Rehabilitation (Stuttg) 2000; 39(6): 317-323
DOI: 10.1055/s-2000-8948
ORIGINALARBEIT
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Komorbide psychische Störungen bei Krebspatienten in der stationären Akutbehandlung und medizinischen Rehabilitation[1]

M. Härter1 , K. Reuter1 , B. Schretzmann1 , A. Hasenburg2 , A. Aschenbrenner1 , J. Weis3
  • 1Abteilung Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinik für Psychiatrie und Psychosomatik Freiburg
  • 2Abteilung Frauenheilkunde und Geburtshilfe I mit Poliklinik, Universitäts-Frauenklinik Freiburg
  • 3Klinik für Tumorbiologie, Freiburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung.

Aus vielen Studien ist bekannt, dass psychische Störungen, insbesondere Depressionen und Angststörungen, bei Krebspatienten gehäuft auftreten. Es gibt bislang aber keine präzisen Angaben über die Prävalenz psychischer Störungen bei Krebspatienten in Deutschland, die eine medizinische Rehabilitationsmaßnahme in Anspruch nehmen bzw. in einer Akutklinik behandelt werden. Die Studie untersucht die 4-Wochen-, 6-Monats- und Lebenszeit-Prävalenzen psychischer Störungen bei Krebspatienten im stationären Setting. 256 Patienten aus zwei Rehabilitations- und zwei Akutkliniken wurden mit Screeningskalen für psychische Belastungen (GHQ-12, HADS) und Lebensqualität (SF-36) untersucht, somatische und Behandlungsparameter wurden mittels Datenblätter durch die behandelnden Ärzte erfasst. Nach Abschluss des Screenings wurde eine Teilstichprobe von 120 Patienten mit einem standardisierten klinischen Interview (CIDI) zur Erfassung psychischer Störungen nach DSM-IV befragt. Im GHQ geben fast die Hälfte beider Patientengruppen (44 % und 49 %) starke psychische Belastungen an (Cut-off > 4). Auf den Skalen Depressivität und Ängstlichkeit (HADS) liegen jeweils über 20 % der Patienten über dem Cut-off > 10. Die Prävalenzraten aktueller psychischer Störungen (4-Wochen-Periode) betragen 34 % in der Rehabilitation und 24 % in der Akutversorgung. Bezogen auf das 6-Monatsintervall geben 45 % (Rehabilitation) bzw. 38 % (Akutbehandlung) psychische Störungen an, die Lebenszeitprävalenz beträgt 49 % (Akutversorgung) und 79 % (Rehabilitation). Die häufigsten aktuellen psychischen Störungen sind depressive Störungen (13 % in der Rehabilitation und 11 % in der Akutversorgung) und Angsterkrankungen (17 % in beiden Stich-proben). Die Raten behandlungsbedürftiger psychischer Störungen sind wesentlich höher als Prävalenzen in methodisch vergleichbaren epidemiologischen Untersuchungen aus der Allgemeinbevölkerung in Deutschland. Die hohen Belastungsscores der Patienten und die Häufigkeit depressiver und angstbezogener Syndrome unterstreichen die Notwendigkeit von 1. effektiven diagnostischen Strategien zur Entdeckung psychischer Störungen in der Onkologie und 2. von psychosozialen Diensten, die komorbid belasteten Krebspatienten psychologische Unterstützung und wirksame psychosoziale Interventionen in der akuten und rehabilitativen Versorgung anbieten.

Comorbid Mental Disorders in Cancer Patients in Acute Care and Rehabilitation Treatment.

An association between mental disorders, especially affective and anxiety disorders, and cancer has been reported in many clinical studies with in-patients. However, no data exist about the prevalence of mental disorders in patients undergoing acute care or rehabilitation treatment for cancer in Germany. The present study investigated 4-week, 6-month and lifetime prevalence rates of comorbid mental disorders in cancer. 256 patients from 2 rehabilitation clinics and 2 acute care hospitals were examined with standardized screening scales for psychological burden (GHQ-12, HADS) and quality of life (SF-36). Somatic parameters and interventions were assessed through standardized medical records from the attending oncologists. In the second-stage examination a subsample of 120 patients were interviewed with standardized clinical interview (CIDI) in order to obtain DSM-IV diagnoses of mental disorders. 44 % (acute care) and 49 % (rehabilitation) of the patients have high GHQ scores (cut-off > 4). Furthermore, more than 20 % of the cancer patients have elevated scores on the HADS subscales depression and anxiety (cut-off ≥ 11). Prevalence rates of mental disorders in the rehabilitation sample are 34 % for the 4-week (vs. 24 % in the acute care sample), 45 % for the 6-month period (vs. 38 %), and 79 % for lifetime (vs. 49 % in the acute care sample). The most frequent current disorders are affective (13 % rehabilitation vs. 11 % acute care) and anxiety disorders (17 % in both samples). The rates of affective and anxiety disorders are much higher than the frequency of these disorders in recent epidemiological studies of the normal population in Germany. The high psychosocial burden expressed by the patients and the frequency of depressive and anxiety disorders emphasize the importance of (1) effective diagnostic strategies to recognize mental disorders, and (2) specialized psychosocial services in oncology, which provide psychological support and effective interventions for cancer patients in acute care and rehabilitation.

1 Diese Arbeit entstand im Rahmen des Forschungsprojektes „Epidemiologie psychischer Störungen in der medizinischen Rehabilitation” (Nummer: 01 GD 9802/4) des Rehabilitationswissenschaftlichen Forschungsverbundes Freiburg/Bad Säckingen. Das Projekt wird vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) und vom Verband Deutscher Rentenversicherungsträger (VDR) gefördert.

Literatur

  • 1 Derogatis L R, Morrow G R, Fetting J, Penman D, Piasetsky S, Schmale A M, Henrichs M, Carnicke C LM. The prevalence of psychiatric disorders among cancer patients.  JAMA. 1983;  249 751-757
  • 2 Bukberg J, Penman D, Holland J C. Depression in hospitalized cancer patients.  Psychosom Med. 1984;  45 199-212
  • 3 Alexander P J, Dinesh N, Vidyasagar M S. Psychiatric morbidity among cancer patients and its relationship with awareness of illness and expectations about treatment outcome.  Acta Oncol. 1993;  32 623-626
  • 4 Minagawa H, Uchitomi Y, Yamawaki S, Ishitani K. Psychiatric morbidity in terminally ill patients. A prospective study.  Cancer. 1996;  78 1131-1137
  • 5 DeFlorio M L, Massie M J. Review of depression in cancer: gender differences.  Depression. 1995;  3 66-80
  • 6 van't Spijker A, Trusburg R W, Duivenvoorden H J. Psychological sequelae of cancer diagnosis: A meta-analytical review of 58 studies after 1980.  Psychosom Med. 1997;  59 280-293
  • 7 Noyes R, Holt C S, Massie M J. Anxiety disorders. In: Holland JC (Hrsg) Psycho-Oncology. New York; University Press 1998: 548-563
  • 8 McDaniel J S, Musselman D L, Porter M R, Reed D A, Nemeroff C B. Depression in patients with cancer.  Arch Gen Psychiatry. 1995;  52 89-99
  • 9 Stevens D, Merikangas K R, Merikangas J R. Comorbidity of depression and other medical conditions. In: Beckham E, Leber W (Hrsg) Handbook of depression. New York; Guildford Press 1995: 147-199
  • 10 Breitbart W. Identifying patients at risk for, and treatment of, major psychiatric complications of cancer.  Support Care Cancer. 1995;  3 45-60
  • 11 Spiegel D. Cancer and depression.  Brit J Psychiatry. 1996;  168 (Suppl 30) 109-116
  • 12 Bottomley A. Depression in cancer patients: A literature review.  Eur J Cancer. 1998;  7 181-191
  • 13 Massie M J, Popkin M K. Depressive disorders. In: Holland JC (Hrsg) Psycho-Oncology. New York; University Press 1998: 518-540
  • 14 Sellick S M, Crooks D L. Depression and cancer: An appraisal of the literature for prevalence, detection, and practice guideline development for psychological interventions.  Psycho-Oncology. 1999;  8 315-333
  • 15 Depression Guideline Panel. Depression in Primary Care: Volume 1, Detection and Diagnosis. Clinical Practice Guideline, Number 5. Rockville; U.S. Department of Health and Human Services, Public Health Service, Agency for Health Care Policy and Research 1993
  • 16 Cohen-Cole S A, Brown F W, McDaniel J S. Assessment of depression and grief reactions in the medically ill. In: Stoudemire A, Fogel BS (Hrsg) Psychiatric care of the medical patient. New York; Oxford University Press 1993: 53-69
  • 17 Härter M. Psychische Störungen bei körperlichen Erkrankungen.  Psychotherapie, Psychosomatik, Medizinische Psychologie. 2000;  50 274-286
  • 18 Härter M. Diagnostik in epidemiologischen Studien. In: Stieglitz RD, Baumann U, Freyberger HJ (Hrsg) Psychodiagnostik in Klinischer Psychologie, Psychiatrie und Psychotherapie. 2. Auflage. Stuttgart; Thieme (im Druck)
  • 19 Goldberg D, Williams P. A user's guide to the General Health Questionnaire. London; Nfer-Nelson 1988
  • 20 Herrmann C, Buss U, Snaith R P. Hospital Anxiety and Depression Scale - German version. Bern; Huber 1995
  • 21 Aass N, Foss S D, Dahl A A, Moe T J. Prevalence of anxiety and depression in cancer patients seen at the Norwegian Radium Hospital.  Eur J Cancer. 1997;  33 1597-1604
  • 22 Constantini M, Musso M, Viterbori P, Bonci F, De Mastro L, Garrone O, Venturini M, Morasso G. Detecting psychological distress in cancer patients: Validity of the Italian version of the Hospital Anxiety and Depression Scale.  Support Care Cancer. 1999;  7 121-127
  • 23 Payne D K, Hoffman R G, Theodoulou M, Dosik M, Massie M J. Screening for anxiety and depression in women with breast cancer.  Psychosomatics. 1999;  40 64-69
  • 24 Razavi D, Delvaux N, Farvacques C, Robaye E. Screening for adjustment disorders and major depressive disorders in cancer in-patients.  Brit J Psychiatry. 1990;  156 79-83
  • 25 Bullinger M. Erfassung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität mit dem SF- 36 Health Survey.  Rehabilitation. 1996;  35 XVII-XXX
  • 26 Wittchen H U, Weigel A, Pfister H. DIA-X Interview. Frankfurt; Swets Test Services 1996
  • 27 Wittchen H U, Robins L N, Cottler L B, Sartorius N, Burke J D, Regier D, and participants of the WHO/ADAMHA field t rials. Cross-cultural feasibility, reliability and sources of variance of the Composite International Diagnostic Interview (CIDI) - Results of the multicenter WHO/ADAMHA field trials (Wave I).  Brit J Psychiatry. 1991;  159 645-653
  • 28 Groenvold M, Fayers P M, Sprangers M AG, Bjorner, JB, Klee, MC, Aaronson N K, Bech, P, Mouridsen H T. Anxiety and depression in breast cancer patients at low risk of recurrence compared with the general population: a valid comparison?.  J Clin Epidemiol. 1999;  52 523-530
  • 29 Carroll B T, Kathol R G, Noyes R, Wald T G, Cloamon G H. Screening for depression and anxiety in cancer patients using the Hospital Anxiety and Depression Scale.  Gen Hosp Psychiatry. 1993;  15 69-74
  • 30 Sensky T, Dennehy M, Gilbert A, Begent R, Newlands E, Rustin G, Thompson C. Physicians' perceptions of anxiety and depression among their outpatients: relationships with patients' and doctors' satisfaction with their interviews.  J Roy Coll Phy Lond. 1989;  23 33-38
  • 31 Pinder K L, Ramirez A J, Black M E, Richards M A, Gregory W M, Rubens R D. Psychiatric disorder in patients with advanced breast cancer: Prevalence and associated factors.  Eur J Cancer. 1993;  29A 524-527
  • 32 Wittchen H U, Müller N, Pfister H, Winter S, Schmidtkunz B. Affektive, somatoforme und Angststörungen in Deutschland. Erste Ergebnisse des bundesweiten Zusatzsurveys „Psychische Störungen”.  Gesundheitswesen. 1999;  61 (Suppl) S 216-S 222
  • 33 Wittchen H U. Schlussbericht Zusatzsurvey „Psychische Störungen” (Bundesgesundheitssurvey '98): Häufigkeit, psychosoziale Beeinträchtigungen und Zusammenhänge mit körperlichen Erkrankungen. Bonn; Bundesministerium für Bildung und Forschung 2000
  • 34 Härter M, Reuter K, Aschenbrenner A, Schretzmann B, Marschner N, Hasenburg A, Weis J. Psychiatric disorders and associated factors in cancer: Results of an interview study with patients in inpatient, rehabilitation and outpatient treatment. Eur J Cancer (eingereicht)
  • 35 Reuter K, Härter M, Aschenbrenner A, Schretzmann B, Weis J, Marschner N. Screening for mental disorders in cancer patients. 5th World Congress of Psycho-Oncology, Melbourne, Australia, 3 to 7 Sept. 2000. 
  • 36 Delbrück H. Rehabilitation bei onkologischen Krankheitsbildern. In: Delbrück H, Haupt E (Hrsg) Rehabilitationsmedizin. München; Urban & Schwarzenberg 1998: 467-535
  • 37 Koch U, Weis J (Hrsg) Krankheitsbewältigung bei Krebs. Stuttgart; Schattauer 1998
  • 38 Fawzy F I, Fawzy N, Arndt L A, Pasnau R O. Critical review of psychosocial interventions in cancer care.  Arch Gen Psychiatry. 1995;  52 100-113

1 Diese Arbeit entstand im Rahmen des Forschungsprojektes „Epidemiologie psychischer Störungen in der medizinischen Rehabilitation” (Nummer: 01 GD 9802/4) des Rehabilitationswissenschaftlichen Forschungsverbundes Freiburg/Bad Säckingen. Das Projekt wird vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) und vom Verband Deutscher Rentenversicherungsträger (VDR) gefördert.

Korrespondenzadresse:

Dr. med. Dr. phil. Martin HärterDipl.-Psych. 

Abteilung Psychiatrie und Psychotherapie mit Poliklinik Universitätsklinik Freiburg

Hauptstraße 5

79104 Freiburg

Email: Martin_Haerter@psyallg.ukl.uni-freiburg.de

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