Z Orthop Ihre Grenzgeb 2004; 142(4): 462-466
DOI: 10.1055/s-2004-822825
Grundlagenforschung

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Antibakterieller Effekt hochenergetischer extrakorporaler Stoßwellen: Ein in vitro Nachweis

Antibacterial Effectiveness of High-Energetic Extracorporeal Shock Waves: An in vitro StudyH. Gollwitzer1 , C. Horn1 , C. von Eiff2 , M. Henne1 , L. Gerdesmeyer1
  • 1Klinik für Orthopädie und Sportorthopädie der Technischen Universität München
  • 2Institut für Medizinische Mikrobiologie; Universitätsklinikum Münster
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 September 2004 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Die extrakorporale Stoßwellentherapie (ESWT) umfasst in der modernen Orthopädie bereits ein umfangreiches Indikationsspektrum. Lokale Infektionen, wie die infizierte Pseudoarthrose, gelten allerdings nach wie vor als Kontraindikationen. In der vorliegenden Arbeit wurde die Wirkung der ESWT auf das Wachstum orthopädisch und unfallchirurgisch relevanter Bakterienstämme untersucht. Methode: Standardisierte Suspensionen von fünf Erregern von Knochen- und Implantat-assoziierten Infektionen wurden mit jeweils 4 000 Impulsen hochenergetischer Stoßwellen mit einer mittleren Energieflussdichte von ED 0,96 mJ/mm2 bei 2 Hz behandelt. Anschließend wurden die vitalen Bakterien quantifiziert und mit einer unbehandelten Kontrollgruppe verglichen. Ergebnisse: Es zeigte sich für sämtliche Bakterienstämme eine hoch signifikante antibakterielle Wirkung der ESWT (p < 0,01) mit einer Reduktion des Wachstums auf 1,1 % bis 29,7 % der jeweiligen unbehandelten Kontrollgruppe. Bei Testung der Referenzstämme erwiesen sich Staphylococcus aureus und Staphylococcus epidermidis als „sensitivste” Mikroorganismen, während Enterococcus faecium die größte Widerstandsfähigkeit gegen hochenergetische Stoßwellen zeigte. Schlussfolgerung: Die ESWT verfügt über eine signifikante antibakterielle Wirkung gegenüber den getesteten Stämmen. Weitere Untersuchungen zur Energieflussdichte und Impulsrate könnten zu einer Optimierung des antibakteriellen Effektes beitragen. Der Einsatz der ESWT bei Infektionen sollte in weiteren Untersuchungen geprüft und eine mögliche klinische Relevanz in Tiermodellen verifiziert werden.

Abstract

Aim: Extracorporeal shock wave therapy (ESWT) is used for a multitude of different indications in modern orthopedics. Local bacterial infections, like infected pseudarthrosis, are still considered as contraindications. The goal of the present study was to determine the effect of ESWT on the growth of clinically relevant bacteria in orthopedic and trauma surgery. Methods: Standardized suspensions of five bacterial strains of bone and implant-associated infections were treated with 4 000 impulses of high-energy shock waves with an energy flux density (ED) of 0.96 mJ/mm2 and a frequency of 2 Hz. Subsequently, viable bacteria were quantified and compared with an untreated control. Results: A highly significant antibacterial effect of the ESWT was demonstrated for all bacterial strains with a reduction of growth to values between 1.1 % and 29.7 % (p < 0.01). Reference strains of Staphylococcus aureus and Staphylococcus epidermidis reacted with the highest sensitivity whereas Enterococcus faecium demonstrated the highest resistance towards high-energy shock waves. Conclusion: ESWT proved to exert a significant antibacterial effect on clinically relevant pathogens. Further investigations on energy flux density and impulse rates might contribute to an optimization of the bactericidal effectiveness. Infections as possible indications of the ESWT should therefore be assessed in further studies and the clinical relevance should be verified in an animal model.

Literatur

  • 1 Delhaye M, Vandermeeren A, Baize M, Cremer M. Extracorporeal shock-wave lithotripsy of pancreatic calculi.  Gastroenterology. 1992;  102 610-620
  • 2 Iro H, Schneider H T, Fodra C, Waitz G, Nitsche N, Heinritz H H, Benninger J, Ell C. Shockwave lithotripsy of salivary duct stones.  Lancet. 1992;  339 1333-1336
  • 3 Sauerbruch T, Delius M, Paumgartner G, Holl J, Wess O, Weber W, Hepp W, Brendel W. Fragmentation of gallstones by extracorporeal shock waves.  N Engl J Med. 1986;  314 818-822
  • 4 Dahmen G P, Nam V C, Meiss L. Extrakorporale Stoßwellentherapie (ESWT) zur Behandlung von knochennahen Weichteilschmerzen. Indikation, Technik und vorläufige Ergebnisse. In: Deutsche Gesellschaft für Stoßwellenlithotripsie (ed). Konsensus Workshop der Deutschen Gesellschaft für Stoßwellenlithotripsie. Attempto-Verlag, Tübingen 1993; 143-148
  • 5 Loew M, Jurgowski W. [Initial experiences with extracorporeal shockwave lithotripsy (ESWL) in treatment of tendinosis calcarea of the shoulder].  Z Orthop Ihre Grenzgeb. 1993;  131 470-473
  • 6 Rompe J D, Hopf C, Kullmer K, witzsch U, Nafe B. [Extracorporeal shockwave therapy of radiohumeral epicondylopathy - an alternative treatment concept].  Z Orthop Ihre Grenzgeb. 1996;  134 63-66
  • 7 Rompe J D, Hopf C, Kullmer K, Heine J, Burger R. Analgesic effect of extracorporeal shock-wave therapy on chronic tennis elbow.  J Bone Joint Surg [Br]. 1996;  78 233-237
  • 8 Kaulesar Sukul D M, Johannes E J, Pierik E G, van Eijck G J, Kristelijn M J. The effect of high energy shock waves focused on cortical bone: an in vitro study.  J Surg Res. 1993;  54 46-51
  • 9 Schleberger R, Senge T. Non-invasive treatment of long-bone pseudarthrosis by shock waves (ESWL).  Arch Orthop Trauma Surg. 1992;  111 224-227
  • 10 Deliveliotis C, Giftopoulos A, Koutsokalis G, Raptidis G, Kostakopoulos A. The necessity of prophylactic antibiotics during extracorporeal shock wave lithotripsy.  Int Urol Nephrol. 1997;  29 517-521
  • 11 Pearle M S, Roehrborn C G. Antimicrobial prophylaxis prior to shock wave lithotripsy in patients with sterile urine before treatment: a meta-analysis and cost-effectiveness analysis.  Urology. 1997;  49 679-686
  • 12 Qureshi F, Thompson P M. Psoas abscess following extracorporeal shock wave lithotripsy.  Scand J Urol Nephrol. 1998;  32 237-238
  • 13 Westh H, Knudsen F, Hedengran A M, Weischer M, Mogensen P, Andersen J T. Extracorporeal shock wave lithotripsy of kidney stones does not induce transient bacteremia. A prospective study. The Copenhagen Extracorporeal Shock Wave Lithotripsy Study Group.  J Urol. 1990;  144 15-16
  • 14 Zannoud M, Ghadouane M, Kasmaoui E H, Alami M, Jira H, Abbar M. [Metastatic cerebral abscess from Klebsiella pneumoniae after extracorporal shock wave lithotripsy for kidney stone (a case report)].  Ann Urol (Paris). 2003;  37 81-84
  • 15 Schaden W. Extrakorporale Stoßwellentherapie (ESWT) bei Pseudarthrosen und verzögerter Frakturheilung.  Trauma Berufskrankh. 2000;  2 S333-S339
  • 16 von Eiff C, Overbeck J, Haupt G, Herrmann M, Winckler S, Richter K D, Peters G, Spiegel H U. Bactericidal effect of extracorporeal shock waves on Staphylococcus aureus.  J Med Microbiol. 2000;  49 709-712
  • 17 Rompe J D, Buch M, Gerdesmeyer L, Haake M, Loew M, Maier M, Heine J. [Musculoskeletal shock wave therapy - current database of clinical research].  Z Orthop Ihre Grenzgeb. 2002;  140 267-274
  • 18 Wess O, Ueberle F, Dührssen R N, Hilcken D, Krauss W, Reuner T, Schultheiss R, Staudenraus I, Rattner M, Haaks W, Granz B. Working Group Technical Developments - Concensus Report. In: Chaussy C, Eisenberger F, Jocham D, Wilbert D (eds). High Energy Shock Waves in Medicine. Thieme, Stuttgart 1997; 59-71
  • 19 Kerfoot W W, Beshai A Z, Carson C C. The effect of isolated high-energy shock wave treatments on subsequent bacterial growth.  Urol Res. 1992;  20 183-186
  • 20 Hoover D G, Metrick C, Papineau A M, Farkas D F, Knorr D. Biological Effects of High Hydrostatic-Pressure on Food Microorganisms.  Food Technology. 1989;  43 99-107
  • 21 Ludwig H, Gross P, Scigalla W, Sojka B. Pressure inactivation of microorganisms.  High Pressure Research. 1994;  12 193-197
  • 22 Gollwitzer H, Brendle M, Weber P, Miethke T, Hofmann G O, Diehl P, Gerdesmeyer L, Blümelhuber G, Mittelmeier W. High hydrostatic pressure reduces bacterial growth in bone and organic constituents. Bisher unpublizierte Daten
  • 23 Delacretaz G, Rink K, Pittomvils G, Lafaut J P, Vandeursen H, Boving R. Importance of the implosion of ESWL-induced cavitation bubbles.  Ultrasound Med Biol. 1995;  21 97-103
  • 24 Howard D, Sturtevant B. In vitro study of the mechanical effects of shock-wave lithotripsy.  Ultrasound Med Biol. 1997;  23 1107-1122
  • 25 Zhong P, Cioanta I, Cocks F H, Preminger G M. Inertial cavitation and associated acoustic emission produced during electrohydraulic shock wave lithotripsy.  J Acoust Soc Am. 1997;  101 2940-2950
  • 26 Bailey M R, Blackstock D T, Cleveland R O, Crum L A. Comparison of electrohydraulic lithotripters with rigid and pressure-release ellipsoidal reflectors. II. Cavitation fields.  J Acoust Soc Am. 1999;  106 1149-1160
  • 27 Delius M, Draenert K, Al Diek Y, Draenert Y. Biological effects of shock waves: in vivo effect of high energy pulses on rabbit bone.  Ultrasound Med Biol. 1995;  21 1219-1225
  • 28 Gerdesmeyer L, Maier M, Haake M, Schmitz C. [Physical-technical principles of extracorporeal shockwave therapy (ESWT)].  Orthopade. 2002;  31 610-617
  • 29 Huber P, Jochle K, Debus J. Influence of shock wave pressure amplitude and pulse repetition frequency on the lifespan, size and number of transient cavities in the field of an electromagnetic lithotripter.  Phys Med Biol. 1998;  43 3113-3128
  • 30 Maier M, Milz S, Wirtz D C, Rompe J D, Schmitz C. [Basic research of applying extracorporeal shockwaves on the musculoskeletal system. An assessment of current status].  Orthopade. 2002;  31 667-677
  • 31 Wang C J, Huang H Y, Pai C H. Shock wave-enhanced neovascularization at the tendon-bone junction: an experiment in dogs.  J Foot Ankle Surg. 2002;  41 16-22
  • 32 Wang C J, Wang F S, Yang K D, Weng L H, Hsu C C, Huang C S, Yang L C. Shock wave therapy induces neovascularization at the tendon-bone junction. A study in rabbits.  J Orthop Res. 2003;  21 984-989

Dr. med. Hans Gollwitzer

Klinik für Orthopädie und Sportorthopädie der TU München

Ismaninger Str. 22

81675 München

Phone: 0 89/41 40-72 42

Fax: 0 89/41 40-72 42

Email: h.gollwitzer@lrz.tum.de

    >