Zentralbl Chir 2006; 131(4): 332-340
DOI: 10.1055/s-2006-933459
Originalarbeiten und Übersichten

© J. A. Barth Verlag in Georg Thieme Verlag KG

Risikomanagement im Operationsbereich

Ergebnisse eines Pilotprojektes zum interdisziplinären „Incident-Reporting”Risk Management in the Operation RoomResults of a Pilot Project of Interdisciplinary “Incident Reporting”R. Horstmann 1 , G. Hofinger 2 , M. Mäder 3 , P. W. Gaidzik 4 , H. Waleczek 5
  • 1Herz-Jesu-Krankenhaus Münster, Abtlg. für Allgemein-, Viszeral- und Gefäßchirurgie, Münster
  • 2Plattform „Menschen in komplexen Arbeitswelten” e. V., Remseck
  • 3LTU Lufttransport-Unternehmen GmbH, Abtlg. Flugsicherheit, Düsseldorf
  • 4Institut für Medizinrecht, Universität Witten/Herdecke
  • 5Ev. Krankenhaus Hattingen, Chirurgische Abteilung, Hattingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 August 2006 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Methoden der Fehleranalyse sind geeignet, die Patientensicherheit zu erhöhen, aber auch Personalzufriedenheit zu verbessern und im Sinne der Prozesskontrolle materiellen Schaden vom Krankenhaus abzuhalten. Ziel des vorgestellten Pilotprojektes war es, Grundlagen für die Etablierung einer neuen Fehlerkultur und die Voraussetzungen für die Messbarkeit des neuen Melde- und Analysesystems zu schaffen. Methodik: Im Juni 2003 wurde ein Incident Reporting-System im Zentral-OP eingeführt, an dem sich die chirurgische und anästhesiologische Abteilung sowie die chirurgische und anästhesiologische Pflege beteiligten. Neben der Konzeption eines Meldebogens wurde ein so genanntes Vertrauensgremium gewählt, Einführungsveranstaltungen durchgeführt und eine Baseline-Untersuchung aufgrund arbeitspsychologischer Erkenntnisse initialisiert. Ergebnisse: Der Prozess der Vertrauensbildung ist mühsam und elementar abhängig von der aufrichtigen Kooperation der Bereichsleitungen, insbesondere der Chefärzte. Die Exklusivität der Teilnahme von nur zwei medizinischen Abteilungen erzeugte Konflikte, so dass nach Abschluss der Projektphase das System auf den gesamten OP inklusive weiterer operativer Abteilungen ausgeweitet wurde. Zur Verbesserung der Motivation zur strikt freiwilligen Teilnahme wurde die Frequenz regelmäßiger Rückmeldungen an die Mitarbeiter optimiert. Das Vertrauensgremium braucht zur besseren Akzeptanz einen eindeutig definierten Platz im System des Qualitätsmanagements. Schlussfolgerungen: Es ist gelungen, zum ersten Mal in Deutschland ein Incident-Reporting-System zu installieren, an dem mehrere Abeilungen beteiligt sind. Nach Abschluss der Pilotphase wird perspektivisch nach Möglichkeiten der Messbarkeit von Veränderungen durch dieses System gesucht. Parallel dazu wird gemeinsam mit der Ärztekammer nach dem Vorbild aus der Luftfahrt ein elektronisches Melderegister für Fehler und Fehlervermeidungsstrategien entwickelt. In Zukunft wird das System auch für Bettenstationen und konservative Abteilungen von zunehmender Wichtigkeit sein.

Abstract

Background: Methods for error analysis are suitable to increase patients' safety as well as staff satisfaction and may avoid, in a sense of process control, financial damage to the hospital. The aim of the presented pilot study was to establish and evaluate an incident reporting system as a first step towards a new safety culture. Methods: In June 2003 an incident reporting system was introduced in the central surgical suite, in which the surgical and anaesthesiologic departments took part as well medical and nursing staff. Besides conceiving a report form, a “board of confidence” was elected, kick-off meetings were held and a baseline study on the basis of industrial psychological knowledge was initialised. Results: The process of creating confidence is arduous and depends elementarily on sincere cooperation of management staff, especially of the heads of the departments. The exclusive participation of only two medical departments led to conflicts. Therefore, after finishing the pilot study, the system was expanded to the whole surgical suite including all operating departments. In order to increase the motivation for the strictly voluntarily participation, the frequency of regular echoes to the staff was optimised. To achieve high acceptance in the whole staff, the board of confidence needs a clearly defined position within the system of quality management. Conclusions: For the first time in Germany an incident reporting system under participation of several medical departments has been installed. After finishing the pilot project, in future we will be able to evaluate changes caused by this system. Simultaneously an electronic database for reported adverse events and strategies to avoid them are being developed based on similar systems in aviation industry. In near future, the system will be of increasing importance likewise for inpatient units and non-operative departments.

Literatur

  • 1 Beckmann U, West LF, Groombridge GJ, Baldwin I, Hart GK, Clayton DG, Webb RK, Runciman WB. The Australian Incident Monitoring Study in Intensive Care: AIMS-ICU. The development and evaluation of an incident reporting system in intensive care.  Anaesth Intensive Care. 1996;  24 314-319
  • 2 Bergmann KO. Risk-Management im Krankenhaus.  Das Krankenhaus. 1997;  10 622-627
  • 3 Brennan TA, Leape LL, Laird NM, Hebert L, Localio AR, Lawthers AG, Newhouse JP, Weiler PC, Hiatt HH. Harvard Medical Practice Study I. Incidence of adverse events and negligence in hospitalized patients: results of the Harvard Medical Practice Study I.  Qual Saf Health Care. 2004;  13 145-151
  • 4 Chopra V, Bovill JG, Spierdijk J, Koornneef F. Reported significant observations during anaesthesia: a prospective analysis over an 18-month period.  Br J Anaesth. 1992;  68 13-17
  • 5 Collicott PE. Advanced trauma life support course, an improvement in rural trauma care.  Nebr Med J. 1979;  64 279-280
  • 6 Fichtner K, Dick W. The causes of perioperative mortality. A trial of the German “CEPOD study”.  Anaesthesist. 1997;  46 419-427
  • 7 Frieling E, Sonntag KH. Lehrbuch der Arbeitspsychologie. Huber, Bern 1999: 145-161
  • 8 Gaba DM, Fish KJ, Howard SK. Zwischenfälle in der Anästhesie. Prävention und Management. G. Fischer, Lübeck 1998
  • 9 Grube C, Schaper N, Graf BM. Man at risk. Aktuelle Strategien zum Risikomanagement in der Anästhesie.  Anaesthesist. 2002;  51 239-247
  • 10 Hansis ML, Hart D. Medizinische Behandlungsfehler in Deutschland. Robert Koch-Institut, Berlin 2001 und www.rki.de
  • 11 Healzer JM, Howard SK, Gaba DM. Attitudes toward production pressure and patient safety: a survey of anesthesia residents.  J Clin Monit Comput. 1998;  14 145-146
  • 12 Hofinger G. Erfassung kritischer Zwischenfälle am Beispiel der Luftfahrt und Medizin. In: Trimpop R, Zimolong B, Kalvernam A (Hrsg), Psychologie der Arbeitssicherheit und Gesundheit Neue Welten, Alte Welten. Asanger, Heidelberg 2002: 143-148
  • 13 Hudson P. Applying the lessons of high risk industries to health care.  Qual Saf Health Care. 2003;  12 (Suppl) i7-i12
  • 14 Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS. To err is human - Building a safer Health System. Committee on Quality of Health Care in America, Institute of Medicine (IOM). National Academy Press, Washington DC 2000: 26-48
  • 15 Lunn JM, Devlin HB. Lessons from the confidential enquiry into perioperative deaths in three NHS regions.  Lancet. 1987;  2 1384-1386
  • 16 Mearns K, Whitaker SM, Flin R. Benchmarking safety climate in hazardous environments: a longitudinal, interorganizational approach.  Risk Anal. 2001;  21 771-786
  • 17 Nolan TW. System changes to improve patient safety.  BMJ. 2000;  320 771-773
  • 18 Rall M, Manser T, Guggenberger H, Gaba DM, Unertl K. Patient safety and errors in medicine: development, prevention and analyses of incidents.  Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther. 2001;  36 321-330
  • 19 Rall M, Schaedle B, Zieger J, Naef W, Weinlich M. Neue Trainingsformen und Erhöhung der Patientensicherheit - Sicherheitskultur und integrierte Konzepte.  Unfallchirurg. 2002;  105 1033-1042
  • 20 Reason J. Understanding adverse events: human factors.  Qual Health Care. 1995;  4 80-89
  • 21 Reason J. Managing the risks of organizational accidents. Ashgate, Aldershot (Hants, England) 1997
  • 22 Reason J. Human error: models and management.  BMJ. 2000;  320 768-770
  • 23 Rodgers A, Walker N, Schug S, McKee A, Kehlet H, van Zundert A, Sage D, Futter M, Saville G, Clark T, MacMahon S. Reduction of postoperative mortality and morbidity with epidural or spinal anaesthesia: results from overview of randomised trials.  BMJ. 2000;  321 1493-1497
  • 24 Runciman WB, Sellen A, Webb RK, Williamson JA, Currie M, Morgan C, Russell WJ. The Australian Incident Monitoring Study. Errors, incidents and accidents in anaesthetic practice.  Anaesth Intensive Care. 1993;  21 506-519
  • 25 Russell S. Law series: 8. Risk management.  Br J Nurs. 1995;  4 607
  • 26 Schaaf TW. Development of a Near Miss Management System at a Chemical Process Plant. In: Schaaf vd TW, Lucas DA, Hale AR (eds), Near Miss Reporting as a Safety Tool Butterworth-Heinemann, Oxford 1991: 57-63
  • 27 Scheppokat KD, Held K. Results of 903 settlement proceedings in internal medicine.  Dtsch Med Wochenschr. 2002;  127 253-259
  • 28 Staender S. Incident reporting als Instrument zur Fehleranalyse in der Medizin.  Z Arztl Fortbild Qualitatssich. 2001;  95 479-484
  • 29 Staender S, Davies J, Helmreich B, Sexton B, Kaufmann M. The anaesthesia critical incident reporting system: an experience based database.  Int J Med Inform. 1997;  47 87-90
  • 30 Yacavone DW. Mishap trends and cause factors in naval aviation: a review of Naval Safety Center data, 1986-90.  Aviat Space Environ Med. 1993;  64 392-395

1 Obligater Bestandteil der modernen Beatmungsgeräte und passiver Abwehrmechanismus gegen die Applikation eines hypoxischen Gasgemisches in akzidenteller Weise.

Korrespondenzadresse

Priv. Doz. Dr. med. Rüdiger Horstmann

Abteilung für Allgemein-, Viszeral- und Gefäßchirurgie

Herz-Jesu-Krankenhaus Münster·Westfalenstr. 109·48165 Münster

Phone: 0 25 01/17 24 00

Fax: 0 25 01/17 24 16

Email: chirurgie@herz-jesu-kh-ms.de

    >