Eur J Pediatr Surg 2007; 17(5): 328-334
DOI: 10.1055/s-2007-965013
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Gastrointestinal Complications of Post-Diarrheal Hemolytic Uremic Syndrome

A. S. de Buys Roessingh1 , 3 , P. de Lagausie1 , V. Baudoin2 , C. Loirat2 , Y. Aigrain1
  • 1Department of Pediatric Surgery, University Hospital of Robert Debré, AP‐HP, Paris, France
  • 2Department of Paediatric Nephrology, University Hospital of Robert Debré, AP‐HP, Paris, France
  • 3Department of Paediatric Surgery, Centre Hospitalier Universitaire Vaudois, Lausanne, Switzerland
Further Information

Publication History

received August 12, 2006

accepted after revision September 14, 2006

Publication Date:
29 October 2007 (online)

Abstract

Purpose: Whereas gastrointestinal symptoms such as vomiting, diarrhea and abdominal pain are common in children suffering from the so-called post-diarrheal form (D+) of hemolytic uremic syndrome (HUS), more serious gastrointestinal complications are rare. We tried to define factors predictive of the severity of gastrointestinal complications post D+ HUS. Methods: We reviewed the files of all children admitted to our hospital for D+ HUS between 1988 and 2000. We retained those cases with gastrointestinal complications and analyzed the consequences of these complications on the evolution of the children's conditions. Results: Sixty-five children with D+ HUS were admitted to our hospital during this period. Sixteen children developed gastrointestinal complications involving one or more digestive organs: necrosis of the colon or ileum, hemorrhagic colitis, pancreatitis, transient diabetes, hepatic cytolysis and cholestasis, peritonitis and prolapse of the rectum. One child died. Conclusion: Gastrointestinal complications of D+ HUS are rare, but they can be lethal, and early surgery may sometimes prove necessary. However, we were not able to demonstrate a correlation between the severity of the gastrointestinal manifestations and the clinical or biological signs accompanying D+ HUS.

Complications gastro-intestinales des syndromes hémolytiques et urémiques post diarrhéiques

Objectif: Les symptômes comme des vomissements, des diarrhées et des douleurs abdominales sont communs chez des enfants souffrant du syndrome hémolytique et urémique (SHU) dans sa forme post diarrhéique (D+). Dans cette étude, nous avons essayé de mettre en évidence des facteurs prédictifs de la sévérité des D+ SHU. Méthodes: Nous avons revu les dossiers de tous les enfants admis dans notre hôpital pour un D+ SHU entre 1988 et 2000. Nous avons retenus les cas avec complications intestinales et avons analysé les conséquences de ces complications sur l'évolution des enfants. Résultats: Soixante-cinq enfants ont été admis dans notre hôpital pour D+SHU au cours de cette période. Seize enfants ont développé des complications gastro-intestinales touchant un ou plusieurs organes: nécroses du colon ou de l'iléon, colite hémorragique, pancréatite, diabète, cytolyse hépatique et cholestase, péritonite et prolapsus rectal. Un enfant est décédé. Conclusion: Les complications gastro-intestinales des D+ SHU sont dangereuses et peuvent être léthales. Une chirurgie précoce doit parfois être envisagée. Cependant, nous n'avons pas été capable de démontrer une corrélation entre la sévérité des manifestations digestives et les signes cliniques et biologiques accompagnant les D+ SHU.

Complicaciones gastro-intestinales del síndrome urémico hemolitico post-diarreico

Objectivo: Sintomas como vómito, diarrea y dolores abdominales son comunes en niños que padecen el síndrome urémico hemolitico (SHU) en su forma post-diarreica (D+). En este estudio, hemos intentado poner en evidencia los factores predictivos de la severidad del SHU D+. Métodos: Revisamos las historicas clínicas de todos los niños ingresados en nuestro hospital por un SHU D+ entre los años 1988 y 2000. Retuvimos los casos con complicaciones gastrointestinales y analizamos las consecuencias de las mismas en la evolución de los niños. Resultados: 65 niños fueron ingresados en nuestro hospital por SHU D+ en el transcurso de este periodo. 16 niños presentaron complicaciones gastro-intestinales afectando uno o varios organos: necrosis del colon o del íleon, colitis hemorrágica, pancreatitis, diabetes, citólisis hepática y colestasis, peritonitis y prolapso rectal. Un niño fallecido. Conclusion: Las complicaciones gastro-intestinales del SHU D+ son peligrosas y pueden ser letales. Una cirugia precoz es a veces planificada. Sin embargo, no pudimos ser capaces de demostrar la correlación entre la severidad de las manifestaciones digestivas y los signos clínicos y biológicos acompañando el SHU D+.

Magen-Darm-Komplikationen des hämolytisch-urämischen Syndroms

Zielsetzung: Während Magen-Darm-Störungen wie Erbrechen, Durchfall und Bauchschmerzen bei Kindern, die an der sogenannten „Nachdurchfallform“ (D+) des hämolytisch-urämischen Syndroms (HUS) leiden, üblich sind, sind ernsthafte Magen-Darm-Komplikationen eher selten. In dieser Studie haben wir versucht, die Faktoren zu finden, die die Ernsthaftigkeit der Komplikationen des HUS voraussagen. Materialien und Methodik: Wir haben alle Unterlagen der Kinder untersucht, die zwischen 1988 und 2000 wegen eines D+ HUS in unserem Krankenhaus aufgenommen wurden. Wir haben die Fälle mit Darmkomplikationen zurückbehalten und die Konsequenzen über den Verlauf der Krankheit analysiert. Ergebnisse: Fünfundsechzig Kinder wurden in dieser Zeit in unserem Krankenhaus wegen D+ HUS aufgenommen. Bei sechzehn Kindern entwickelten sich Magen-Darm-Komplikationen, die ein oder mehrere Organe betrafen: Dickdarm- oder Ileumnekrose, hämorrhagische Dickdarmentzündung, Bauchspeicheldrüsenentzündung, Zuckerkrankheit, Leberzellschäden und Cholestasen, Bauchfellentzündung und Mastdarmprolaps. Ein Kind ist gestorben. Schlussfolgerungen: Magen-Darm-Komplikationen von D+ HUS sind gefährlich und können tödlich sein. Einen frühzeitigen chirurgischen Eingriff muss man in einigen Fällen in Betracht ziehen. Dennoch waren wir nicht imstande, einen wechselseitigen Bezug zwischen der Ernsthaftigkeit der Magen-Darm-Symptome der D+ HUS und der klinischen und biologischen Veränderungen nachzuweisen.

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M.D. Anthony S. de Buys Roessingh

Department of Paediatric Surgery
Centre Hospitalier Universitaire Vaudois

Rue du Bugnon 46

1011 Lausanne-CHUV

Switzerland

Email: Anthony.debuys-roessingh@CHUV.ch

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