Klin Monbl Augenheilkd 2006; 223(5): 390-392
DOI: 10.1055/s-2006-926556
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Corneale und conjunctivale Befunde bei systemischer Argyrose

Corneal and Conjunctival Findings in Systemic Silver IntoxicationW. Flögel1 , S. Widmeier2 , P. Hotz2 , L. Schärer3 , D. Barthelmes1 , K. Landau1 , M. A. Thiel1
  • 1Augenklinik, UniversitätsSpital Zürich, CH-8091 Zürich (Prof. K. Landau)
  • 2Abteilung für Arbeits- und Umweltmedizin, Universität Zürich (Prof. F. Gutzwiller; Prof. W. Vetter)
  • 3Dermatologische Klinik, UniversitätsSpital Zürich (Prof. G. Burg)
Further Information

Publication History

Eingegangen: 4.10.2005

Angenommen: 10.1.2006

Publication Date:
16 May 2006 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Chronische Silberintoxikationen sind selten und die typischen okulären Befunde werden deshalb oft nicht erkannt. Anhand eines Falles werden die histologischen und klinischen Befunde sowie der Verlauf diskutiert. Kasuistik: Eine 33-jährige Angestellte einer Batterieproduktion entwickelte eine bioptisch nachgewiesene systemische Argyrose mit Silberverfärbung der lichtexponierten Hautstellen. Die Spaltlampenuntersuchung zeigte eine graublaue Verfärbung der Conjunctiva im Bereich des Tränenflusses sowie eine Dunkelfärbung der feinen Arterien. In der Hornhaut fand sich eine diffuse Ablagerung im Bereich der Descemet’schen Membran. Die Gonioskopie erbrachte eine auffällige Färbung des Trabekelwerkes. Nach chemischer Umwandlung des Silberoxids (Ag2O) in Silbersulfid durch UV-Licht sind die Verfärbungen irreversibel. Somit steht die Früherkennung und Expositionsprophylaxe im Vordergrund. Schlussfolgerung: Bei systemischer Argyrose finden sich typische Veränderungen an den vorderen Augenabschnitten, welche für die arbeitsmedizinische Diagnosestellung dieser seltenen Erkrankung hilfreich sind.

Abstract

Background: Chronic silver intoxication is a rare disease and therefore the typical ocular findings may be missed. Based on a case with severe intoxication, the clinical and histological findings as well as the prognosis in argyria are presented. History: A 33-years-old-employee of a battery production plant developed a biopsy proven systemic argyria. On slit lamp examination the conjunctiva showed a dark, blue-grey discoloration in the areas of the tear flow and the small conjunctival arteries. Diffuse silver deposits were noticed on the level of Descemet’s membrane without endothelial damage. Silver deposits were also visible in the trabecular meshwork. Chemical reaction of the silver particles upon exposure to UV light results in irreversible tissue discoloration. Without options for an effective treatment, early diagnosis and prevention of overexposure are most important. Conclusions: The typical ocular findings in systemic argyria are helpful in occupational medicine for establishing the correct diagnosis.

Literatur

  • 1 Bartley G B, Buller C R, Campell R J. et al . Pigmented episcleral mass from argyrosis following strabismus surgery.  Arch Ophthalmol. 1991;  109 775-776
  • 2 Bartley G B. Argyrosis secondary to a silver extraocular muscle clip.  Arch Ophthalmol. 1992;  110 596
  • 3 Cohen S Y, Quentel G, Egasse D. et al . The dark choroid in systemic argyrosis.  Retina. 1993;  13 312-316
  • 4 Frei J, Schröder B, Messerli J. et al . Lokalisierte Argyrose 58 Jahre nach Schieloperation - Eine ophthalmologische Rarität.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2001;  218 61-63
  • 5 Ghadially F N. Ultrastructural pathology of the cell and matrix. 4th Boston; Butterworth-Heinemann 1997 2: 766-777
  • 6 Gutman F A, Crosswell H H. Argyrosis of the cornea without clinical conjunctival involvement.  Am J Ophthalmol. 1968;  65 183-187
  • 7 Hanna C, Fraunfelder F T, Sanchez J. Ultrastructural study of argyrosis of the cornea and conjunctiva.  Arch Ophthalmol. 1974;  92 18-22
  • 8 Karcioglu Z A, Caldwell D R. Corneal argyrosis: histologic, ultrastructural and microanalytic study.  Can J Ophthalmol. 1985;  20 257-260
  • 9 Moss A P, Sugar A, Hargett N A. et al . The ocular manifestations and functional effects of occupational argyrosis.  Arch Ophthalmol. 1979;  97 (5) 906-908
  • 10 Naumann G OH. Pathologie des Auges. 1.- 2. Auflage, Band 1 W. Doerr & G. Seifert 1997 654: 448-449
  • 11 Sánchez-Huerta V, De Wit-Carter G, Hernández-Quintela E. et al . Occupational Corneal Argyrosis in Art Silver Solderers.  Cornea. 2003;  22(7) 604-611
  • 12 Schlötzer-Schrehardt U, Holbach L M, Hofmann-Rummelt C. et al . Multifocal Corneal Argyrosis after an Explosion Injury.  Cornea. 2001;  20(5) 553-557
  • 13 Scroggs M W, Lewis J S, Proia A D. Corneal argyrosis associated with silver soldering.  Cornea. 1992;  11 264-269
  • 14 Spencer W H, Garron L K, Contreras F. et al . Endogenous and exogenous ocular and systemic silver deposition.  Trans Ophthalmol Soc U K. 1980;  100 171-178
  • 15 Wolff H H, Neubert U. Ungewöhnliches Bild einer lokalisierten Argyrose.  Der Hautarzt. 1977;  28 668-670
  • 16 Yanoff M, Scheie H G. Argyrosis of the conjunctiva and lacrimal sac.  Arch Ophthalmol. 1964;  72 57-58

Dr. Walter Flögel

Augenklinik UniversitätsSpital

Frauenklinikstr. 24

8091 Zürich, Schweiz

Email: Walter.Floegel@usz.ch

    >