Sportverletz Sportschaden 2006; 20(1): 36-42
DOI: 10.1055/s-2005-859029
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Empfehlungen zur Sportausübung bei Patienten mit idiopathischer Skoliose

Recommendations on Sport Activities for Patients with Idiopathic ScoliosisU. Liljenqvist1 , K.-A Witt2 , V. Bullmann1 , J. Steinbeck2 , K. Völker3
  • 1Klinik und Poliklinik für Allgemeine Orthopädie (Direktor: Univ.-Prof. Dr. med. W. Winkelmann), Universitätsklinikum Münster
  • 2Orthopädische Praxisklinik, Münster
  • 3Institut für Sportmedizin (Direktor: Univ.-Prof. Dr. med. K. Völker), Universitätsklinikum Münster
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 March 2006 (online)

Zusammenfassung

Die idiopathische Skoliose stellt eine dreidimensionale Wirbelsäulendeformität dar, die besonders bei Mädchen in der Adoleszenz auftritt. Unbehandelt kann sie fortschreiten und zu starken Rückenschmerzen, einer eingeschränkten Lungenkapazität und kosmetischer Beeinträchtigung führen. Die Therapie besteht stadienabhängig aus einer krankengymnastischen Übungsbehandlung und Beobachtung, einer Korsettbehandlung oder aus einer operativen Teilkorrektur und Fusion der Primärkrümmung. Patienten mit einer idiopathischen Skoliose sollten zur sportlichen Betätigung ermutigt werden. Positive Auswirkungen auf die allgemeine Fitness einschließlich der Lungenfunktion, auf das Muskelkorsett sowie die Psyche können erwartet werden. Gesicherte wissenschaftliche Daten, die einen negativen Einfluss irgendeiner sportlichen Betätigung auf die Skoliose belegen könnten, liegen nicht vor.

Abstract

The idiopathic scoliosis is a threedimensional spinal deformity mostly occurring in female adolescents. Untreated it can progress and result in back pain, impaired lung capacity and psychosocial disorders due to the cosmetic appearance of the deformed trunk. The treatment depends on the severity of the curve and ranges from physiotherapy and observation, brace treatment to surgical treatment with partial correction and fusion of the primary curve. Patients with an idiopathic scoliosis should be encouraged to actively take part in sports activities. Positive influences on the general fitness including the lung function, on the trunk muscles and on the psyche can be expected. There are no scientific data indicating that any kind of sport activities alter the natural history of idiopathic scoliosis.

Literatur

  • 1 Athanasopoulos S, Paxinos T, Tsafantakis E. et al . The effect of aerobic training in girls with idiopathic scoliosis.  Scand J Med Sci Sports. 1999;  9 36-40
  • 2 Becker T. Scoliosis in swimmers.  Clin Sports Med. 1986;  5 149-158
  • 3 Bullmann V, Lerner T, Hackenberg L. et al . Die Korsettbehandlung der idiopathischen Skoliose - Ergebnisse der prospektiven Münsteraner Korsett Studie.  Z Orthop. 2004;  142 403-409
  • 4 Dickson R. Spinal deformity - adolescent idiopathic scoliosis.  Spine. 1999;  24 2601-2606
  • 5 Drummond D, Rogala E, Gurr J. Spinal deformity: Natural history and the role of school screening.  Orthop Clin North Am. 1979;  10 751-760
  • 6 Goldberg C, Dowling F, Hall J. et al . A statistical compariso between natural history of idiopathic scoliosis and brace treatment in skeletally immature adolescent girls.  Spine. 1993;  18 902-908
  • 7 Hopf C, Felske-Adler C, Heine J. Empfehlungen zur sportlichen Betätigung von Patienten mit idiopathischen Skoliosen.  Z Orthop Ihre Grenzgeb. 1991;  129 204-207
  • 8 Liljenqvist U, Niemeyer T, Grävinghoff T. et al . Conservative treatment of idiopathic scoliosis with the Cheneau brace.  J Bone Joint Surg. 1998;  80-B 241
  • 9 Liljenqvist U. Ätiologie, Morphologie und Therapie der idiopathischen Skoliose.  Orthopädie-Technik. 2002;  6 506-510
  • 10 Lonstein J E, Bjorkland S, Wanninger M H. et al . Voluntary school screening for scoliosis in Minnesota.  J Bone Joint Surg. 1982;  64A 481-488
  • 11 Lonstein J, Winter R. The Milwaukee brace for treatment of adolescent idiopathic scoliosis.  J Bone Joint Surg. 1994;  80-A 1207-1221
  • 12 Machida M. Cause of idiopathic scoliosis.  Spine. 1999;  15 2576-2583
  • 13 Nachemson A, Lonstein J, Weinstein S. Report of the Scoliosis Research Society Prevalence and Natural History Committee 1982. 
  • 14 Nachemson A, Peterson L. Effectiveness of treatment with a brace in girls who have adolescent idiopathic scoliosis.  J Bone Joint Surg. 1995;  77-A 815-822
  • 15 Omey M, Micheli L, Gerbino P. Idiopathic scoliosis and spondylolysis in the female athlete.  Clin Orthop. 2000;  372 74-84
  • 16 O’Neill P, Karol L, Shindle M. et al . Decreased orthotic effectiveness in overweight patients with adolescent idiopathic scoliosis.  J Bone Joint Surg. 2005;  87-A 1069-1074
  • 17 Parsch D, Gärtner V, Brocai D. et al . Sports activity of patients with idiopathic scoliosis at long-term follow-up.  Clin J Sport Med. 2002;  12 95-98
  • 18 Rubery P, Bradford D. Athletic activity after spine surgery in children and adolescents.  Spine. 2002;  27 423-427
  • 19 Tanchev P, Dzherov A, Parushev  A. et al . Scoliosis in rhythmic gymnasts.  Spine. 2000;  25 1367-1372
  • 20 Veraart B, Jansen B. Changes in lung function associated with idiopathic thoracic scoliosis.  Acta Orthop Scand. 1990;  61 1-7
  • 21 Weinstein S. Natural history.  Spine. 1999;  15 2592-2600
  • 22 Weinstein S, Ponseti I. Curve progression in idiopathic scoliosis: Long-term follow-up and prognosis in untreated patients.  J Bone Joint Surg. 1983;  65-A 447-453
  • 23 Weiß H. Eine funktionsanalytische Betrachtung der 3-dimensionalen Skoliosbehandlung nach Schroth.  Z Krankengymnastik. 1988;  40 354-363
  • 24 Wood K. Spinal deformity in the adolescent athlete.  Clin Sports Med. 2002;  21 77-92

Priv.-Doz. Dr. med. Ulf Liljenqvist

Klinik und Poliklinik für Allgemeine Orthopädie, Universitätsklinikum Münster

Albert-Schweitzer-Straße 33

48149 Münster

Email: liljenqv@uni-muenster.de

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