NOTARZT 2003; 19(4): 141-146
DOI: 10.1055/s-2003-41165
Originalia
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Invasive ärztliche Maßnahmen durch Rettungsassistenten - eine kritische Betrachtung

Invasive Medical Treatment by Paramedics - A Critical ReviewH.  Richter1 , S.  Poloczek2
  • 1Klinik für Anästhesiologie und operative Intensivmedizin, Universitätsklinikum Benjamin Franklin, Freie Universität Berlin
  • 2Institut für Gesundheitswissenschaften/Public Health, Technische Universität Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 August 2003 (online)

Zusammenfassung

1989 trat in Deutschland das Rettungsassistentengesetz in Kraft, gleichzeitig wurde damit das Berufsbild des Rettungsassistenten eingeführt. Nach nunmehr 14 Jahren steht eine Novellierung dieses Gesetzes an. Hauptforderung der damit einhergehenden Debatte ist die Kompetenzerweiterung der Rettungsassistenten in Bezug auf das ärztliche Handeln. Speziell benannt sind hierbei die Einführung einer Regelkompetenz und einer Zusatzkompetenz. Die Regelkompetenz soll die Frühdefibrillation, den i. v. Zugang, die Intubation sowie die Gabe von Glukose und Adrenalin umfassen. Die Zusatzkompetenz den intraossären Zugang, die Thoraxentlastung sowie spezielle Pharmakotherapien. Der vorliegende Artikel befasst sich mit den Fragen nach medizinischer und logistischer Notwendigkeit. Insbesondere werden Sinnhaftigkeit und Erlernbarkeit von Maßnahmen sowie deren Häufigkeit anhand der vorliegenden Literatur diskutiert.

Abstract

In 1989 the „Rettungsassistentengesetz” came into force in Germany, simultaneously introducing the profession of „Rettungsassistent”. Now, after 14 years, a renewal of this law is on the agenda. The main demand of the resulting debate is the extension of competence for German paramedics concerning medical treatment. Especially the introductions of the „basic competence” and an „additional competence” have to be mentioned. The basic competence is planned to include early defibrillation, i. v. injection, intubation and administration of glucose and adrenalin, the additional competence intraosseous puncture, needle thoracostomy and special pharmacotherapies. This article is dealing with the questions of medical and special necessities. In particular the sense and possibilities of leraning these techniques are discussed as well as their frequencies basing on existing literature.

Literatur

  • 1 European Resuscitation Council . Part 1: introduction to the International Guidelines 2000 for CPR and ECC. A consensus on science.  Resuscitation. 2000;  46 3-15
  • 2 European Resuscitation Council . Part 4: the automated external defibrillator: key link in the chain of survival.  Resuscitation. 2000;  46 73-91
  • 3 European Resuscitation Council . Part 6: advanced cardiovascular life support. Section 3: adjuncts for oxygenation, ventilation, and airway control.  Resuscitation. 2000;  46 115-125
  • 4 Alldredge B K, Gelb A M, Isaacs S M, Corry M D, Allen F, Ulrich S, Gottwald M D, O'Neil N, Neuhaus J M, Segal M R, Lowenstein D H. A comparison of lorazepam, diazepam, and placebo for the treatment of out-of-hospital status epilepticus.  N Engl J Med. 2001;  345 631-637
  • 5 Arntz H R, Agrawal R, Richter H, Schmidt S, Rescheleit T, Menges M, Burbach H, Schroder J, Schultheiss H P. Phased chest and abdominal compression-decompression versus conventional cardiopulmonary resuscitation in out-of-hospital cardiac arrest.  Circulation. 2001;  104 768-772
  • 6 Arntz H R, Oeff M, Willich S N, Storch W H, Schroder R. Establishment and results of an EMT-D program in a two-tiered physician-escorted rescue system. The experience in Berlin, Germany.  Resuscitation. 1993;  26 39-46
  • 7 Atzbach U. Zur Regelkompetenz des RettAss: Welche Medikamente sollten zur Verfügung stehen?.  Rettungsdienst. 2003;  26 139-141
  • 8 BAND . Positionspapier zur zukünftigen Regelkompetenz des Rettungsassistenten.  Der Notarzt. 2002;  18 175-177
  • 9 Barton E D, Epperson M, Hoyt D B, Fortlage D, Rosen P. Prehospital needle aspiration and tube thoracostomy in trauma victims: a six-year experience with aeromedical crews.  J Emerg Med. 1995;  13 155-163
  • 10 Baumann A. Persönliche Mitteilung der Berliner Feuerwehr, unveröffentlicht. 2002
  • 11 Bossaert L, Handley A, Marsden A, Arntz R, Chamberlain D, Ekstrom L, Evans T, Monsieurs K, Robertson C, Steen P. European Resuscitation Council guidelines for the use of automated external defibrillators by EMS providers and first responders: A statement from the Early Defibrillation Task Force, with contributions from the Working Groups on Basic and Advanced Life Support, and approved by the Executive Committee.  Resuscitation. 1998;  37 91-94
  • 12 Brunette D D, Fischer R. Intravascular access in pediatric cardiac arrest.  Am J Emerg Med. 1988;  6 577-579
  • 13 Bundesärztekammer . Empfehlungen der Bundesärztekammer zur Defibrillation mit automatisierten externen Defibrillatoren (AED) durch Laien.  Deutsches Ärzteblatt. 2001;  98 A1211
  • 14 Cameron P A, Flett K, Kaan E, Atkin C, Dziukas L. Helicopter retrieval of primary trauma patients by a paramedic helicopter service.  Aust N Z J Surg. 1993;  63 790-797
  • 15 Cummins R O, Eisenberg M S, Litwin P E, Graves J R, Hearne T R, Hallstrom A P. Automatic external defibrillators used by emergency medical technicians. A controlled clinical trial.  JAMA. 1987;  257 1605-1610
  • 16 Dennerlein K, Schneider M. Wirtschaftlichkeitsreserven im Rettungsdienst. Gutachten für den Bundesminister für Gesundheit. Augsburg; BASYS 1995
  • 17 Eckstein M, Suyehara D. Needle thoracostomy in the prehospital setting.  Prehosp Emerg Care. 1998;  2 132-135
  • 18 Eisenberg M S, Copass M K, Hallstrom A P, Blake B, Bergner L, Short F A, Cobb L A. Treatment of out-of-hospital cardiac arrests with rapid defibrillation by emergency medical technicians.  N Engl J Med. 1980;  302 1379-1383
  • 19 Fiedermutz M. Strukturanalyse eines ländlichen Notarzt-Rendezvous-Systems als Grundlage für Effizienzsteigerungen im Rettungsdienst. Inauguraldissertation an der Ludwig-Maximilians-Universität zu München. 1995: S. 41 ff
  • 20 Fuchs S, LaCovey D, Paris P. A prehospital model of intraosseous infusion.  Ann Emerg Med. 1991;  20 371-374
  • 21 Gabbott D A, Baskett P J. Management of the airway and ventilation during resuscitation.  Br J Anaesth. 1997;  79 159-171
  • 22 Glaeser P W, Hellmich T R, Szewczuga D, Losek J D, Smith D S. Five-year experience in prehospital intraosseous infusions in children and adults.  Ann Emerg Med. 1993;  22 1119-1124
  • 23 Helm M, Breschinski W, Lampl L, Frey W, Bock K H. Die intraossäre Punktion in der Notfallmedizin - praktische Erfahrungen aus dem Luftrettungsdienst.  Anaesthesist. 1996;  45 1196-1202
  • 24 Herlitz J, Bang A, Axelsson A, Graves J R, Lindqvist J. Experience with the use of automated external defibrillators in out of hospital cardiac arrest.  Resuscitation. 1998;  37 3-7
  • 25 Hündorf H. Gedanken zum Positionspapier der BAND.  Rettungsdienst. 2002;  25 1165-1168
  • 26 Klingshirn H. Notfallmedizin in Bayern - von den Anfängen bis zum heutigen Notarztsystem.  Der Notarzt. 2001;  17 186-191
  • 27 Lazarou J, Pomeranz B H, Corey P N. Incidence of adverse drug reactions in hospitalized patients: a meta-analysis of prospective studies.  JAMA. 1998;  279 1200-1205
  • 28 Lipp R, Gliwitzky B, Hirsch M. Neues denken, Altes infrage stellen und an Visionen glauben.  Rettungsdienst. 2002;  25 66-67
  • 29 Mauer D, Schneider T, Diehl P, Dick W, Brehmer F, Juchems R, Kettler D, Kleine-Zander R, Klingler H, Rossi R. et al . Erstdefibrillation durch Notärzte oder durch Rettungsassistenten?.  Anaesthesist. 1994;  43 36-49
  • 30 McGillivray D, Nijssen-Jordan C, Kramer M S, Yang H, Platt R. Critical pediatric equipment availability in Canadian hospital emergency departments.  Ann Emerg Med. 2001;  37 371-376
  • 31 Murray A, Clayton R H, Campbell R W. Comparative assessment of the ventricular fibrillation detection algorithms in five semi-automatic or advisory defibrillators.  Resuscitation. 1993;  26 163-172
  • 32 Orlowski J P. Emergency alternatives to intravenous access. Intraosseous, intratracheal, sublingual, and other-site drug administration.  Pediatr Clin North Am. 1994;  41 1183-1199
  • 33 Orlowski J P, Porembka D T, Gallagher J M, Lockrem J D, VanLente F. Comparison study of intraosseous, central intravenous, and peripheral intravenous infusions of emergency drugs.  Am J Dis Child. 1990;  144 112-117
  • 34 Page R L, Joglar J A, Kowal R C, Zagrodzky J D, Nelson L L, Ramaswamy K, Barbera S J, Hamdan M H, McKenas D K. Use of automated external defibrillators by a U. S. airline.  N Engl J Med. 2000;  343 1210-1216
  • 35 Papp-Jámbor C, Jaschinski U, Forst H. Cytochrom-P-450-Enzyme und ihre Bedeutung für Medikamenteninteraktionen.  Anaesthesist. 2002;  51 2-15
  • 36 Quan L, Shugerman R P, Kunkel N C, Brownlee C J. Evaluation of resuscitation skills in new residents before and after pediatric advanced life support course.  Pediatrics. 2001;  108 E110
  • 37 Seigler R S, Tecklenburg F W, Shealy R. Prehospital intraosseous infusion by emergency medical services personnel: a prospective study.  Pediatrics. 1989;  84 173-177
  • 38 Socransky S J, Pirrallo R G, Rubin J M. Out-of-hospital treatment of hypoglycemia: refusal of transport and patient outcome.  Acad Emerg Med. 1998;  5 1080-1085
  • 39 Statistisches Bundesamt .Gesundheitsberichterstattung des Bundes. URL: www.gbe-bund.de vom 20.3.2002. 
  • 40 Suominen P, Korpela R, Kuisma M, Silfvast T, Olkkola K T. Paediatric cardiac arrest and resuscitation provided by physician-staffed emergency care units.  Acta Anaesthesiol Scand. 1997;  41 260-265
  • 41 Tibballs J. Endotracheal and intraosseous drug administration for paediatric CPR.  Aust Fam Physician. 1992;  21 1477-1480
  • 42 Valenzuela T D, Roe D J, Nichol G, Clark L L, Spaite D W, Hardman R G. Outcomes of rapid defibrillation by security officers after cardiac arrest in casinos.  N Engl J Med. 2000;  343 1206-1209
  • 43 Weaver W D, Copass M K, Bufi D, Ray R, Hallstrom A P, Cobb L A. Improved neurologic recovery and survival after early defibrillation.  Circulation. 1984;  69 943-948

Dr. med. Hans Richter

Klinik für Anästhesiologie und operative Intensivmedizin · Universitätsklinikum Benjamin Franklin · Freie Universität Berlin

Hindenburgdamm 30

12200 Berlin

Phone: 030/8445-2731

Fax: 030/8445-4469

Email: richter@zop-admin.ukbf.fu-berlin.de

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