Zentralbl Chir 2001; 126(1): 55-61
DOI: 10.1055/s-2001-11722
Originalarbeit

J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG

Kostenanalyse von Hüft- und Knieprothesen als Grundlage einer Kosten-Nutzen-Bilanz

R. T. Müller, Nicola Schürmann
  • Orthopädische Universitäts- und Poliklinik Essen (Direktor: Prof. Dr. F. Löer)
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Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Cost analysis of primary total hip- and knee arthroplasty as a basis for a cost effectiveness balance

Summary

Introduction: The diagnosis-related reimbursement for total hip- and knee arthroplasty is often interpreted as a claim for cost reduction and thus influences increasingly the surgeon's choice of treatment. With regard to further planned budget reductions the following questions arise: Remains quality payable? Where are cost savings possible?
Patients and methods: Prospective analysis of 21 patients with primary hip- and 26 with knee arthroplasties to identify all cost factors during the hospitalization period including the implantation technique and quality improvement measures.
Results: Expenses of 18 763.26 DM for hip- and 18 649.40 DM for knee implants were covered by the diagnosis-related reimbursement. Compared to cemented implants, the average total costs of cementless prostheses were usually less expensive.
Conclusion: Although the current costs are covered, a further reduction of the diagnosis-related reimbursement may result in a loss of quality. The present cost analysis outlines a guideline for an individual calculation and assessment of possible saving effects.

Zusammenfassung

Einleitung: Die Fallpauschalenvergütung wird häufig als Aufforderung zum Sparen verstanden und nimmt daher zunehmend Einfluß auf die Behandlungsmöglichkeiten des Chirurgen. Im Hinblick auf geplante Budgetkürzungen stellen sich daher die Fragen: Bleibt Qualität finanzierbar? Wo sind Einsparungen möglich?
Patienten und Methode: Prospektive Untersuchung von 21 Patienten mit Hüft- und 26 mit Knieendoprothesen zur Ermittlung aller während des stationären Aufenthaltes anfallenden Kosten unter Berücksichtigung der Implantationstechnik und qualitätssichernder Maßnahmen.
Ergebnisse: Die Implantation von Hüft- und Knieprothesen war mit durchschnittlich 18 763,26 DM bzw. 18 649,40 DM kostendeckend durchführbar. Im Vergleich zu zementierten Implantaten waren zementfreie Prothesen in der Regel kostengünstiger.
Schlußfolgerung: Wenngleich unter den bisherigen Bedingungen eine Kostendeckung vorliegt, droht bei weiterer Fallpauschalenreduktion ein Qualitätsverlust. Anhand der vorliegenden Kostenanalyse ist eine individuelle Bestimmung möglicher Einspareffekte durchführbar.

Literatur

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Prof. Dr. R .T. Müller

Orthopädische Universitäts- und Poliklinik

Hufelandstraße 55

D-45122 Essen

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