Handchir Mikrochir Plast Chir 2004; 36(6): 343-347
DOI: 10.1055/s-2004-830487
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Mammaimplantat und Desmoidtumoren: Besteht ein Zusammenhang?

Breast Implant and Desmoid Tumor: Is there an Etiological Relation?A. R. Jandali1 , V. Wedler1 , C. Meuli-Simmen1 , W. Künzi1 , V. E. Meyer1
  • 1Klinik für Wiederherstellungschirurgie, Departement Chirurgie, Universitätsspital Zürich, Schweiz
Further Information

Publication History

Eingang des Manuskriptes: 1. März 2004

Angenommen: 6. September 2004

Publication Date:
04 January 2005 (online)

Zusammenfassung

Desmoide im Bereich der Brust stellen eine Rarität unter den Mammatumoren dar. Bisher wurden acht Fälle veröffentlicht, bei denen das Desmoid nach Einbringen eines Brustimplantats auftrat ist, wobei ein ursächlicher Zusammenhang noch unklar ist. Wir berichten über eine 24-jährige Patientin, bei der an unserer Klinik aufgrund einer ausgeprägten angeborenen Mammaasymmetrie eine Augmentation der linken und im weiteren Verlauf eine Mammareduktion der rechten Seite durchgeführt wurde. Neun Jahre später erfolgte die Resektion eines malignitätsverdächtigen Befundes, der die Diagnose einer aggressiven Fibromatose, „ausgehend von der Prothesenkapsel“, erbrachte. Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, die Frage des Zusammenhangs zwischen Mammaprothese beziehungsweise Prothesenkapsel und Desmoidtumor anhand der hierzu bisher veröffentlichten Literatur zu diskutieren und die diagnostischen und therapeutischen Möglichkeiten darzustellen.

Abstract

Desmoid tumor of the breast is a rare lesion. So far only 8 cases in which the tumor origin was linked to a breast implant have been published. Whether there is an etiological relation to the silicone implant or if it is pure coincidence is not evident at this time. We present the case of a 24-year-old female with congenital asymmetric breasts who underwent breast augmentation in our division on the left side and 15 months later had a breast reduction on the other side. Nine years after the first operation we found a suspicious lesion on the side of the breast implant. The histological result of the excisional biopsy showed an aggressive fibromatosis “arising from” the capsule around the silicon implant. We discuss the possible association of breast implant and desmoid tumor of the breast and evaluate the diagnostic and therapeutic options for desmoid tumors of the breast.

Literatur

  • 1 Aaron A D, O'Mara J W, Legendre K E, Evans S RT, Attinger C E, Montgomery E A. Chest wall fibromatosis associated with silicone breast implants.  Surg Oncol. 1996;  5 93-99
  • 2 Crestinu J M. Desmoid tumor of the breast.  Plast Reconstr Surg. 1995;  95 421
  • 3 Dale P S, Wardlaw J C, Wootton D G, Resnick J I, Guiliano A E. Desmoid tumor occurring after reconstruction mammaplasty for breast carcinoma.  Ann Plast Surg. 1995;  35 515-518
  • 4 Godwin Y, McCulloch T A, Sully L. Extra-abdominal desmoid tumour of the breast: review of the primary management and the implications for breast reconstruction.  Br J Plast Surg. 2001;  54 268-271
  • 5 Gronchi A, Casali P G, Mariani L, Lo Vullo S, Colecchia M, Lozza L, Bertulli R, Fiore M, Olmi P, Santinami M, Rosai J. Quality of surgery and outcome in extra-abdominal aggressive fibromatosis: a series of patients surgically treated at a single institution.  J Clin Oncol. 2003;  21 1390-1397
  • 6 Jewett S T, Mead J H. Extra-abdominal desmoid arising from a capsule around a silicone breast implant.  Plast Reconstr Surg. 1979;  63 577-579
  • 7 Kobayashi H, Kotoura Y, Hosono M, Tsuboyama T, Sakahara H, Endo K, Konishi J. MRI and scintigraphic features of extraabdominal desmoid tumors.  Clin Imaging. 1997;  21 35-39
  • 8 Nuyttens J J, Rust P F, Thomas C R, Turrisi A T. Surgery versus radiation therapy for patients with aggressive fibromatosis or desmoid tumors: A comparative review of 22 articles.  Cancer. 2000;  88 1517-1523
  • 9 Ormándi K, Lázár G, Tószegi A, Palkó A. Extra-abdominal desmoid mimicking malignant male breast tumor.  Eur Radiol. 1999;  9 1120-1122
  • 10 Piza-Katzer H, Rhomberg M. Extra-abdominelle Fibromatose - Extra-abdominelles Desmoid. Übersicht und eigene Erfahrungen.  Chirurg. 2000;  71 904-911
  • 11 Quiel V. Desmoidtumor der Mamma.  Zentralbl Gynakol. 2000;  122 433-435
  • 12 Reis-Filho J S, Milanezi F, Pope L ZB, Fillus-Neto J, Schmitt F C. Primary fibromatosis of the breast in a patient with multiple desmoid tumors - report of a case with evaluation of estrogen and progesterone receptors.  Pathol Res Pract. 2001;  197 775-779
  • 13 Robbin M R, Murphey M D, Temple H T, Kransdorf M J, Choi J J. Imaging of musculoskeletal fibromatosis.  Radiographics. 2001;  21 585-600
  • 14 Rosen P P, Ernsberger D. Mammary fibromatosis. A benign spindle-cell tumor with significant risk for local recurrence.  Cancer. 1989;  63 1363-1369
  • 15 Schiller V L, Arndt R D, Brenner R J. Aggressive fibromatosis of the chest associated with a silicone breast implant.  Chest. 1995;  108 1466-1468
  • 16 Schuh M E, Radford D M. Desmoid tumor of the breast following augmentation mammaplasty.  Plast Reconstr Surg. 1994;  93 603-605
  • 17 Schulz-Ertner D, Zierhut D, Mende U, Harms W, Branitzki P, Wannenmacher M. The role of radiation therapy in the management of desmoid tumors.  Strahlenther Onkol. 2002;  178 78-83
  • 18 Vandeweyer E, Deraemaecker R. Desmoid tumor of the breast after reconstruction with implant.  Plast Reconstr Surg. 2000;  105 2627-2628
  • 19 Wargotz E S, Norris H J, Austin R M, Enzinger F M. Fibromatosis of the breast. A clinical and pathological study of 28 cases.  Am J Surg Pathol. 1987;  11 38-45
  • 20 Weiss R J, Treiber M, Zahlten-Hinguranage A, Bernd L. Verbesserung der lokalen Kontrolle bei Patienten mit aggressiver Fibromatose durch die Kombination von Chirurgie und Strahlentherapie.  Chirurg. 2002;  73 615-621

Dr. med. Abdul R. Jandali

Klinik für Wiederherstellungschirurgie
Universitätsspital Zürich

Rämistraße 100

8091 Zürich

Schweiz

Email: Abed.jandali@chi.usz.ch

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