Z Geburtshilfe Neonatol 2007; 211(4): 153-156
DOI: 10.1055/s-2007-960701
Original Paper

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Consequences of Intrauterine Acidosis for Early Morbidity of Term Newborn Infants

Konsequenzen der intrauterinen Azidose für die Früh-Morbidität des reifen NeugeborenenJ. W. Dudenhausen1 , T. Milz1
  • 1Department of Obstetrics, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Germany
Further Information

Publication History

2006

2007

Publication Date:
29 August 2007 (online)

Abstract

Objectives: The study was designed to evaluate early morbidity of term newborn infants according to the umbilical artery pH and umbilical artery base excess. Study Design: The study was based on the 1 173 infants who were born at term in the study period in 1997 with a UA-pH below 7.20. A retrospective review was carried out of maternal and infant records during the study period. All data were evaluated using SPSS for windows. Results: Apgar-values and UA-pH correlated closely, the rate of 1-minute Apgar scores < 7 increased with decreasing UA-pH. The rate of 5-minute Apgar score < 7 increased strongly with UA-pH below 7.00. The study showed how closely UA-pH values are related to UA-BE values. Of newborns with UA-BE values of 0 to - 9 mmol / l 7 % had 1-minute Apgar scores < 7, 53 % of cases with UA-BE ≤ - 17 mmol / l were recorded with 1-minute Apgar scores < 7. Conclusions: It was demonstated that low Apgar scores - as well as treansfer rates - increase if UA-pH falls below 7.1 and the base excess at the same time is below - 10 mmol / l. The aim of modern obstetrics should be to promote the birth of vital children with normal pH values.

Zusammenfassung

Ziel: Die Studie soll die frühe Morbidität von Neugeborenen in Beziehung zum Umbilikalarterienblut-pH-Wert (UApH-Wert) und zum Umbilikalarterienblut-base-exzess-Wert (UABE-Wert) untersuchen. Studiendesign: Die retrospektive Auswertung beruht auf mütterlichen und kindlichen Daten von 1 173 Kindern, die in der Studienperiode mit einem UApH-Wert unter 7,20 geboren wurden. Ergebnisse: Apgar-Werte und UApH-Werte korrelieren eng, die Rate der Apgar-1-min-Werte < 7 steigt mit abfallenden UApH-Werten. Die Rate der Apgar-5-min-Werte < 7 steigt deutlich an mit UApH-Werten unter 7,00. Es werden enge Beziehungen zwischen UApH-Werten und UABE-Werten gefunden. Neugeborene mit UABE-Werten von 0 bis - 9 mmol / l hatten zu 7 % einen Apgar-1-min-Wert unter 7, bei UA-BE-Werten = - 17 mmol / l 53 %. Schlussfolgerungen: Niedrige Apgar-Werte und Verlegungsraten steigen mit fallenden UApH-Werten unter 7,10 und UABE-Werten unter - 10 mmol / l. Das Ziel der modernen Geburtshilfe muss die Geburt eines lebensfrischen Neugeborenen mit normalem UApH-Wert sein.

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Prof. Dr. J. W. Dudenhausen

Dept. of Obstetrics · Campus Virchow-Klinikum · Charité

Augustenburger Platz 1

13353 Berlin

Phone: +49/30/4 50 56 40 72

Fax: +49/30/4 50 56 49 01

Email: Joachim.dudenhausen@charite.de

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