NOTARZT 2006; 22(1): 12-14
DOI: 10.1055/s-2004-834567
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hypoglykämie mit Hemiparese - Intuition versus Technik

Hypoglycaemia and Hemiparesis - Intuition versus Technical MeasurementC.  Hohenstein1
  • 1MTB Kempten, Kempten
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 February 2006 (online)

Zusammenfassung

Der Artikel beschreibt einen typischen Notarzteinsatz bei einem fast komatösen Patienten mit Diabetes mellitus Typ I und offensichtlich klassischer Hypoglykämiesymptomatik. Die Blutzuckerbestimmung vor Ort zeigte einen normalen Wert, bei genauerer Untersuchung bot der Patient deutliche neurologische Ausfälle in Form von Hemiparese, positivem Babinski-Reflex und Nystagmus. Unter dem Verdacht einer intrazerebralen Blutung wurde der Patient in der neurochirurgischen Klinik angemeldet und eine Crash-Intubation vorbereitet. Kurz vor der Gabe der Narkotika erfolgte eine erneute Blutzuckerkontrolle, welche die primär vermutete Hypoglykämie bestätigte. Der Patient erhielt intravenös Glukose, erwachte, die präklinische Intubation konnte knapp vermieden werden. Die Kasuistik unterstreicht die Wichtigkeit der klinischen Intuition und Erfahrung von Notärzten vor dem Hintergrund fehlerhafter technischer Diagnostik und beschreibt die Möglichkeiten der neurologischen Manifestation einer Hypoglykämie.

Abstract

This article describes a typical preclinical situation of a patient with a history of diabetes mellitus type I who presents with obvious classical signs of hypoglycaemia in terms of impaired consciousness. The preclinical measured blood sugar concentration was 124 mg/dl, the more precise clinical examination of the patient revealed focal neurological deficits as hemiparesis, positive babinski reflex and nystagmus. The department of neurosurgery was alerted with the suspicion of an intracranial bleeding and a preclinical crash-intubation was prepared. Right before the application of the narcotics the blood sugar level was measured again and confirmed the initially presumed hypoglycaemia. The patient received glucose intravenously, regained consciousness, the intubation was prevented. This case report underlines the importance of the clinical intuition as well as experience of emergency physicians, especially with regard to possible wrong technical measurements. It also describes neurological deficits due to hypoglycaemia.

Literatur

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Dr. med. Christian Hohenstein

MTB Kempten

Rathausplatz 4

87435 Kempten

Email: hohensteinc@gmx.net

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