Laryngorhinootologie 2007; 86(11): 789-793
DOI: 10.1055/s-2007-966529
Originalien

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Einsatz der ösophagopharyngealen Druckmessung zur Topodiagnostik des Schnarchens

Use of Pharyngeal Pressure Measurement to Localize the Source of SnoringA.  Dreher1 , C.  Klemens1 , M.  Patscheider1 , M.  Kramer1 , N.  Feucht2 , C.  Schultheiss3 , F.  Baker4 , R.  de la Chaux1
  • 1HNO-Klinik der Ludwig-Maximilians-Universität, München (Direktor: Prof. Dr. med. A. Berghaus)
  • 2Augenklinik der Technischen Universität, München (Direktor: Prof. Dr. med. Ch. Lohmann)
  • 3II. Med. Klinik der Technischen Universität, München (Direktor: Prof. Dr. med. R. Schmid)
  • 4SRI International, Menlo Park, USA
Further Information

Publication History

eingereicht 17. November 2006

akzeptiert 18. April 2007

Publication Date:
26 June 2007 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Da Schnarchen im Gegensatz zum Schlafapnoe-Syndrom ein mehr soziales als medizinisches Problem darstellt, scheinen eine CPAP-Therapie oder eine Multi-Level-Chirurgie zur Therapie des Schnarchens nicht gerechtfertigt. Andere Therapieformen wie etwa die Uvulopalatopharyngoplastik setzen aber jeweils nur an einem Rachenabschnitt an. Eine korrekte Lokalisation des Entstehungsortes des Schnarchens sollte daher die Selektion der Patienten verbessern und damit die Erfolgsrate erhöhen. Methoden: 25 Patienten mit vermutetem Schlafapnoe-Syndrom erhielten eine Polysomnografie mit ösophagopharyngealer Druckmessung. Die Messsonde hatte 5 pharyngeale und einen ösophagealen Druckaufnehmer. Die Druckkurven wurden auf das Vorhandensein hochfrequenter Druckschwankungen hin untersucht, die den atemsynchronen superponiert waren.Ergebnisse: Der Apnoe-Hypopnoe-Index (AHI) der Patienten betrug 28,3 ± 24,8. 17 Patienten (68 %) hatten einen AHI von über 10. Alle Patienten schnarchten. 23 Patienten (92 %) zeigten zumindest in einem Kanal hochfrequente, sägezahnartige Druckschwankungen in Assoziation mit Schnarchen. Das Druckmuster mit der höchsten Amplitude zeigte sich bei 56 % der Patienten auf Höhe des Gaumensegels, bei 24 % auf Höhe der Tonsillen und bei 12 % im Bereich des Zungengrundes. Schlussfolgerung: Schnelle, mit dem Schnarchen assoziierte Druckschwankungen in einzelnen Kanälen der ösophagopharyngealen Druckmessung sind häufig und dürften auf den Entstehungsort des Schnarchens hindeuten. Weitere Untersuchungen müssen zeigen, ob sich basierend auf dieser neuen diagnostischen Methode die Erfolgsraten der verschiedenen Therapieformen des Schnarchens steigern lassen.

Abstract

Background: Depending on age and gender up to 60 % of the population snore regularly. As simple snoring is more a social than a medical problem, unlike OSAS, CPAP-therapy or multilevel surgery are not appropriate therapies for snoring. But alternative therapies, such as laser-assisted uvulopalatoplasty (LAUP) or uvulopalatopharyngoplasty (UPPP) address distinct sites of the pharynx. Therefore a correct identification of the snoring-source should optimise the selection of patients and improve the outcome of therapy. As there is no commonly recommended tool for identifying the snoring-source, the use of a new technique, based on pharyngeal pressure measurement, was tested. Methods: 25 patients with suspected OSAS had standard polysomnography recordings during two nights with esophagopharyngeal pressure measurement on the second night. The pressure probe had 5 pharyngeal and 1 esophageal transducers. The curves of the pharyngeal pressure were examined for quick pressure changes superimposed on the slow pressure-changes caused by breathing. The appearance of these quick pressure changes was documented for each transducer throughout the whole night. Results: The average (± SD) Apnea-Hypopnea-Index in the patients was 28.3 ± 24.8. 17 patients (68 %) had an AHI of more than 10. All patients showed heavy snoring. 23 patients (92 %) showed a high frequency, sawtooth-pattern, superimposed on the slow breathing rhythm in at least one channel and in association with snoring. 91 % of the patients showed a sawtooth pattern in more than one channel, but the pattern was always more pronounced in one channel compared to others. The sawtooth-pattern of the highest amplitude was seen in the pressure curves from the velum in 56 % of the patients, from the tonsils in 24 %, and from the tonguebase in 12 % of the patients. Conclusions: Quick pressure changes from distinctive pharyngeal pressure transducers during snoring are common in OSAS patients and may indicate the source of snoring. Further investigations have to show whether this assumption is correct, and whether the quick pressure changes are also apparent in simple snorers.

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Dr. Alfred Dreher

HNO-Klinik der Ludwig-Maximilians-Universität
Klinikum Großhadern

Marchioninistraße 15
81377 München

Email: dreher@ithnet.com

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