Handchir Mikrochir Plast Chir 2007; 39(2): 103-107
DOI: 10.1055/s-2007-965138
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hirudo medicinalis-Anwendungen in der plastischen und rekonstruktiven Mikrochirurgie - eine Literaturübersicht

Hirudo medicinalis-Leech Applications in Plastic and Reconstructive Microsurgery - A Literature ReviewK. Knobloch1 , A. Gohritz1 , K. Busch1 , M. Spies1 , P. M. Vogt1
  • 1Plastische, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Medizinische Hochschule Hannover
Further Information

Publication History

eingereicht 29.1.2007

akzeptiert 5.3.2007

Publication Date:
14 May 2007 (online)

Zusammenfassung

Die medizinische Anwendung von Blutegeln hat in den letzten Jahren eine Renaissance insbesondere im Bereich der rekonstruktiven Mikrochirurgie erlangt. Die venöse Stase kann durch die Anwendung von Blutegeln signifikant reduziert werden, was insbesondere beispielsweise nach Replantation von Langfingern günstige Effekte auf die Überlebenswahrscheinlichkeit von Langfingerreplantaten hat. Blutegel führen zu einer temporären Abnahme der venösen Kongestion, bis die körpereigene venöse Drainage wiederhergestellt ist. Sie leben in Symbiose mit Aeromonas hydrophila, die erst das Verdauen der Blutmahlzeit, die bis zum sechsfachen des Blutegelgewichts entsprechen kann, ermöglicht. Eine Vielzahl von antikoagulatorischen Enzymen tragen die Blutegel im Speichel wie den Thrombininhibitor Hirudin, Apyrase, Kollagenase, Hyaluronidase, Faktor-Xa-Inhibitor und Fibrinase I und II. Die Laser-Doppler-Flussmessung konnte einen signifikanten Anstieg der oberflächlichen Hautperfusion in einem Radius von 16 mm um die Bissstelle herum nachweisen. Nach der initialen Blutmahlzeit mit durchschnittlich 2,5 ml führen die antikoagulatorischen Effekte der Blutegelenzyme in den folgenden 5 - 6 Stunden zu einer weiteren Verbesserung der venösen Abflusssituation.

Infektionen während einer Blutegelanwendung sind bekannt mit Inzidenzen zwischen 2,4 % und 20 %, wobei gegenwärtig die Chinolon-Antibiotikatherapie favorisiert wird, um vor allem der Aeromonas hydrophila-Infektion zu begegnen. Anämie ist eine weitere Komplikation der Blutegeltherapie, sodass während der Anwendung Blutbildkontrollen stattfinden sollten. Neben den Fallberichten und Fallstudien zum erfolgreichen Einsatz des Hirudo medicinalis sind gemäß den evidenz-basierten Kriterien randomisiert-kontrollierte Studien nötig, um den wahren Nutzen der Blutegelanwendung in der plastischen und rekonstruktiven Mikrochirurgie zu bestimmen.

Abstract

Medical leech therapy has enjoyed a renaissance in the world of reconstructive microsurgery during recent years. Especially venous congestion is decreased using hirudo medicinalis application such as following replantation of amputated fingers or congested flaps. They provide a temporary relief to venous engorgement whilst venous drainage is re-established. Living in symbiosis with Aeromonas hydrophila, who can digest the sixfold blood meal related to their body weight, and a broad number of anticoagulant agents such as the thrombin inhibitor hirudin, apyrase as well as collagenase, hyaluronidase, Factor Xa inhibitor and fibrinase I and II, leeches decrease venous congestion. Laser Doppler flowmetry could demonstrate a significant increase in superficial skin perfusion following leech application 16 mm around the biting zone. Following the initial blood meal accounting for about 2.5 ml, the anticoagulant effect of the various leeches enzymes follows within the next 5 - 6 hours, which both account for the beneficial effects.

Infection associated with leech therapy is a documented complication of leech application, with reported incidences ranging from 2.4 to 20 % and a chinolone antibiotic is currently recommended to face the potential Aeromonas hydrophila infection. Anemia is a second adverse effect during medicinal leech application which has to be taken account with repetitive blood samples. Besides the successful applications of leeches in various applications in plastic and reconstructive microsurgery, randomized-controlled trials are pending to elucidate the value of hirudo medicinalis according to evidence-based criteria above from case series and case studies.

Literatur

  • 1 Adams L A. The emergency management of a medicinal leech bite.  Ann Emerg Med. 1989;  18 316-319
  • 2 Ardehali B, Hand K, Nduka C, Holmes A, Wood S. Delayed leech-borne infection with Aeromonas hydrophila in escharotic flap wound.  J Plast Reconst Aesthet Surg. 2006;  59 94-95
  • 3 Avci G, Akan M, Yildirim S, Akoz T. Digital neurovascular compression due to a forgotten tourniquet.  Hand Surg. 2003;  8 133-136
  • 4 Brown J S, Devine J C, Magennis P, Sillifant P, Rogers S N, Vaughan E D. Factors that influence the outcome of salvage in free tissue transfer.  Br J Oral Maxillofac Surg. 2003;  41 16-20
  • 5 Callegari P R, Moore Jr J H, Degnan G G. The leech amphitheatre for digital replantation.  Plast Reconstr Surg. 1992;  90 511-513
  • 6 Carter K C. Leechcraft in 19th century British medicine.  J R Soc Med. 2001;  94 38-42
  • 7 Chepeha D B, Nussenbaurn B, Bradford C R, Teknos T N. Leech therapy for patients with surgically unsalvagable venous obstruction after revascularized free tissue transfer.  Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2002;  129 960-965
  • 8 Cho B H, Ahn H B. Microsurgical replantation of a partial ear, with leech therapy.  Ann Plast Surg. 1999;  43 427-429
  • 9 Concannon M J, Puckett C L. Microsurgical replantation of an ear in a child without venous repair.  Plast Reconstr Surg. 1998;  102 2088-2093 2094-2096
  • 10 Conforti M L, Connor N P, Heisey D M, Hartig G K. Evaluation of performance characteristics of the medicinal leech (Hirudo medicinalis) for the treatment of venous congestion.  Plast Reconstr Surg. 2002;  109 228-235
  • 11 Dabb R W, Malone J W, Leverett L C. The use of medicinal leeches in the salvage of flaps with venous congestion.  Ann Plast Surg. 1992;  29 250-256
  • 12 De Chalain T M. Exploring the use of the medicinal leech: a risk-benefit analysis.  J Reconstr Microsurg. 1996;  12 165-172
  • 13 Derganc M, Zdravic F. Venous congestion of flaps treated by application of leeches.  Br J Plast Surg. 1960;  13 187
  • 14 Dippenaar R, Smith J, Goussard P, Walters E. Meningococcal purpura fulminans treated with medical leeches.  Pediatr Crit Care Med. 2006;  7 476-478
  • 15 Durrant C, Townley W A, Ramkumar S, Khoo C T. Forgotten digital tourniquet: salvage of an ischaemic finger by application of medicinal leeches.  Ann R Coll Surg Engl. 2006;  88 462-464
  • 16 Foucher G, Henderson H R, Maneau M, Merie M, Braun F M. Distal digital replantation: one of the best indicators for microsurgery.  Int J Microsurg. 1981;  3 265-270
  • 17 Frodel Jr J L, Barth P, Wagner J. Salvage of partial facial soft tissue avulsions with medicinal leeches.  Otolaryngol Head Neck Surg. 2004;  131 934-939
  • 18 Gideroglu K, Yildirim S, Akan M, Akoz T. Immediate use of medicinal leeches to salvage venous congested reverse pedicled neurocutaneous flaps.  Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg. 2003;  37 277-282
  • 19 Golden M A, Quinn J J, Partington M T. Leech therapy in digital replantation.  AORN J. 1995;  62 364-366
  • 20 Gross M P, Apseos J. The use of leeches for treatment of venous congestion of the nipple following breast surgery.  Aesthetic Plast Surg. 1992;  16 343-348
  • 21 Hayden R E, Phillips J G, McLear P W. Leeches. Objective monitoring of altered perfusion in congested flaps.  Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 1988;  114 1295-1299
  • 22 Hermansdorfer J, Lineaweaver W C, Follansbee S, Valauri Buncke F A.HJ. Antibiotic sensitivies of Aeromonas hydrophila cultured in medicinal leeches.  Br J Plast Surg. 1988;  41 649-651
  • 23 Ikizceli I, Avsarogullari L, Sözüer E, Yürümez Y, Akdur O. Bleeding due to a medicinal leech bite.  Emerg Med J. 2005;  22 458-460
  • 24 Kayikcioglu A, Ozluoglu L, Kizilay A. Prolonged arterial spasm in an ear replantation without venous anastomosis.  J Reconstr Microsurg. 1997;  13 313-316
  • 25 La Scala G C, Caroll S M, Forrest C R, Zuker R M. Use of medicinal leech in a reverse-flow radial forearm flap: case report.  J Reconstr Microsurg. 2001;  17 335-340
  • 26 Lee C, Mehran R J, Lessard M L, Kerrigan C L. Leeches: controlled trial in venous compromised rat epigastric flaps.  Br J Plast Surg. 1992;  45 235-238
  • 27 Lent C M, Fliegner K H, Freedman E, Dickinson M H. Ingestive behaviour and physiology of the medicinal leech.  J Experiment Biol. 1988;  137 513-527
  • 28 Lineaweaver W C, Hill M K, Buncke G M, Follansbee S, Buncke H J, Wong R K, Manders E K, Grotting J C, Anthony J, Mathes S J. Aeromonas hydrophila infections following use of medicinal leeches in replantation and flap surgery.  Ann Plast Surg. 1992;  29 238-244
  • 29 Lineaweaver W C, O'Hara M, Stridde B, Valauri F A, Buncke H J. Clinical leech use in a microsurgical unit: the San Francisco experience.  Blood Coagul Fibrinolysis. 1991;  2 189-192
  • 30 Lozano D D, Stephenson L L, Zamboni W A. Effect of hyperbaric oxygen and medicinal leeching on survival of axial skin flaps subjected to total venous occlusion.  Plast Reconstr Surg. 1999;  104 1029-1032
  • 31 Mackay D R, Manders E K, Saggers G C, Banducci D R, Prinsloo J, Klugman K. Aeromonas species isolated from medicinal leeches.  Ann Plast Surg. 1999;  42 275-279
  • 32 Otto A, Schoeller T, Wechselberger G, Ohler K. Erfolgreiche Ohrreplantation ohne Venenanastomose durch Applikation von Blutegeln.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999;  31 98-101
  • 33 Ouderkirk J P, Bekhor D, Turret G S, Murali R. Aeromonas meningitis complicating medicinal leech therapy.  Clin Infect Dis. 2004;  38 e36-e37
  • 34 Pereira J A, Greig J R, Liddy H, Ion L, Moss A L. Leech-borne Serratia marcescens infection following complex hand injury.  Br J Plast Surg. 1998;  51 640-641
  • 35 Ribuffo D, Chiummariello S, Cigna E, Scuderi N. Salvage of a free flap after late total thrombosis of the flap and revascularisation.  Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg. 2004;  38 50-52
  • 36 Soucacos P N, Beris A E, Malizos K N, Xenakis T A, Georgoulis A. Successful treatment of venous congestion in free skin flaps using medicinal leeches.  Microsurgery. 1994;  15 496-501
  • 37 Steer A, Daley A J, Curtis N. Suppurative sequelae of symbiosis.  Lancet. 2005;  365 188
  • 38 Tsao C K, Chen H C, Chuang C C, Chen H T, Mardini S, Coskunfirat K. Adequate venous drainage: the most critical factor for a successful free jejunal transfer.  Ann Plast Surg. 2004;  53 229-234
  • 39 Tuncali D, Terzioglu A, Cigsar B, Aslan G. The value of medicinal leeches in the treatment of class II c ring avulsion injuries: report of 2 cases.  J Hand Surg [Am]. 2004;  29 943-946
  • 40 Utley D S, Koch R J, Goode R L. The failing flap in facial plastic and reconstructive surgery: role of the medicinal leech.  Laryngoscope. 1998;  108 1129-1135
  • 41 Whitaker I S, Izadi D, Oliver D W, Monteath G, Butler P E. Hirudo medicinalis and the plastic surgeon.  Br J Plast Surg. 2004;  57 348-353

Priv.-Doz. Dr. med. Karsten Knobloch

Plastische, Hand- und Wiederherstellungschirurgie
Medizinische Hochschule Hannover

Carl-Neuberg-Straße 1

30625 Hannover

Email: kknobi@yahoo.com

    >