Dtsch Med Wochenschr 2016; 141(20): 1467-1469
DOI: 10.1055/s-0042-112096
Klinischer Fortschritt
Pneumologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Alpha-1-Antitrypsinmangel – was gibt es Neues?

Alpha-1-antitrypsin deficiency – an update
Nikolas Bernhard
1   Klinik für Innere Medizin V – Pneumologie, Allergologie, Beatmungs- und Umweltmedizin, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg
,
Robert Bals
1   Klinik für Innere Medizin V – Pneumologie, Allergologie, Beatmungs- und Umweltmedizin, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg
,
Sebastian Fähndrich
1   Klinik für Innere Medizin V – Pneumologie, Allergologie, Beatmungs- und Umweltmedizin, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 October 2016 (online)

Zusammenfassung

Der Alpha-1-Antitrypsinmangel (AATM) zählt zu den genetischen Ursachen für die Entwicklung einer chronisch obstruktiven Lungenerkrankung (COPD) und kann auch mit einer Leberbeteiligung einhergehen. Die Erkrankung ist stark unterdiagnostiziert, obwohl die etablierte Diagnostik einfach und kostengünstig durchführbar ist. Hauptpfeiler der Therapie ist die Abstinenz von inhalativen Noxen, um eine irreversible Krankheitsprogression zu verlangsamen. Zusätzlich kann mit der AAT-Substitutionstherapie aus aufgereinigtem Spenderblut der Emphysemprogression entgegengewirkt werden. Die aktuellen Daten der prospektiven, randomisierten, placebokontrollierten RAPID-Studie belegen den Nutzen der Substitution mit der Messung der Lungendichte (CT-Densitometrie). Die CT-Densitometrie ist zur Messung der Emphysemprogression sensitiver als die Erfassung der Einsekundenkapazität (FEV1) und Diffusionskapazität (DLCO). Die Daten sprechen dafür, dass eine höhere therapeutische AAT-Dosis zu geringerem Verlust an Lungendichte führen kann.

Abstract

Alpha-1-antitrypsin deficiency is a genetic risk factor for the development of chronic obstructive airway disease (COPD) and liver cirrhosis. The disease is widely underdiagnosed. The hallmarks of therapy are smoking cessation, prevention from environmental dust exposure and augmentation therapy. Findings from the recently published prospective, placebo-controlled and randomized RAPID trial proved effectiveness of AAT augmentation therapy for slowing progression of emphysema, measured by CT lung density. CT lung density may be more sensitive than forced exspiratory volume in one second (FEV1) or monoxid diffusion capacity (DLCO). The data suggest that higher therapeutic serum AAT levels lead to lower decline in lung density.

 
  • Literaturverzeichnis

  • 1 Stockley RA. The multiple facets of alpha-1-antitrypsin. Ann Transl Med 2015; 3: 130
  • 2 Blanco I, de Serres FJ, Fernandez-Bustillo E et al. Estimated numbers and prevalence of PI*S and PI*Z alleles of alpha1-antitrypsin deficiency in European countries. Eur Respir J 2006; 27: 77-84
  • 3 American Thoracic Society, European Respiratory Society. American Thoracic Society / European Respiratory Society statement: standards for the diagnosis and management of individuals with alpha-1 antitrypsin deficiency. Am J Respir Crit Care Med 2003; 168: 818-900
  • 4 Chapman KR, Burdon JG, Piitulainen E et al. Intravenous augmentation treatment and lung density in severe alpha1 antitrypsin deficiency (RAPID): a randomised, double-blind, placebo-controlled trial. Lancet 2015; 386: 360-368
  • 5 Dirksen A, Piitulainen E, Parr DG et al. Exploring the role of CT densitometry: a randomised study of augmentation therapy in alpha1-antitrypsin deficiency. Eur Respir J 2009; 33: 1345-1353
  • 6 Dirksen A, Dijkman JH, Madsen F et al. A randomized clinical trial of alpha(1)-antitrypsin augmentation therapy. Am J Respir Crit Care Med 1999; 160: 1468-1472
  • 7 Dawkins PA, Dowson LJ, Guest PJ et al. Predictors of mortality in alpha1-antitrypsin deficiency. Thorax 2003; 58: 1020-1026
  • 8 Dirksen A, Friis M, Olesen KP et al. Progress of emphysema in severe alpha 1-antitrypsin deficiency as assessed by annual CT. Acta Radiol 1997; 38: 826-832
  • 9 Sorrells S, Camprubi S, Griffin R et al. SPARTA clinical trial design: exploring the efficacy and safety of two dose regimens of alpha1-proteinase inhibitor augmentation therapy in alpha1-antitrypsin deficiency. Respir Med 2015; 109: 490-499
  • 10 Green CE, Parr DG, Edgar RG et al. Lung density associates with survival in alpha 1 antitrypsin deficient patients. Respir Med 2016; 112: 81-87
  • 11 Piitulainen E, Montero LC, Nystedt-Duzakin M et al. Lung Function and CT Densitometry in Subjects with alpha-1-Antitrypsin Deficiency and Healthy Controls at 35 Years of Age. COPD 2015; 12: 162-167