Thorac Cardiovasc Surg 1993; 41(4): 245-248
DOI: 10.1055/s-2007-1013863
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Selective Video-Assisted Thoracoscopic Sympathectomy

Selektive video-assistierte thorakoskopische SympathektomieG. Friedel, A. Linder, H. Toomes
  • Schillerhöhe Hospital, Center for Pneumology and Thoracic Surgery, Gerlingen, Germany
Further Information

Publication History

1993

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Video-assisted and thermometrically controlled thoracoscopic sympathectomy demonstrates new ways in the treatment of upper-limb hyperhidrosis. An anatomical portrayal of the sympathetic chain is possible as a result of the improved visualization and magnification of the operative area provided by the video-optic technique. The difference in temperature, registered by means of a thermometric sensor in the palm of the hand, indicates that the sympathetic nerves responsible for the hyperhidrotic Segments have been severed. The number of postoperative Horner's Syndromes will be reduced significantly with this method. Until now, we have succesfully treated six thermometrically controlled patients. No recurrences have arisen during an 18 months observation period. Neither intraoperative nor postoperative complications were recorded. One patient complained of increased compensatory sweating of the trunk. Thermometrically controlled thoracoscopic sympathectomy is expected to improve the various forms of treatment available for sympathetic reflex dystrophies in the future.

Zusammenfassung

Die video-assistierte und thermometrisch kontrollierte thorakoskopische Sympathektomie eröffnet neue Möglichkeiten und Wege in der Behandlung der Hyperhidrose. Durch die videooptisch bedingte Vergrößerung und bessere Einsicht des Arbeitsfeldes ist eine anatomische Darstellung des sympathischen Grenzstranges und seiner Äste möglich. Die thermometrische Kontrolle an der Handinnenfläche zeigt durch den Temperaturanstieg eine sicher erreichte Durchtrennung der für die Segmente verantwortlichen Sympathikusfasern an. Das postoperative Horner-Syndrom kann durch diese Methode vermieden werden. Sechs Patienten wurden so erfolgreich behandelt. Rezidive sind bei einer Nachbeobachtung von 18 Monaten bisher nicht aufgetreten. Intra- oder postoperative Komplikationen ebenfalls nicht. Ein Patient klagte nach der Sympathektomie über vermehrtes kompensatorisches Schwitzen am Rumpf. Durch die thermometrisch kontrollierte Sympathektomie ist in Zukunft auch mit einer Verbesserung der Behandlungsmöglichkeiten bei den sympathischen Reflexdystrophien (Sudecksche Dystrophie, Morbus Raynaud, Schulter-Arm-Syndrom) zu rechnen.

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