Laryngorhinootologie 1984; 63(9): 439-444
DOI: 10.1055/s-2007-1008329
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Spontanperforation der Membran des runden Fensters: Hauptursache des Hörsturzes?

Spontaneous Perforation of the Round Window Membrane: Main Cause of Sudden Hearing Loss?H. J. Arndt
  • Hals-Nasen-Ohrenklinik im Klinikum der Landeshauptstadt Wiesbaden (Chefarzt: Prof. Dr. H. J. Arndt)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Von 63 stationär behandelten Hörstürzen im Jahre 1983 wurden 45 probetympanotomiert. Dabei fand sich 27× (60%) eine Membranperforation des runden Fensters, während 18× (40%) das runde Fenster intakt war und kein Perilymphabfluß bestand. Von Mai 1982 bis Ende 1983 wurden 30 Membranperforationen diagnostiziert, über die im einzelnen berichtet wird. Der bei weitem größte Teil dieser Perforationen ist spontan entstanden ohne vorangegangenes Trauma. Audiometrisch fanden sich mittel- bis hochgradige Schwerhörigkeiten vom tief-, hoch- und pantonalem Typ bis zur Taubheit, außerdem in allen Fällen Tinnitus. Ein Drittel der Patienten mit Membranperforation hatte vestibuläre Erscheinungen mit Schwindel und zum Teil mit Gleichgewichtsstörungen. Therapeutisch wurde eine Membranabdichtung mit Faszie oder Periost vorgenommen. Audiometrisch fand sich bei oder kurz nach der Entlassung 3× eine Normalisierung des Gehörs, 8× eine Besserung, 14× war das Gehör gleich geblieben und 3× verschlechtert. Bei acht Patienten mit Membranperforation lag der Hörsturz ein bis zwölf Monate zurück, bei weiteren sechs acht bis dreißig Tage. Nach den Ergebnissen dieser Studie, die fortgesetzt wird, ist jeder Hörsturz auf eine spontane Membranperforation verdächtig, und es sollte möglichst in den ersten Tagen eine Exploration des runden Fensters erfolgen. Es ergeben sich damit neue Erkenntnisse der Pathogenese des Hörsturzes. Über die Pathogenese der spontanen Perforation der runden Fenstermembran und über ihre Ätiologie wissen wir bisher nichts.

Summary

In 1983, 45 out of 63 clinically treated patients with sudden hearing ioss underwent an exploratory tympanotomy. In 27 cases (60%) a perforation of the round window membrane was found, whereas in 18 cases (40%) the round window membrane was intact and there was no perilymph fistula. From 1982 to the end of 1983 30 perforations of the round window membrane were found which are reported here, most of them being spontaneous perforations without any preceding trauma. Audiometrically, hearing losses were found ranging from medium to high degree. These included all types of hard hearing, such as loss of high or low tones and losses over all frequency ranges to total deafness. All patients complained of tinnitus. One-third of the patients with perforated membrane had dizziness or vertigo combined with disturbances of balance. Treatment consisted of sealing the round window membrane with a plug of fascia or periostium. When the patients were discharged, or shortly after their discharge, audiometry revealed normal hearing in three patients, improved hearing in 8 patients, no change in 14 patients, and further deterioration in 3 patients. In 8 patients with perforated membrane, the sudden hearing loss had occurred 1 to 12 months back and in 6 patients only 8 to 30 days ago. The study will continue, but we can already see from the present results that every sudden hearing loss should be examined for a possible spontaneous perforation of the round window membrane. For this reason, exploration of the round window should be done within the first few days. The study yields new knowledge of the pathogenesis of the sudden hearing loss. We still do not know how spontaneous perforation of the round window membrane occurs, and we have also no information on its aetiology.

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