Psychiatr Prax 2007; 34: S203-S207
DOI: 10.1055/s-2006-952008
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Psychiatrische Zwangsbehandlung und die Sichtweise der Patienten

Compulsory Psychiatric Treatment and the Patients' PerspectiveGerhard  Längle1 , 2 , Wiltrud  Bayer1
  • 1Tübinger Forschungsgruppe Sozialpsychiatrie der Universitätsklinik für Psychiatrie und Psychotherapie Tübingen
  • 2Zentrum für Psychiatrie Münsterklinik Zwiefalten
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Publication Date:
20 November 2007 (online)

Zusammenfassung

Anliegen Erheben der Einstellung von Betroffenen zu Zwangsmaßnahmen in der psychiatrischen Behandlung. Methode 1. Zeitnahe Befragung von 40 Patienten der Universitätsklinik Tübingen im Rahmen ihrer fürsorglichen Zurückhaltung nach UBG. 2. Katamnestische Befragung von 47 richterlich untergebrachten Patienten, durchschnittlich 29 Monate später. Ergebnisse Sowohl im direkten zeitlichen Kontext als auch mit langem Abstand zur Zwangsbehandlung empfindet eine Mehrheit diese Maßnahme als ungerechtfertigt. Ein relevanter Stichprobenanteil ist im Verlauf behandlungseinsichtig. Extreme Positionen werden bevorzugt; eine ambivalente Haltung ist selten. Schlussfolgerungen Individuelle Bearbeitung des Geschehens und gezielte Nachsorge sind notwendig.

Abstract

Objective Topic of this article is an investigation on the patients' perspective of involuntary treatment in psychiatry. The results of two studies are presented. Methods The first study surveyed 40 patients involuntarily admitted to the Department of Psychiatry and Psychotherapy of the University Hospital of Tübingen, Germany, according to the commitment law. The interviews were carried out within the first days of admission. The second study carried out a retrospective follow-up of 47 court-committed patients; the mean period between commitment and follow-up was 29 months. Results The majority of patients evaluated the involuntary treatment as not justified - both in direct context and in a long distance to it. A substantial part of the sample, however, showed insight into illness and treatment at the time of follow-up. Extreme positions were preferred; an ambivalent attitude was rare. Conclusions It is necessary to pay attention to the events around the involuntary treatment individually and to offer systematic aftercare.

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Prof. Dr. med. Gerhard Längle

Zentrum für Psychiatrie Münsterklinik Zwiefalten

Hauptstraße 9

88529 Zwiefalten

Email: gerhard.laengle@zfp-zwiefalten.de

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