von mindestens 2 Monaten vorlag. Erfasst wurden der Augendruck, die Anzahl der drucksenkenden Medikamente und die chirurgischen Erfolgsraten, und zwar vor der Operation, nach 2 Monaten und zum längsten Nachbeobachtungszeitpunkt (mindestens 1 Jahr) sowie die Anzahl postoperativer Kontrollen.

Ergebnisse: Es zeigte sich eine signifikante Senkung des Augeninnendrucks von 24,1 ± 8,3 mmHg präoperativ auf 14,9 mmHg nach 2 Monaten (p < 0,0001) und auf 15,1 ± 3 mmHg (p < 0,0001) nach im Mittel 3,7 Jahren postoperativ. Die Anzahl der drucksenkenden Medikamente wurde von 1,35 ± 1 präoperativ auf 0,73 ± 1 zum längsten Nachbeobachtungszeitraum reduziert. Ein vollständiger chirurgischer Erfolg (keine Therapie, längster Nachbeobachtungszeitraum) wurde bei 51,3 % für das Druckniveau < 22 mmHg sowie bei 47,5 % für das Druckniveau < 19 mmHg erreicht.

Schlussfolgerung: Die Trabekulotomie mit Phakoemulsifikation stellt eine sichere und wirkungsvolle Operationsmethode da, um Glaukom und Katarakt durch eine kombinierte Operation zu behandeln.

Abstract

Purpose: Intensive postoperative care is essential for the outcome of trabeculectomy. However, in a rural setting, repeated visits to the operating theatre are often not requested or possible. The objective of this study was to examine the outcome of trabeculotomy combined with cataract surgery in patients with glaucoma.

Patients and Methods: 142 patients with glaucoma and cataract were included in a retrospective clinical study. All patients were operated on from November 2005 to December 2008 by a single surgeon and with a minimum follow-up of 2 months. Intraocular pressure (IOP), number of antiglaucomatous medications and surgical success rate were assessed at 2 months and at the longest follow-up (at least 1 year).

Results: IOP was significantly reduced from 24.1 ± 8.3 mmHg preoperatively to 14.9 ± 3.3 mmHg at 2 months (p < 0.0001) and to 15.1 ± 3 mmHg at the longest follow-up (3.71 ± 1.5 years). The number of IOP-lowering medications was lowered from 1.35 ± 1 preoperatively to 0.73 ± 1 at the longest follow-up. Complete surgical success (no IOP-lowering medications, longest follow-up) was achieved in 51.3 % (IOP < 22 mmHg) and 47.5 % (IOP < 19 mmHg) of patients, respectively.

Conclusions: Trabeculotomy combined with cataract surgery is a safe and effective surgical option to treat combined cataract and glaucoma without the need of intensified postoperative treatment.

 
  • Literatur

  • 1 Gimbel HV, Meyer D, DeBroff BM et al. Intraocular pressure response to combined phacoemulsification and trabeculotomy ab externo versus phacoemulsification alone in primary open-angle glaucoma. J Cataract Refract Surg 1995; 21: 653-660
  • 2 Chihara E, Nishida A, Kodo M et al. Trabeculotomy ab externo: an alternative treatment in adult patients with primary open-angle glaucoma. Ophthalmic Surg 1993; 24: 735-739
  • 3 Gimbel HV, Meyer D. Small incision trabeculotomy combined with phacoemulsification and intraocular lens implantation. J Cataract Refract Surg 1993; 19: 92-96
  • 4 Toshiaki K, Ichiro T, Naoko O et al. Phacoemulsification and intraocular lens implantation combined with trabeculotomy for open-angle glaucoma and coexisting cataract. Ophthalmologica 2003; 217: 204-207
  • 5 Marquardt D, Lieb WE, Grehn F. Intensified postoperative care versus conventional follow-up: a retrospective long-term analysis of 177 trabeculectomies. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2004; 242: 106-113
  • 6 Randolph ME, Maumenee AK. Cataract extraction in glaucomatous eyes. Am J Ophthalmol 1971; 71: 328-330
  • 7 Slabaugh MA, Chen PP. The effect of cataract extraction on intraocular pressure. Curr Opin Ophthalmol 2014; 25: 122-126
  • 8 Brandao LM, Grieshaber MC. Update on minimally invasive glaucoma surgery (MIGS) and new implants. J Ophthalmol 2013; 2013: 705915
  • 9 Dietlein TS, Widder RA, Jordan JF et al. Kombinierte Katarakt-Glaukom-Chirurgie. Ophthalmologe 2013; 110: 310-315
  • 10 Godfrey DG, Fellman RL, Neelakantan A. Canal surgery in adult glaucomas. Curr Opin Ophthalmol 2009; 20: 116-121
  • 11 Francis BA, Winarko J. Ab interno Schlemmʼs canal surgery: trabectome and i-stent. Dev Ophthalmol 2012; 50: 125-136
  • 12 Smith R. A new technique for opening the canal of Schlemm: preliminary report. Br J Ophthalmol 1960; 44: 370-373
  • 13 Burian HM. A case of Marfanʼs syndrome with bilateral glaucoma with description of a new type of operation for developmental glaucoma (trabeculotomy ab externo). Am J Ophthalmol 1960; 50: 1187-1192
  • 14 Allen L, Burian HM. Trabeculotomy ab externo: a new glaucoma operation: technique and results of experimental surgery. Am J Ophthalmol 1962; 53: 19-26
  • 15 Harms H, Dannheim R. Epicritical consideration of 300 cases of trabeculotomy ab externo. Trans Ophthalmol Soc UK 1969; 89: 491-499
  • 16 Mackensen G, Orsoni GJ. Mit Trabekulotomie kombinierte Kataraktextraktion. Klin Monatsbl Augenheilkd 1978; 173: 756-760
  • 17 Dannheim R, Hetzinger A. Trabekulotomie und Kataraktextraktion – simultan oder sukzessiv?. Klin Monatsbl Augenheilkd 1978; 173: 542-549
  • 18 Wenzel M, Arend O, Remky A et al. Kombination von Trabekulotomie, Phakoemulsifikation und PMMA-Linsen-Implantation. Ophthalmo-Chirurgie 1997; 9: 183-189
  • 19 Wenzel M, Reinhard T, Kohnen T et al. Ambulante Intraokularchirurgie 2010: Ergebnisse der Umfrage von BDOC, BVA, DGII und DOG. Ophthalmo-Chirurgie 2011; 23: 215-223
  • 20 Wenzel M, Auffarth G, Scharrer A et al. Ambulante und stationäre Intraokularchirurgie 2013: Ergebnisse der Umfrage von BDOC, BVA, DGII und DOG. Ophthalmo-Chirurgie 2014; 26: 171-182
  • 21 Koutsonas A, Remky A, Plange N. Langzeitergebnisse nach Trabekulektomie mit 5-Fluorouracil. Ophthalmologe 2014; 111: 749-759
  • 22 Francis BA, Singh K, Lin SC et al. Novel glaucoma procedures: a report by the American Academy of Ophthalmology. Ophthalmology 2011; 118: 1466-1480
  • 23 Widder RA, Dinslage S, Rosentreter A et al. A new surgical triple procedure in pseudoexfoliation glaucoma using cataract surgery, trabectome and trabecular aspiration. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2014; 252: 1971-1975
  • 24 Bull H, von Wolff K, Körber N et al. Three-year canaloplasty outcomes for the treatment of open-angle glaucoma: European study results. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2011; 249: 1537-1545
  • 25 Jordan JF, Wecker T, van Oterendorp C et al. Trabectome surgery for primary and secondary open angle glaucomas. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2013; 251: 2753-2760
  • 26 Klamann MK, Gonnermann J, Maier AK et al. Combined clear cornea phacoemulsification in the treatment of pseudoexfoliative glaucoma associated with cataract: significance of trabecular aspiration and ab interno trabeculectomy. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2013; 251: 2195-2199
  • 27 Lüke C, Dietlein TS, Lüke M et al. A prospective trial of phaco-trabeculotomy combined with deep sclerectomy versus phaco-trabeculectomy. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2008; 246: 1163-1168
  • 28 Wojdat B, Körber N, Krott R. Kann ein intrasklerales Implantat und/oder die kombinierte Katarakt-OP die Langzeitprognose der Viskokanalostomie beim Glaukom verbessern?. Klin Monatsbl Augenheilkd 2014; 231: 47-53
  • 29 Tanito M, Ohira A, Chihara E. Surgical outcome of combined trabeculotomy and cataract surgery. J Glaucoma 2001; 10: 302-308
  • 30 Tanihara H, Negi A, Akimoto M et al. Surgical effects of trabeculotomy ab externo on adult eyes with primary open angle glaucoma and pseudoexfoliation syndrome. Ach Ophthalmol 1993; 111: 1653-1661
  • 31 Grehn FI, Klink T. Kombinierte Glaukom-Katarakt Operation. Ophthalmologe 2004; 101: 661-666
  • 32 Klink T, Müller M, Zierhut M et al. Glaukom und Katarakt. Ophthalmologe 2010; 107: 403-408
  • 33 Inatani M, Tanihara H, Muto T et al. Transient intraocular pressure elevation after trabeculotomy and its occurrence with phacoemulsification and intraocular lens implantation. Jpn J Ophthalmol 2001; 45: 288-292