Zentralbl Chir 2002; 127(4): 275-281
DOI: 10.1055/s-2002-31554
Originalarbeiten und Übersichten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kryotherapie primärer und sekundärer Lebertumoren

Cryotherapy for Primary and Secondary Liver TumoursJ. K. Seifert, A. Heintz, Th. Junginger
  • Klinik und Poliklinik für Allgemein- und Abdominalchirurgie der Johannes Gutenberg-Universität, Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 May 2002 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Untersuchung: In einer prospektiven Fallkontrollstudie wollten wir die Morbidität, Letalität und Effizienz der Kryochirurgie bei primären und sekundären malignen Lebertumoren überprüfen.
Methodik: Von 1/96 bis 10/2001 wurden 77 kryochirurgische Eingriffe bei 71 Patienten durchgeführt. Bei 6 Patienten lagen hepatozelluläre Karzinome vor, bei 65 Metastasen, davon 49 Metastasen kolorektaler Karzinome. Die Indikation zur Kryotherapie wurde gestellt, wenn eine R0-Resektion aller Tumoren nicht durchführbar war, aber durch eine Kryotherapie eine komplette Behandlung aller Tumoren möglich schien. Die mittlere Nachbeobachtung betrug 21 Monate.
Ergebnisse: Im Mittel lagen 2,6 (1-10) Lebertumoren pro Patient bei einem mittleren maximalen Durchmesser von 3,7 cm (1-11) vor. Bei 36 von 71 Patienten wurde die Kryotherapie in Kombination mit einer Leberresektion eingesetzt. Die Klinikletalität und die Morbidität betrugen 2,8 % und 23 %. Bei 25 der 34 Patienten mit kolorektalem Primärtumor und präoperativ erhöhtem CEA lag es postoperativ wieder im Normbereich (74 %). Von 60 Patienten mit „R0-Behandlung” haben 40 Patienten ein Tumorrezidiv entwickelt, davon 10 ein Lokalrezidiv am Ort der Kryotherapie (17 %). Die mediane Überlebenszeit für alle Patienten (kolorektale Metastasen) betrug 28 (29) Monate bei einer 3- und 5-Jahres-Überlebensrate von 38 % (43 %) und 30 % (33 %).
Schlussfolgerung: Die Kryotherapie ist ein effektives, parenchymschonendes Verfahren zur Therapie von Lebertumoren in kurativer Intention und mit vertretbarem Risiko durchführbar. Eine langfristige lokale Tumorkontrolle gelingt bei einem hohen Prozentsatz der Patienten. Die Überlebensraten nach Kryotherapie gleichen im retrospektiven Vergleich den Daten nach Resektion und rechtfertigen die Durchführung einer prospektiven randomisierten Studie zum Vergleich beider Verfahren.

Abstract

Aims: We assessed the morbidity, mortality and efficacy of cryotherapy for primary and secondary malignant liver tumours in a prospective case control study.
Methods: Since 1996 we performed 77 cryosurgical procedures on 71 patients. 6 patients had hepatocellular carcinoma, the remainders metastases, mainly of colorectal origin (n = 49). Cryotherapy was used when a complete tumour resection was not feasible, but complete tumour destruction by cryotherapy seemed possible. Mean follow-up was 21 months.
Results: The mean number of lesions per patient was 2.6 (1-10) with a mean maximum diameter of 3.7 cm (1-11). In 36 of 71 patients cryotherapy was used in combination with liver resection. Morbidity and hospital mortality were 23 % and 2.8 %. In 25 of 34 patients with colorectal primary and preoperatively elevated CEA it returned to normal postoperatively (74 %). 40 of the 60 patients with „R0-treatment” developed tumour recurrence, 10 of these at the cryosite (17 %). Median survival for all patients (colorectal metastases) was 28 (29) months with a 3- and 5-year survival rate of 38 % (43 %) and 30 % (33 %), respectively.
Conclusion: Cryotherapy is an effective parenchyma sparing method for the treatment of malignant liver tumours in a curative approach. It can be performed safely and a long-term local tumour control is achieved in a high percentage of patients. Survival rates following cryotherapy appear comparable to the results of liver resection. It seems justified to conduct a prospective randomised trial comparing liver resection and cryotherapy for resectable tumours.

Literatur

  • 1 Adam R, Akpinar E, Johann M, Kunstlinger F, Majno P, Bismuth H. Place of cryosurgery in the treatment of malignant liver tumors.  Ann Surg. 1997;  1 39-50
  • 2 Adam R, Majno P, Castaing D, Giovenardi R, Bismuth H. Treatment of irresectable liver tumours by percutaneous cryosurgery.  Br J Surg. 1998;  85 1493-1494
  • 3 Ballantyne G H, Quin J. Surgical treatment of liver metastases in patients with colorectal cancer.  Cancer. 1993;  71 (Suppl) 4252-4266
  • 4 Berger W K, Schüder G, Feifel G. Temperaturverteilungsmuster im Lebergewebe bei Einfriervorgängen mit neuen Kryosonden.  Chirurg. 1996;  67 830-838
  • 5 Bilchik A J, Wood T F, Allegra D, Tsioulias G J, Chung M, Rose D M, Ramming K P, Morton D L. Cryosurgical ablation and radiofrequency ablation for unresectable heptic malignant neoplasms.  Arch Surg. 2000;  135 657-664
  • 6 Crews K A, Kuhn J A, McCarty T M, Fisher T L, Goldstein R M, Preskitt J T. Cryosurgical ablation of hepatic tumors.  Am J Surg. 1997;  174 614-618
  • 7 Curley S A, Izzo F, Delrio P, Ellis L M, Granchi J, Vallone P, Fiore F, Pignata S, Daniele B, Cremona F. Radiofrequency ablation of unresectable primary and metastastatic hepatic malignancies.  Ann Surg. 1999;  230 1-8
  • 8 Cuschieri A, Crostwaite G, Shimi S, Pietrabissa A, Joypaul V, Tair I, Naziri W. Hepatic cryotherapy for liver tumors.  Surg Endoscopy. 1995;  9 483-489
  • 9 El-Shakhs S A, Shimi S A, Cuschieri A. Effective hepatic cryoablation: Does it enhance tumor dissemination?.  World J Surg. 1999;  23 306-310
  • 10 Haddad F F, Chapman W C, Wright J K, Blair T K, Pinson C W. Clinical experience with cryosurgery for advanced hepatobiliary tumors.  J Surg Res. 1998;  75 103-108
  • 11 Heniford B T, Arca M J, Iannitti D A, Walsh R M, Gagner M. Laparoscopic cryoablation of hepatic metastases.  Sem Surg Oncol. 1998;  15 194-201
  • 12 Hohenberger P, Schlag P, Schwarz V, Herfarth Ch. Leberresektion bei Patienten mit Metastasen colorectaler Carcinome. Ergebnisse und prognostische Faktoren.  Chirurg. 1988;  59 410-417
  • 13 Hohenberger P, Schlag P M, Gerneth T, Herfarth C. Pre- and postoperative carcinoembryonic antigen determinations in hepatic resection for colorectal metastases. Predective value and implications for adjuvant treatment based on multivariate analysis.  Ann Surg. 1994;  219 135-143
  • 14 Iannitti D A, Heniford B T, Hale J, Grundfest-Broniatowski S, Gagner M. Laparoscopic cryoablation of hepatic metastases.  Arch Surg. 1998;  133 1011-1015
  • 15 Johnson L B, Krebs T L, van Echo D, Plotkin J S, Njoku M, Wong J J, Daly B D, Kuo P C. Cytoablative therapy with combined resection and cryosugery for limited bilobar hepatic colorectal metastases.  Am J Surg. 1997;  12 610-613
  • 16 Junginger Th, Seifert J K, Weigel T F, Heintz A, Kreitner K-F, Gerharz C-D. Die Kryotherapie von Lebermetastasen. Erste Ergebnisse.  Med Klinik. 1998;  93 517-523
  • 17 Lezoche E, Paganini A M, Feliciotti F, Guerrieri M, Lugnani F, Tamburini A. Ultrasound-guided laparoscopic cryoablation of hepatic tumors: Preliminary report.  World J Surg. 1998;  22 829-836
  • 18 Menendez L R, Tan M S, Kiyabu M T, Chawla S P. Cryosurgical ablation of soft tissue sarcomas.  Am Cancer Soc. 1999;  1 50-57
  • 19 Onik G, Rubinsky B, Zemel R, Weaver L, Diamond D, Cobb C, Porterfield B. Ultrasound-guided hepatic cryosurgery in the treatment of metastatic colon carcinoma.  Cancer. 1991;  67 901-907
  • 20 Pearson A S, Izzo F, Fleming R YD, Ellis L M, Delrio P, Roh M S, Granchi J, Curley S tA. Intraoperative radiofrequency ablation or cryoablation for hepatic malignancies.  Am J Surg. 1999;  178 592-599
  • 21 Popken F, Seifert J K, Engelmann R, Dutkowski Ph, Nassir F, Junginger Th. Comparison of iceball diameter and temperature distribution achieved with 3-mm accuprobe cryoprobes in porcine and human liver tissue and human colorectal livermetastase in vitro.  Cryobiology. 2000;  40 302-310
  • 22 Preketes A P, Caplehorn J RM, King J, Clingan P R, Ross W B, Morris D L. Effect of hepatic artery chemotherapy on survival of patients with hepatic metastases from colorectal carcinoma treated with cryotherapy.  World J Surg. 1995;  19 768-771
  • 23 Ravikumar T S, Steele G, Kane R, King V. Experimental and clinical observations on hepatic cryosurgery for colorectal metastases.  Cancer Res. 1991;  51 6323-6327
  • 24 Rose D M, Allegra D P, Bostick P J, Foshag L J, Bilchik A J. Radiofrequency ablation: a novel primary and adjunctive ablation technique for hepatic malignancies.  Am Surg. 1999;  65 1009-1014
  • 25 Ross W B, Horton M, Bertolino P, Morris D L. Cryotherapy of liver tumours - a practical guide.  HPB Surgery. 1995;  8 167-173
  • 26 Rubinsky B, Lee C Y, Bastachy J, Onitz G. The process of freezing and the mechanism of damage during hepatic cryosurgery.  Cryobiology. 1990;  27 85-97
  • 27 Sarantou T, Bilchik A, Ramming K P. Complications of hepatic cryosurgery.  Semin Surg Oncol. 1998;  14 156-162
  • 28 Scheele J, Stang R, Altendorf-Hoffmann A, Paul M. Resection of colorectal liver metastases.  World J Surg. 1995;  19 59-71
  • 29 Schüder G, Pistorius G, Schneider G, Feifel G. Preliminary experience with percutaneous cryotherapy of liver tumours.  Br J Surg. 1998;  85 1210-1211
  • 30 Seifert J K, Achenbach Th, Heintz A, Böttger T C, Junginger Th. Cryotherapy for liver metastases.  Int J Colorectal Dis. 2000;  15 161-166
  • 31 Seifert J K, Gerharz C-D, Mattes F, Nassir F, Beil Ch, Junginger Th. Temperaturgradient und histologische Veränderungen bei der tierexperimentellen Kryotherapie der Leber.  Langenbecks Arch Chir. 2000;  385 (Suppl II) 824
  • 32 Seifert J K, Gönner U, Achenbach T, Junginger Th. Die Lebermetastasierung - Therapeutische Konzepte und Ergebnisse.  Ärzteblatt Rheinland-Pfalz. 1999;  52 327-330
  • 33 Seifert J K, Junginger T. Resektion von Lebermetastasen kolorektaler Tumoren. Eine uni- und multivariate Analyse von Prognosefaktoren.  Langenbecks Arch Chir. 1996;  381 187-200
  • 34 Seifert J K, Junginger Th, Morris D L. A collective review of the world literature on hepatic cryotherapy.  J R Coll Surg Edinb. 1998;  43 141-154
  • 35 Seifert J K, Junginger Th. Prognosefaktoren nach Resektion von Lebermetastasen kolorektaler Tumoren. In: Holzgreve A, Junginger Th (Hrsg). Jahrbuch der Chirurgie 1999. Biermann, Münster 1999; 35-51
  • 36 Seifert J K, Morris D L. Indicators of recurrence following cryotherapy for hepatic metastases form colorectal cancer.  Br J Surg. 1999;  86 234-240
  • 37 Seifert J K, Morris D L. Prognostic factors after cryotherapy for hepatic metastases from colorectal cancer.  Ann Surg. 1998;  228 201-208
  • 38 Seifert J K, Morris D L. World survey on the complications of hepatic and prostate cryotherapy.  World J Surg. 1999;  23 109-114
  • 39 Seifert J K, Weigel T F, Gönner U, Junginger Th. Prognostic factors following liver resection for hepatic metastases from colorectal cancer.  Hepatogastroenterology. 2000;  47 239-246
  • 40 Shafir M, Shapiro R, Sung M, Warner R, Sicular A, Klipfel A. Cryoablation of unresectable malignant liver tumors.  Am J Surg. 1996;  171 27-31
  • 41 Solbiati L, Ierace T, Goldberg S N, Sironi S. et al . Percutaneous US-guided radio-frequency tissue ablation of liver metastases: treatment and follow-up in 16 patients.  Radiology. 1997;  202 195-203
  • 42 Staren E D, Sabel M S, Gianakakis L M, Wiener G A, Hart V M, Gorski M, Dowlatshahi K, Corning B F, Haklin M F, Koukoulis G. Cryosurgery of breast cancer.  Arch Surg. 1997;  132 28-33
  • 43 Stubbs R S, Alwan M H, Booth M W. Hepatic cryotherapy and subsequent hepatic arterial chemotherapy for colorectal metastases to the liver.  HPB Surgery. 1998;  11 97-104
  • 44 Vogl T J, Mack M G, Straub R, Roggan A, Felix R. Percutaneous MRI-guided laser-induced thermotherapy for hepatic metastases from colorectal cancer.  Lancet. 1997;  350 29
  • 45 Vogl T J, Müller P K, Mack M G, Straub R, Engelmann K, Neuhaus P. Therapiemöglichkeiten bei nicht resektablen Lebermetastasen. Percutane radiologische Interventionen.  Chirurg. 1999;  70 133-140
  • 46 Wallace J R, Christians K K, Pitt H A, Quebbeman E J. Cryotherapy extends the indications for treatment of colorectal liver metastases.  Surgery. 1999;  4 766-775
  • 47 Weaver M L, Ashton J G, Zemel R. Treatment of colorectal liver metastases by cryotherapy.  Semin Surg Oncol. 1998;  14 163-170
  • 48 Yeh K A, Fortunato L, Hoffman J P, Eisenberg B L. Cryosurgical ablation of hepatic metastases from colorectal carcinomas.  Am Surg. 1997;  1 63-68

PD Dr. J. K. Seifert

Klinik und Poliklinik für Allgemein- und Abdominalchirurgie der Johannes Gutenberg-Universität

Langenbeckstraße 1

55101 Mainz

Phone: 0 61 31/17 72 91

Fax: 0 61 31/17 66 30

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