Rofo 2002; 174(9): 1081-1088
DOI: 10.1055/s-2002-33929
Übersicht
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Gegenwärtiger Stellenwert der perkutanen
transhepatischen Cholangiodrainage

The current value of percutaneous transhepatic biliary drainageK.  Oberholzer1 , M.  B.  Pitton1 , P.  Mildenberger1 , C.  Lechner1 , C.  Düber2 , M.  Thelen1
  • 1 Klinik für Radiologie, Universitätskliniken der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz
  • 2 Universitätsklinikum Mannheim, Institut für Klinische Radiologie
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 September 2002 (online)

Zusammenfassung

Die perkutane transhepatische Cholangiodrainage (PTCD) ist ein etabliertes Verfahren zur Behandlung von Gallengangsobstruktionen und wird mittlerweile seit drei Jahrzehnten in der klinischen Routine eingesetzt. Das Indikationsspektrum umfasst vorwiegend maligne Erkrankungen, bei denen entweder vorübergehend präoperativ oder dauerhaft unter palliativen Gesichtspunkten eine Entlastung erzielt werden soll. Die präoperative Ableitung hat in den letzten Jahren offensichtlich an Bedeutung verloren. Eigene Erfahrungen während eines Zeitraumes von über 15 Jahren spiegeln diese Verschiebung der Indikationen zugunsten der dauerhaften, palliativen PTCD-Anlage wider. Die speziellen diagnostischen Möglichkeiten, die den für die PTCD gewählten Zugangsweg eröffnen (intravasaler Ultraschall, Cholangioskopie, Biopsie), werden heutzutage nur in seltenen Fällen genutzt. Grundsätzlich lag in den letzten Jahren das Bestreben vor, eine Gallengangsentlastung primär auf endoskopischem Weg zu erzielen, da die perkutane Vorgehensweise als belastender und risikoreicher gilt. Die eigenen Ergebnisse von über 1000 Eingriffen während eines Zeitraumes von 16 Jahren zeigen jedoch, dass der Prozentsatz schwerer Komplikationen (3,4 - 5,0 %) bei der PTCD dem endoskopischen Verfahren entspricht und nicht übertrifft.






Abstract

Percutaneous transhepatic biliary drainage (PTBD) is a well established method in the treatment of obstructive jaundice. Major indications are malignant diseases. PTBD may be necessary preoperatively in cases with severe jaundice or cholangitis or as part of palliative treatment concepts. In the past, it has been proposed that a period of preoperative PTBD may improve the morbidity rates of surgery. Various studies could not prove this theory. The significance of preoperative PTBD has changed, as observed during a 15 years period in our own institution, the indications for preoperative PTBD have decreased by half. At present, the majority of treatments with PTBD are palliative (almost 70 % of all procedures). The diagnostic opportunities of the transhepatic approach (intraductal sonography, cholangioscopy, biopsy) are exploited only in few selected cases. Since the radiological approach ist considered to be invasive and related to serious complications most patients are being referred to endoscopic drainage first. Radiologists are consulted in complicated cases of jaundice and when endoscopic approaches have failed. The retrospective evaluation of more than 1000 procedures over a period of 16 years demonstrates good results with a low rate of serious complications. During the two observed periods of nine and seven years, respectively, there occurred complications like sepsis in 1.9 %/0.5 %, peritonitis in 0.5 %/0.7 %, severe bleeding in 0.5 %/1.5 %, procedure-related death in 0.8 %/0.7 %. The overall rate of serious complications was 5 %/3.4 %. These results are comparable to those of the endoscopic approach with a complication rate of 3.6 - 14 % and a mortalitiy rate of 0.5 %.

Literatur

  • 1 Carter R R, Saypol G M. Transabdominal cholangiography.  J Amer Med Ass. 1952;  148 253
  • 2 Schild H, Klose K-J, Staritz M, Börner N, Nagel K, Günther R, Rückert K, Junginger T, Thelen M. Ergebnisse und Komplikationen von 616 perkutanen transhepatischen Gallenwegsdrainagen.  Fortschr Röntgenstr. 1989;  151 (3) 289-293
  • 3 Armstrong C P, Dixon J M, Taylor T V, Davies G C. Surgical experience of deeply jaundiced patients with bile duct obstruction.  Br J Surg. 1984;  71 234-238
  • 4 Hunt D R. The identification of risk factors and their application to the management of obstructive jaundice.  Aust N Z J Surg. 1980;  50 476-480
  • 5 Dixon J M, Armstrong C P, Duffy S W, Davies G C. Factors affecting morbidity and mortality after surgery for obstructive jaundice: a review of 373 patients.  Gut. 1883;  24 845-852
  • 6 Diamond T, Rowlands B J. Endotoxaemia in obstructive jaundice.  HPB Surg. 1991;  4 81-94
  • 7 Kimmings A N, van Deventer S JH, Obertop H, Rauws E AJ, Huibregtse, Gouma D J. Endotoxin, cytokines, and endotoxin binding proteins in obstructive jaundice and after preoperative biliary drainage.  Gut. 2000;  46 725-731
  • 8 Gobien R, Stanley J H, Soucek C D, Anderson M C, Vujic I, Gobien B S. Routine preoperative biliary drainage: effect on management of obstructive jaundice.  Radiology. 1984;  152 353-356
  • 9 Smith R C, Pooley M, George C RP, Faithful G R. Preoperative percutaneous transhepatic internal drainage in obstructive jaundice: A randomized, controlled trial examining renal function.  Surgery. 1985;  97 (6) 641-647
  • 10 Pitt H A, Gomes A S, Lois J F, Mann L L, Deutsch L S, Lonmire W P. Does preoperative percutaneous biliary drainage reduce operative risk or increase hospital cost?.  Ann Surg. 1985;  201 545-553
  • 11 Sewnath M E, Birjmohun R S, Rauws E A, Huibregtse K, Obertop H, Gouma D J. The effect of preoperative biliary drainage on postoperative complications after pancreaticoduodenectomy.  J Am Coll Surg. 2001;  192 (6) 726-734
  • 12 Martignoni M E, Wagner K, Krahenbuhl L, Redaelli C A, Friess H, Buchler M W. Effect of preoperative biliary drainage on surgical outcome after pancreaticoduodenectomy.  Am J Surg. 2001;  181 (1) 52-59
  • 13 Gudjonsson B. Cancer of the pancreas: 50 years of surgery.  Cancer. 1987;  60 2284-2303
  • 14 Günther R, Thelen M. Feinnadelpunktionsbesteck zur perkutanen Gallenwegsdrainage.  Fortschr Röntgenstr. 1980;  133 180-181
  • 15 Spiess J B, Rosen R J, Lebowitz A S. Antibiotic prophylaxis in vascular and interventional radiology: a rational approach.  Radiology. 1988;  166 381-387
  • 16 Hausegger K A, Kugler C. Behandlung maligner und benigner biliärer Obstruktionen mit Metallstents.  Fortschr Röntgenstr. 2000;  172 315-322
  • 17 Lackner K, Steudel A, Bäuerle R, Engel C, Schneider B. Ergebnisse der perkutanen transhepatischen Gallengangsdrainage.  Fortschr Röntgenstr. 1985;  142 (6) 647-654
  • 18 Joseph P K, Bizer L S, Sprayregen S S, Gliedman M L. Percutaneous transhepatic biliary drainage.  J Am Med Ass. 1986;  255 (20) 2763-2767
  • 19 Schoenemann J, Willems M, Wolg G, Fromme M. Ergebnisse der perkutanen transhepatischen Gallengangsdrainage.  Fortschr Röntgenstr. 1987;  147 (6) 619-623
  • 20 Gazzaniga G M, Faggioni G, Bondanza G, Bagarolo C, Filauro M. Percutaneous transhepatic biliary drainage, twelve year's experience.  Hepato-gastroenterol. 1990;  37 517-523
  • 21 Hamlin J A, Friedman M, Stein M G, Bray J F. Percutaneous biliary drainage: complications of 118 consecutive catheterizations.  Radiology. 1986;  158 199-202
  • 22 Weber J, Höver S. Technische Probleme der perkutanen transhepatischen Gallengangsdrainage.  Fortschr Röntgenstr. 1985;  143 (5) 535-543
  • 23 Lois J F, Gomes A S, Grace P A, Deutsch L S, Pitt H A. Risk of percutaneous transhepatic drainage in patients with cholangitis.  Am J Roentgenol. 1987;  148 367-371
  • 24 Yee A CN, Ho C S. Complications of percutaneous biliary drainage: benign vs. malignant diseases.  Am J Roentgenol. 1987;  148 1207-1209
  • 25 Funaki B, Zaleski G X, Straus C A, Leef J A, Funaki A N, Lorenz J, Farrel T A, Rosenblum J D. Percutaneous biliary drainage in patients with nondilated intrahepatic bile ducts.  Am J Roentgenol. 1999;  173 1541-1544
  • 26 Loperfido S, Angelini G, Benedetti G, Cilovi F, Costan F, de Berardinis F, de Bernardin M, Ederle A, Fino P, Fratton A. Major early complications from diagnostic and therapeutic ERCP: a prospective multicenter study.  Gastrointestinal endoscopy. 1998;  48 (1) 1-10
  • 27 Born P, Rosch T, Bruhl K, Sandschin W, Allescher H D, Frimberger E, Classen M. Long-term results of endoscopic and percutaneous transhepatic treatment of benign biliary strictures.  Endoscopy. 1999;  31 (9) 725-731
  • 28 Schulz H J, Bertullies M, Drössel R. Interventionelle Eingriffe am Gallengang bei Patienten nach Magenresektionen (Billroth II).  Z Gastroenterol. 1998;  36 (3) 225-231
  • 29 Wagner H J, Feeken T, Mutters R, Kloose K J. Bakteriämie bei intraarterieller Angiographie, perkutaner transluminaler Angioplastie und perkutaner transhepatischer Cholangiodrainage.  Fortschr Röntgenstr. 1998;  169 (4) 402-407
  • 30 Lorenz R, Herrmann M, Kassem A M, Lehn N, Neuhaus H, Classen M. Microbiological examinations and in vitro testing of different antibiotics in therapeutic endoscopy of the biliary system.  Endoscopy. 1998;  30 (8) 709-712
  • 31 Clarc C D, Picus D, Dunagan W C. Bloodstream infections after interventional procedures in the biliary tract.  Radiology. 1994;  191 495-499
  • 32 Hoevels J, Nilsson U. Intrahepatic vascular lesions following nonsurgical percutaneous transhepatic bile duct intubation.  Gastrointest Radiol. 1980;  5 127-135
  • 33 Hermine C L, Ernst O, Delemazure O, Sergent G. Arterial complications of percutaneous transhepatic biliary drainage.  Cardiovasc Intervent Radiol. 1996;  19 160-164
  • 34 Savader S J, Trerotola S O, Merine D S, et al. Hemobilia after percutaneous transhepatic biliary drainage: treatment with transcatheter embolotherapy.  J Vasc Interv Radiol. 1992;  3 345-352
  • 35 Tamada K, Tomiyama T, Wada S, Ohashi A, Satoh Y, Higashizawa, Miyata T, Ido K, Sugano K. Catheter dislodgement of percutaneous transhepatic biliary drainage: identification of role of puncture sites and catheter sheath.  Abdom Imaging. 2000;  25 587-591
  • 36 Savader S J, Venbrux A C, Robbins K V, Gittelsohn A M, Osterman F A. Pancreatic response to percutaneous transhepatic biliary drainage: a prospective study.  Radiology. 1991;  178 343-346
  • 37 Inagaki M, Yabuki H, Hashimoto M, Maguchi M, Kino S, Dawa M, Ojima H, Tokuasashi Y, Miyokawa N, Kusano M, Kasai S. Metastatic seeding of bile duct carcinoma in the transhepatic catheter tract: report of a case.  Surg Today. 1999;  29 (12) 1260-1263
  • 38 ten-Hoopen-Neumann H, Gerhards M F, van Gulik T M, Bosma A, Verbeek P C, Gouma D J. Occurrence of implantation metastases after resection of Klatskin tumor.  Digestive surgery. 1999;  16 (3) 209-213
  • 39 Günther R W, Schild H, Thelen M. Percutaneous transhepatic biliary drainage: experience with 311 procedures.  Cardiovasc Intervent Radiol. 1988;  11 65-71
  • 40 Tamada K, Kanai N, Ohashi A, Wada S, Satoh Y, Miyata T, Tano S, Ido K, Sugano K. Prediction of the histologic type of bile duct cancer by using intraductal ultrasonography.  Abdom Imaging. 1999;  24 484-490
  • 41 Tamada K, Ido K, Ueno N, Kimura K, Ichiyama M, Tomiyama T. Preoperative staging of extrahepatic bile duct cancer with intraductal ultrasonography.  Am J Gastroenterol. 1995;  90 (2) 239-246
  • 42 Tamada K, Ueno N, Tomiyama T, Oohashi A, Wada S, Nishizono T, Tano S, Aizawa T, Ido K, Kimura K. Characterization of biliary strictures using intraductal ultrasonography: comparison with percutanous cholangioscopic biopsy.  Gastrointest-endoscopy. 1998;  47 (5) 341-349
  • 43 Nimura Y. Staging of biliary carcinoma: cholangiography and cholangioscopy.  Endoscopy. 1993;  25 76-80
  • 44 Maier M, Koehler B, Benz C, Körber H, Riemann J F. Die perkutan transhepatische Cholangioskopie (PTCS) - Eine wichtige Ergänzung in der Diagnostik und Therapie von Gallenwegserkrankungen (Indikationen, Technik, Ergebnisse).  Z Gastroenterol. 1995;  33 345-439
  • 45 Savader S J, Prescott C A, Lund G B, Osterman F A. Intraductal biliary biopsy: comparison of three techniques.  JVIR. 1996;  7 743-750
  • 46 Tamada K, Satoh Y, Tomiyama T, Ohashi A, Ido K, Sugano K. Multiple bile duct biopsies using a sheath with a side port: usefulness of intraductal sonography.  Am J Roentgenol. 2001;  176 797-802
  • 47 Mueller R R, van Sonnenberg E, Ferrucci J T. et al . Biliary stricture dilatation: multicenter review of clinical management in 73 patients.  Radiology. 1986;  160 17-22
  • 48 Zajko A B, Sheng R, Zetti G M, Madariaga J R, Bron K M. Transhepatic balloon dilatation of biliary strictures in liver transplant patients: a 10-year experience.  JVIR. 1995;  6 79-83
  • 49 Dinkel H P, Triller J. Primärerfolg und Langzeitergebnisse biliärer Wallstent-Endoprothesen bei malignem Verschlussikterus.  Fortschr Röntgenstr. 2001;  173 (12) 1072-1078
  • 50 Lee K K, Seo D W, Myung S J, Park E T, Lim B C, Kim H J, Yoo K S, Park H J, Joo Y H, Kim M H, Mmin Y I. Percutaneous transhepatic cholangioscopic treatment for hepatolithiasis: an evaluation of long-term results and risk factors for recurrence.  Gastrointestinal endoscopy. 2001;  53 (3) 318-323

Dr. Katja Oberholzer

Klinik für Radiologie, Universitätskliniken der Johannes-Gutenberg-Universität


Langenbeckstraße 1

55131 Mainz

Phone: + 49-6131-172019

Fax: + 49-6131-176633

Email: oberholz@radiologie.klinik.uni-mainz.de

    >