Zentralbl Gynakol 2001; 123(10): 562-567
DOI: 10.1055/s-2001-19089
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kindergynäkologische Aspekte des sexuellen Missbrauchs

Genital findings in sexually abused prepubertal girlsS. Bussen, M. Rehn, A. Haller, K. Weichert, J. Dietl
  • 1Universitäts-Frauenklinik, Würzburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 December 2001 (online)

Zusammenfassung

Kenntnisse körperlicher Verletzungen und Symptome, die durch sexuelle Übergriffe hervorgerufen werden können, sind für jeden Kollegen oder Kollegin, die sich in der Kindergynäkologie engagiert, von großer Bedeutung. Dieser Artikel soll einen Überblick über epidemiologische, klinische und rechtliche Aspekte des sexuellen Missbrauchs von präpubertären Mädchen geben. Die aussagekräftige Durchführung einer kindergynäkologischen Untersuchung bei Verdacht auf sexuellen Missbrauch wird ebenso beschrieben, wie Symptome im Extragenitalbereich sowie der Genital- und Analregion, die nach sexuellen Übergriffen registriert werden können. Zudem werden Normvarianten und Differenzialdiagnosen dargestellt. Die optimale Sicherung von eventuell vorhandenem Beweismaterial für forensische Untersuchungen wird beschrieben. Rechtliche Aspekte wie Entbindung von der Schweigepflicht, Bruch der Schweigepflicht und Erstattung einer Anzeige werden diskutiert.

Genital findings in sexually abused prepubertal girls

Abstract

Childhood sexual abuse is defined as the involvement of dependent, developementally immature children and adolescents in sexual activities that they do not fully comprehend, to which they are unable to give informed consent or that violate the social taboos of family roles. Essential to the diagnosis of sexual abuse is an awareness of the problem and knowledgement of its manifestations. The evaluation of the sexually abused girl usually is performed in a pediatric and adolescent gynecology outpatient department. Thus, the gynecologist will be part of a multidisciplinary approach to the problem and will need to be competent in the basic skills of history taking, physical examination, selection of laboratory tests und differential diagnosis. Findings secondary to sexual abuse are often subtile. Acute tears or bruisings are rare, because force is seldom part of sexual acts committed against a child. A vaginal opening of greater than 5 mm is not common and may indicate vaginal penetration. An intact hymen not necessarily exclude vaginal intercourse. Lack of physical evidence never rules out abuse because sexual acts may leave no physical findings.

Literatur

  • 1 Adams J A, Harper K, Knudson S, Revilla J. Examination findings in legally confirmed child sexual abuse: it’s normal to be normal.  Pediatrics. 1994;  94 310-317
  • 2 American Academy of Child and Adolescent Psychiatry . Clinical evaluation of child and adolescent sexual abuse.  J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1988;  27 655-657
  • 3 Bays J, Chewning M, Keltner L, Sewell R, Steinberg M, Thomas P. Changes in hymenal anatomy during examination of prepubertal girls for possible sexual abuse.  Adolesc Pediatri Gynecol. 1990;  3 42-46
  • 4 Berenson A, Heger A, Andrews S. Appearance of the hymen in newborns.  Pediatrics. 1991;  87 458-465
  • 5 Besten B. Sexueller Missbrauch und wie man Kinder davor schützt. 3. Aufl. Beck, München 1995
  • 6 Bock K, Bock I, Hilgermann R, Schneider H, Schulz K D. Ärztliche Untersuchung und Beweissicherung nach Sexualdelikten.  Frauenarzt. 2000;  41 1328-1338
  • 7 Bundeskriminalamt .Polizeiliche Kriminalstatistik Bundesrepublik Deutschland. Berichtsjahr 1999. Wiebaden 2000
  • 8 Cantwell H. Vaginal inspection as it relates to child sexual abuse in girls under thirteen.  Child Abuse Negl. 1983;  7 171-176
  • 9 Clayden G. Anal appearances and child sexual abuse.  Lancet. 1987;  1 620-621
  • 10 Dinwiddie S, Heath A C, Dunne M P, Buchholz K K, Madden P A, Slutske W S, Bierut L J, Statham D B, Martin N G. Early sexual abuse and life-time psychopathology.  Psychol Med. 2000;  30 41-52
  • 11 Egle U T, Hoffmann S O, Joraschky P. Sexueller Missbrauch, Misshandlung und Vernachlässigung. 2. Aufl. Schattauer, Stuttgart 2000
  • 12 Emans S J, Woods E R, Flagg N T, Freeman A. Genital findings in sexually abused asymptomatic and asymptomatic girls.  Pediatrics. 1987;  79 778-785
  • 13 Enos W F, Conrath T B, Byer J C. Forensic evaluation of the sexually abused child.  Pediatrics. 1986;  78 385-398
  • 14 Farrell M K, Billmire E, Shamroy J A, Hammond J. Prepubertal gonorrhoea: a multidisciplinary approach.  Pediatrics. 1981;  67 151-229
  • 15 Fürniss T, Phil M. Diagnostik und Folgen von sexueller Kindesmisshandlung.  Montasschr Kinderheilk. 1986;  134 340-344
  • 16 Fuster C D, Neinstein L S. Vaginal Chlamydia trachomatis prevalence in abused prepubertal girls.  Pediatrics. 1987;  79 235-238
  • 17 Gallwitz A, Paulus M. Kinderfreunde - Kindermörder. 1. Aufl. Verlag Deutsche Polizeiliteratur, Hilden 2000
  • 18 Gilbaugh J H, Fuchs P C. The gonococcus and the toilet seat.  N Engl J Med. 1984;  301 91-93
  • 19 Goff C W, Burke K R, Rickenback C, Buebendorf D P. Vaginal opening measurement in prepubertal girls.  Am J Dis Child. 1989;  143 166
  • 20 Hammerschlag M R, Doraiswamy B, Alexander E R. Are rectogenital chlamydial infections a marker of sexual abuse in children.  Pediatr Infect Dis. 1984;  3 100-104
  • 21 Hammerschlag M R, Cummings M, Doraiswamy B, McCormack W M. Nonspecific vaginitis following sexual abuse in children.  Pediatrics. 1985;  75 1028-1031
  • 22 Hanson R F, Resnick H S, Saunders B E, Kilpatrick D G, Best C. Factors related to the reporting of chilhood rape.  Child Abuse Negl. 1999;  23 559-569
  • 23 Heinz M. Kinder- und Jugendgynäkologie in Sprechstunde und Klinik. 1. Aufl. Deutscher Ärzte-Verlag, Köln 1994
  • 24 Herman-Giddens M, Frothingham T E. Prepubertal female genitalia: examination for evidence of sexual abuse.  Pediatrics. 1987;  80 203-208
  • 25 Hobbs C J, Wynne J M. Buggery in childhood - a common syndrome in child abuse.  Lancet. 1986;  2 792-796
  • 26 Hobbs C J, Wynne J M. Sexual abuse of english boys and girls: The importance of anal examination.  Child Abuse Negl. 1989;  13 195-210
  • 27 Huber A, Hiersche H D. Praxis der Gynäkologie im Kindes- und Jugendalter. 2. Aufl. Thieme, Stuttgart 1987
  • 28 Ingram D L, Runyan D K, Collins A D. Vaginal Chlamydia trachomatis infection in children with sexual contact.  Pediatr Infect Dis. 1984;  3 97-99
  • 29 Ingram D L, Whit S T, Occiuti A R, Lyna P R. Childhood vaginal infections: association of Chlamydia trachomatis with sexual contact.  Pediatr Infect Dis. 1986;  5 226-229
  • 30 Kohl P K, Petzold D. Sexuell übertragbare Erkrankungen im Kindesalter und sexueller Missbrauch.  Dtsch Ärztebl. 1996;  93 A391-394
  • 31 Koumantakis E E, Hassan E A, Deligeoroglu E K, Creatsas G K. Vulvovaginitis during childhood and adolescence.  J Pediatr Adolesc Gynecol. 1997;  10 39-43
  • 32 Krugman R D, Bays J A, Chadwick D L, Levitt C J, McHugh M T, Withworth J M. American Academy of Pediatrics: Guidelines for the evaluation of sexual abuse of children.  Pediatrics. 1991;  87 254-260
  • 33 Madu S N, Peltzer K. Risk factors and child sexual abuse among secondary school students in the Northern Province.  Child Ause Negl. 2000;  24 259-268
  • 34 Marquardt C, Lossen J. Sexuell missbrauchte Kinder in Gerichtsverfahren. 2. Aufl. Votum Verlag, Münster 1999
  • 35 McCann J, Voris J, Simon M, Wells R. Perianal findings in prepubertal children selected for non-abuse: a descriptive study.  Child Abuse Negl. 1989;  13 179-193
  • 36 McCann J, Voris J, Simon M, Wells R. Genital findings in prepubertal females selected for non-abuse: a desciptive study.  Pediatrics. 1990;  86 428-435
  • 37 McCann J. Use of the colposcope in childhood sexual abuse examination.  Pediatr Clinic of North Am. 1990;  37 863-880
  • 38 Muram D. Classification of genital findings in prepubertal victims of sexual abuse.  Adolesc Pediatr Gynecol. 1988;  2 149-157
  • 39 Muram D. Child sexual abuse: relationship between sexual act and genital findings.  Child Abuse Negl. 1989;  13 211-219
  • 40 Muram D. Anal and perianal abnormalities in prepubertal victims of sexual abuse.  Am J Obstet Gynecol. 1989;  161 278-281
  • 41 Obalek S, Misiewicz J, Jablonska S, Favre M, Orth G. Childhood condylomata acuminatum: association between genital and cutaneous human papillomaviruses.  Pediatr Dermatol. 1993;  10 101-106
  • 42 Orr D P. Sexual abuse of children.  NEJM. 1980;  303 163-164
  • 43 Paradise J E. Predictive accuracy and the diagnosis of sexual abuse: a big issue about a little tissue.  Child Abus Negl. 1989;  13 169-178
  • 44 Paradise J E. The medical evaluation of the sexually abused child.  Pediatric North Am. 1990;  37 839-862
  • 45 Pokorny S F. Configuration of the prepubertal hymen.  Am J Obstet Gynecol. 1987;  157 950-956
  • 46 Pokorny S F, Kozinetz C A. Configuration and other anatomical details of prepubertal hymen.  Adolesc Pediatr Gynecol. 1988;  1 97-102
  • 47 Powell J, Wojnarrowska F. Childhood vulval lichen sclerosus and sexual abuse are not mutally exclusive diagnoses.  BMJ. 2000;  320 311-312
  • 48 Rettig P J. Pediatric genital infection with Chlamydia trachomatis: statistically non-significant, but clinically important.  Pediatr Infect Dis. 1984;  3 95-96
  • 49 Rimsza M E, Niggemann E H. Medical evaluation of sexually abused children: a review of 311 cases.  Pediatrics. 1982;  69 8-14
  • 50 Roberts R E. Examination of the anus in suspected child sexual abuse.  Lancet. 1986;  2 1100
  • 51 Ryan G. Childhood sexuality.  Child Abuse Negl. 2000;  24 49-61
  • 52 Sadan O, Koller A B, Adno A, Beale P G. Massive vulval condylomata acuminata in a 10-months-old child with suspected sexual abuse.  Br Med J. 1985;  92 1201-1203
  • 53 Schäfer A T. Untersuchung und Spurensicherung bei Sexualdelikten. 1. Aufl. Enke, Stuttgart 1996
  • 54 Scheurer S L, Bailey M M, Helfer R E. Investigation of an outbreak of gonorrhea in preschoolers.  Pediatr Res. 1980;  14 517
  • 55 Smith D W. et al . Delay in disclosure of childhood rape.  Child Abuse Negl. 2000;  24 273-287
  • 56 Tilelli J A, Turek D, Jaffe A C. Sexual abuse of children.  N Engl J Med. 1980;  302 319-321
  • 57 Tipton A C. Child Sexual Abuse: Physical examination techniques and interpretation of findings.  Adoles Pediatr Gynecol. 1989;  2 10-25
  • 58 Vogeltanz N, Wilsnack S C, Harris T R, Wilsnack R W, Wonderlich S A, Kristjanson A F. Prevalence and risk factors for childhood sexual abuse in women.  Child Abuse Negl. 1999;  23 579-592
  • 59 White S T, Loda F A, Ingram D L, Pearson A. Sexually transmitted diseases in sexually abused children.  Pediatrics. 1983;  72 16-21
  • 60 White S T, Ingram D L. Vaginal introital diameter in the evaluation of sexual abuse.  Child Abuse Negl. 1989;  13 217-225
  • 61 Wille R. Forensische Sexualmedizin. In: Forster B (Hrsg). Praxis der Rechtsmedizin für Mediziner und Juristen. 2. Aufl. Thieme, Stuttgart 1986; 519-563
  • 62 Wood P L, Bevan T. Child abuse inquiries and unrecognised vulval lichen sclerosus atrophicus.  Br Med J. 1999;  319 899-900
  • 63 Wolf A S, Esser-Mittag J. Kinder- und Jugendgynäkologie. 1. Aufl. Schattauer, Stuttgart 1996
  • 64 Woodling B, Heger A. The use of colposcope in the diagnosis of sexual abuse in pediatric age group.  Child Abuse Negl. 1986;  10 111-114

PD Dr. Stefanie Bussen

Universitäts-Frauenklinik

Josef-Schneider-Str. 4

D-97080 Würzburg

Phone: +49-9 31-2 01-52 53

Fax: +49-9 31-2 01-34 06

    >