Thorac Cardiovasc Surg 1987; 35(5): 290-294
DOI: 10.1055/s-2007-1020249
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Surgical Treatment of Bronchial Adenomas: Results of 29 Cases and Review of the Literature

Chirurgische Behandlung des Bronchialadenoms: Bericht über 29 Fälle und LiteraturübersichtM. Alp, K. Uçanok, R. Doğan, S. Kaya, G. Çetin, M. Ünlü, F. Yorulmaz, B. Moldibi
  • Department of Surgery, Atatürk Chest Disease and Surgical Center, Ankara, Turkey
Further Information

Publication History

1987

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

The low-grade malignant potential of bronchial adenoma has been widely reported in the medical literature. During the past 12 years we have treated 29 patients with this disease, 18 (62%) of whom required conventional lobectomy or pneumonectomy, because most of our cases had come to our center after having inappropriate treatments in other centers and loosing time. In these cases we observed either a total obstruction of a bronchus or a destroyed parenchyma due to recurrent pulmonary infections. For this reason, the number of pulmonary resections is more important than conservative surgical procedures in our center. The other 11 cases (38%) were treated by bronchoplasty or more conservative resectional procedures. There was no recurrence and the survival rate was about 96 per cent at 5 years. We believe that, in our series, we would have mostly been able to perform conservative types of resections if we could have diagnosed the disease in its early stages.

Zusammenfassung

Die relativ geringe Malignität des Bronchialadenoms ist aus mannigfaltigen Berichten in der Literatur hinlänglich bekannt. Während der vergangenen 12 Jahre haben wir insgesamt 29 Patienten mit einem Bronchialadenom behandelt. Bei 18 Patienten (62%) mußte eine konventionelle Lobektomie bzw. Pneumonektomie durchgeführt werden, weil der größte Teil dieser Patienten erst nach unzureichenden Behandlungsversuchen in anderen Kliniken mit ganz erheblicher Verzögerung zu uns überwiesen wurde. In allen diesen Fällen beobachteten wir entweder einen totalen Bronchusverschluß oder eine durch wiederholte pulmonale Infekte verursachte Parenchymzerstörung. Aus diesem Grunde überwiegt in unserer Klinik die Anzahl der Lungenresektionen die Zahl der weniger resektiven konservativen Eingriffe. Die restlichen 11 Patienten (38%) wurden mit einer Bronchoplastik oder konservativen Resektionsverfahren behandelt. Es kam in der vorliegenden Serie zu keinen Tumorrezidiven und die 5-Jahres-Überlebensrate lag bei nahezu 96%. Ohne Zweifel hätten wir bei einem beträchtlichen Teil unserer Patienten ein weitaus konservativeres Resektionsverfahren anwenden können, wenn die Diagnose in einem früheren Krankheitsstadium gestellt worden wäre.

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