Psychiatr Prax 2017; 44(03): 163-171
DOI: 10.1055/s-0042-112300
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Qualitätsindikatoren für die Behandlung von Menschen mit Schizophrenie – Ergebnisse einer Anwendungsstudie

Quality Indicators for Integrated Care in Patients with Schizophrenia – Results from a Feasibility Study
Markus Kösters
1   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie II der Universität Ulm, Bezirkskrankenhaus Günzburg
,
Lena Staudigl
1   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie II der Universität Ulm, Bezirkskrankenhaus Günzburg
,
Ann-Christien Picca
1   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie II der Universität Ulm, Bezirkskrankenhaus Günzburg
,
Max Schmauß
2   Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Bezirkskrankenhaus Augsburg
,
Thomas Becker
1   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie II der Universität Ulm, Bezirkskrankenhaus Günzburg
,
Stefan Weinmann
3   Universitäre Psychiatrische Kliniken Basel, Schweiz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 September 2016 (online)

Zusammenfassung

Ziele der Studie Die vorliegende Studie überprüfte anhand einer Kohorte (n = 85) die Anwendbarkeit eines Indikatorensets für die Integrierte Versorgung von Menschen mit Schizophrenie.

Methoden Erste Kennzahlen zu Basis- und Qualitätsindikatoren wurden anhand von Routine- und Primärdaten ermittelt.

Ergebnisse Für 4 Indikatoren liegen Zielwerte vor, die zum Teil deutlich verfehlt wurden. Die Indikatoren für antipsychotische Polypharmazie, psychotherapeutische Behandlung und Kontinuität psychiatrischer Behandlung nach Entlassung aus der Klinik zeigen eine geringe Leitlinienkonformität.

Schlussfolgerung Die Studie zeigt, dass die Erhebung von Qualitätsindikatoren möglich ist, weist aber auch auf die Grenzen hinsichtlich der Machbarkeit, Änderungssensitivität und Validierung hin.

Abstract

Objective The study aimed to evaluate the applicability of a set of quality indicators to assess models of integrated care for patients with a diagnosis of schizophrenia. We report first values for these indicators in routine care in Germany.

Methods The study is based on a cohort of adult patients with schizophrenia insured by one large German statutory health insurance company, which were assessed two times and gave consent to evaluate their routine claims data. The study tried to use 12 basic and 22 quality indicators from claims data.

Results It was possible to estimate most structural indicators using available data, but only half of the quality indicators. This means that while assessment of quality indicators is feasible in general, routine claims data needs to be supplemented by additional (primary) data. Four of the calculated quality indicators had clear targets or red-flag values, which were not met in our cohort in all four indicators. None of the patients had an outpatient mental health related contact within one week (target > 90 %). The readmission rate within 30 days (21 %) was twice as high as the proposed red-flag value of 10 %. Similar figures were seen for antipsychotic polypharmacy (25 %, red-flag value > 10 %) and the proportion of patients with compulsory treatment (15 %) exceeded the red-flag value by 5 %.

Conclusion The study shows that it is possible to measure quality indicators, but also demonstrates considerable limitations. There is a need to validate indicators in routine care.

 
  • Literatur

  • 1 Spaeth-Rublee B, Pincus HA, Silvestri F. et al. Measuring quality of mental health care: an international comparison. Int J Environ Res Public Health 2014; 11: 10384-10389
  • 2 Parameswaran S, Spaeth-Rublee B, Huynh PT. et al. Comparison of national mental health quality assessment programs across the globe. Psychiatr Serv 2012; 63: 983-988
  • 3 Hermann RC, Palmer RH. Common ground: a framework for selecting core quality measures for mental health and substance abuse care. Psychiatr Serv 2002; 53: 281-287
  • 4 Hermann RC. Improving mental healthcare. A guide to measurement-based quality improvement. 1. Aufl. Washington, DC: American Psychiatric Pub; 2005
  • 5 Herbstman BJ, Pincus HA. Measuring mental healthcare quality in the United States: a review of initiatives. Curr Opin Psychiatry 2009; 22: 623-630
  • 6 Weinmann S, Becker T. Qualitätsindikatoren für die integrierte Versorgung von Menschen mit Schizophrenie. Handbuch. 1. Aufl. Bonn: Psychiatrie-Verl.; 2009
  • 7 Großimlinghaus I, Falkai P, Gaebel W. et al. Entwicklungsprozess der DGPPN-Qualitätsindikatoren. Nervenarzt 2013; 84: 350-365
  • 8 Gemeinsamer Bundesausschuss. Beschluss des Gemeinsamen Bundesausschusses über die Abnahme des Abschlussberichts der Institution nach § 137a SGB V (a. F.) zu Entwicklungen für ein sektorenübergreifendes Qualitätssicherungsverfahren zur Versorgung von volljährigen Patienten und Patientinnen mit Schizophrenie, schizotypen und wahnhaften Störungen (21.01.2016). Im Internet: https://www.g-ba.de/downloads/39-261-2471/2016-01-21_AQUA_Abnahme_Abschlussb_QS-Verf_Schizophr-Erkr.pdf (Stand: 13.02.2016)
  • 9 McCrone P, Leese M, Thornicroft G. et al. Reliability of the Camberwell Assessment of Need – European Version. EPSILON Study 6. European Psychiatric Services: Inputs Linked to Outcome Domains and Needs. Br J Psychiatry Suppl 2000; 39: s34-s40
  • 10 Kilian R, Bernert S, Matschinger H. et al. Die standardisierte Erfassung des Behandlungs- und Unterstützungsbedarfs bei schweren psychischen Erkrankungen – Entwicklung und Erprobung der deutschsprachigen Version des Camberwell Assessment of Need-EU. Psychiat Prax 2001; 28 (Suppl. 02) S79-83
  • 11 Jones SH, Thornicroft G, Coffey M. et al. A brief mental health outcome scale-reliability and validity of the Global Assessment of Functioning (GAF). Br J Psychiatry 1995; 166: 654-659
  • 12 Mory C, Matschinger H, Roick C. et al. Die deutsche Version der Verona Service Satisfaction Scale (VSSS-54) – Ein Instrument zur Erfassung der Patientenzufriedenheit mit psychiatrischer Behandlung. Psychiatr Prax 2001; 28 (Suppl. 02) S91-S96
  • 13 Kay SR, Fiszbein A, Opler LA. The positive and negative syndrome scale (PANSS) for schizophrenia. Schizophr Bull 1987; 13: 261-276
  • 14 Weinmann S, Roick C, Martin L. et al. Development of a set of schizophrenia quality indicators for integrated care. Epidemiol Psichiatr Soc 2010; 19: 52-62
  • 15 Durbin J, Lin E, Layne C. et al. Is readmission a valid indicator of the quality of inpatient psychiatric care?. J Behav Health Serv Res 2007; 34: 137-150
  • 16 Kent S, Yellowlees P. Psychiatric and social reasons for frequent rehospitalization. Hosp Community Psychiatry 1994; 45: 347-350
  • 17 Hermann RC, Rollins CK, Chan JA. Risk-adjusting outcomes of mental health and substance-related care: a review of the literature. Harv Rev Psychiatry 2007; 15: 52-69
  • 18 Janssen B. Benchmarking ist ein wirksames Instrument zur Verbesserung der klinischen Versorgung – Pro. Psychiat Prax 2016; 43: 71-72
  • 19 Lepping P, Tehan B. Benchmarking ist ein wirksames Instrument zur Verbesserung der klinischen Versorgung – Kontra. Psychiat Prax 2016; 43: 72-73
  • 20 OECD. Health at a glance 2013. OECD Indicators. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development; 2013
  • 21 AOK Niedersachsen, I3G GmbH, Care4S GmbH. Initiative Integrierte Versorgung Schizophrenie Niedersachsen. Qualitätsbericht 2012. Hannover: AOK Niedersachsen; 2013
  • 22 Hermann RC, Palmer H, Leff S. et al. Achieving consensus across diverse stakeholders on quality measures for mental healthcare. Med Care 2004; 42: 1246-1253
  • 23 Girlanda F, Fiedler I, Becker T. et al. The evidence-practice gap in specialist mental healthcare: a systematic review and meta-analysis of guideline implementation studies. Br J Psychiatry [im Druck]