Sportverletz Sportschaden 2000; 14(4): 151-154
DOI: 10.1055/s-2000-8953
KASUISTIK
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die N.-thoracicus-longus-Läsion als seltene Verletzung beim Kraftsport

D. Zander, L. Perlick, O. Diedrich
  • Klinik und Poliklinik für Orthopädie der Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn (Direktor Prof. Dr. med. O. Schmitt)
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung.

Es wird der Fall einer einseitigen Lähmung des M. serratus anterior vorgestellt. Ursächlich war eine Dehnung des Nervus thoracicus longus im Rahmen eines Krafttrainings. Die Läsion des Nervs wurde elektromyographisch nachgewiesen degenerative Veränderungen der HWS wurden ebenso wie entzündliche Geschehen ausgeschlossen. Die Behandlung erfolgte durch ein konservatives Therapieprogramm. Nach 12 Monaten war eine nahezu vollständige Rückbildung der klinischen Symptomatik und der Veränderungen im EMG zu verzeichnen.

N. thoracicus longus lesion following weigth liftening.

The case of long thoracic mononeuropathy associated with sport participation a presented. The diagnosis was confirmed with electromyography. It is suggested that the athletic activity caused a stretch injury to the long thoracic nerve. Degenerative changes and infections were excluded. Conservative management, consisting of range of motion exercises for the shoulder and strengthening of the serratus anterior muscle, resulted in a forable outcome. The 12 month follow-up showed only slight changes in EMG and clinical examination.

Literatur

  • 1 Bode H, Bubl R, Amacher A, Hefti F. Differentialdiagnose der einseitigen Scapuly alata.  Der Kinderarzt. 1992;  23 597-601
  • 2 Fardin P, Negrin P, Dainese R. The isolatet paralysis of the serratus anterior muscle. Clinical and electromyographical follow up of 10 cases.  Elektromyogr. Clin. Neurophysiol.. 1978;  18 379-386
  • 3 Foo C L, Swann M. Isolated paralysis of the serratus anterior.  J Bone Joint Surg [Br]. 1983;  65 552-556
  • 4 Goodmann C E, Kenrick M M, Blum M V. Long thoracic nerve palsy: a follow-up study.  Arch phys Med Rehabil. 1975;  56 352-355
  • 5 Gregg J R, Labosky D, Harty M. Serratus anterior paralysis in the joung athlete.  J Bone Joint Surg [Am]. 1979;  61 825-832
  • 6 Hansson K G. Serratus magnus paralysis.  Arch phys Med Rehabil. 1948;  120 448-449
  • 7 Hayes J M, Zehr D J. Traumatic muscle avulision causing winging of the scapula.  J Bone Joint Surg [Am]. 1981;  63 495-497
  • 8 Horrowitz M T, Tocantins L M. Isolated paralysis of the serratus anterior (magnus).  J Bone Joint Surg. 1938;  20 720-725
  • 9 Johnson J T H, Kendall H O. Isolated paralysis of the serratus anterior muscle.  J Bone Joint Surg. 1955;  37 567-574
  • 10 Martin T J. Postoperativ Isolated dysfunktion of the long thoracic Nerve: A rare entity of uncertain Etiology.  Anesth Analg. 1989;  69 614-619
  • 11 Packer G J, McLatchie G R, Bowden W. Scapula winging in a sports injury clinic.  Br J Sp Med. 1993;  27 (2) 90-91
  • 12 Post M. Pectoralis major transfer for winging of the scapula.  J Shoulder Elbow Surg. 1995;  4 1-9
  • 13 Schultz J S, Leonard J A. Long thoracic neuropathy from athletic activity.  Am Phys Med Rehabil. 1992;  73 87-90
  • 14 Velpeau . Traite d'anatomie chirurgicale ou anatomie regions consideree dasnses rapports avec la chirurgie.  Crevot. 1825;  1 303
  • 15 White S M, Witten C M. Long thoracic nerve palsy in a professional ballet dancer.  The American Journal of sports Medicine. 1993;  21 626-628

Dr. med. D. Zander

Klinik und Poliklinik für Orthopädie Rheinische-Friedrich-Wilhelms-Universität

Sigmund-Freud-Straße 25

53105 Bonn

Phone: 0228-287-4171

Fax: 0228-287-4175

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