Psychiatr Prax 2008; 35(5): 226-232
DOI: 10.1055/s-2007-986238
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Computerspielsucht: Ein psychopathologischer Symptomkomplex im Jugendalter

Computer Game Addiction: A Psychopathological Symptom Complex in AdolescenceKlaus  Wölfling1 , Ralf  Thalemann1 , Sabine  M.  Grüsser-Sinopoli† 1
  • 1Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Klinik und Poliklinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Johannes Gutenberg-Universität Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 November 2007 (online)

Zusammenfassung

Anliegen und Methode Ziel der vorliegenden Studie ist es, die Frage, ob und wie häufig ein psychopathologisch determiniertes Computerspielverhalten unter Jugendlichen auftritt, mittels auf das Computerspielverhalten adaptierter Diagnosekriterien der substanzbezogenen Störungen empirisch fundiert zu beantworten. Ergebnisse Von den 221 Befragten zeigen 6,3 % (überwiegend Jungen mit niedrigem formalen Bildungshintergrund) ein Computerspielverhalten mit psychopathologischer Relevanz. Schlussfolgerungen Die Ergebnisse der Untersuchung sind als erste empirische Hinweise auf die Auftretenshäufigkeit der Computerspielsucht im Jugendalter im deutschen Sprachraum zu werten.

Abstract

Objective Cases of excessive computer gaming are increasingly reported by practitioners in the psychiatric field. Since there is no standardized definition of this symptom complex, the aim of this study is to access excessive computer gaming in German adolescents as an addictive disorder and its potential negative consequences. Method Psychopathological computer gaming behavior was diagnosed by applying the adapted diagnostic criteria of substance-related-addictions as defined by the ICD-10. At the same time demographic variables, state of clinical anxiety and underlying cognitive mechanisms were analyzed. Results 6.3 % of the 221 participating pupils – mostly boys with a low educational background – fulfilled the diagnostic criteria of a behavioral addiction. Clinically diagnosed adolescents exhibited limited cognitive flexibility and were identified to utilize computer gaming as a mood management strategy. Conclusions These results can be interpreted as a first hint for a prevalence estimation of psychopathological computer gaming in German adolescents.

Literatur

  • 1 Griffiths M D, Davies M NO, Chappell D. Online computer gaming: a comparison of adolescent and adult gamers.  J Adolesc. 2004;  27 (1) 87-96
  • 2 Dilling H, Mombour W, Schmidt M H. Internationale Klassifikation psychischer Störungen, ICD-10, Kapitel V (F). 4. Aufl. Bern; Huber 2000
  • 3 Saß H, Wittchen H U, Zaudig M, Houben I. Diagnostische Kriterien des Diagnostischen und Statistischen Manuals Psychischer Störungen DSM-IV-TR. Göttingen; Hogrefe 2003
  • 4 Young K S. Internet addiction: the emergence of a new clinical disorder. Presented at the 104th Annual Meeting of the American Psychological Assoziation,. Toronto, Canada; 1996
  • 5 Davis R A. A cognitive behavioral model of pathological Internet use (PIU). Catalyst. [available online at http://www.victoriapoint.com/PIU.htm]. 1999
  • 6 Eichenberg C, Klemme A, Theimann T. Internetsucht: Ein neues Störungsbild? Ein Überblick zu neueren Befunden.  Psychomed. 2003;  2 100-105
  • 7 Greenfield D. The nature of Internet Addiction: Psychological Factors in Compulsive Internet Use. Presentation at the 1999 meetings of the American Psychological Association, Boston, Massachusetts,. August 20, 1999 [Online] Available http://www.virtual-addiction.com/internetaddiction.htm
  • 8 Scherer K. College life on-line: Healthy and unhealthy internet use.  Journal of College Student Development. 1996;  38 655-665
  • 9 Hahn A, Jerusalem M. Internetsucht: Jugendliche gefangen im Netz. In: Raithel J (Hrsg) Risikoverhaltensweisen Jugendlicher. Erklärungen, Formen und Prävention. Opladen; Leske + Budrich 2001
  • 10 Griffiths M D. Technological addictions.  Clinical Psychology Forum. 1995;  76 14-19
  • 11 Griffiths M D. Does internet and computer „addiction” exist?: some case study evidence. Paper presented at the Annual Conference of American Psychological Association. August 1997
  • 12 Young K S. Caught in the Net. Suchtgefahr im Internet. München; Kösel 1999
  • 13 Griffiths M D, Hunt N. Dependence on computer games by adolescents.  Psychol Rep. 1998;  82 475-480
  • 14 Fisher S. Identifying video game addiction in children and adolescents.  Addict Behav. 1994;  19 545-553
  • 15 Grüsser S M, Thalemann R, Albrecht U, Thalemann C. Exzessive Computernutzung im Kindesalter – Ergebnisse einer psychometrischen Erhebung.  Wien Klin Wochenschr. 2005;  117 188-195
  • 16 Grüsser S M, Thalemann R, Griffiths M D. Excessive computer game playing: Evidence for Addiction and Aggression?.  Cyberpsychol Behav. 2007;  2 (10) 290-292
  • 17 Young K S, Rodgers R C. The relationships between depression and internet addiction.  Cyberpsychol Behav. 1998;  1 25-28
  • 18 Shapira N A, Goldsmith T D, Keck P E, Khosla U M, McElroy S L. Psychiatric features of individuals with problematic internet use.  J Affect Disord. 2000;  57 (1 – 3) 267-272
  • 19 Te Wildt B T, Kowalewski E, Meibeyer F. Identität und Dissoziation im Cyberspace: Kasuistik einer dissoziativen Identitätsstörung im Zusammenhang mit einem Internet-Rollenspiel.  Nervenarzt. 2006;  77 81-84
  • 20 Roberts L D, Smith L, Pollock C. „Ur a lot bolder on the net”: shyness and internet use. In: Crozier WR Shyness: Development, consolidation and change. New York; Routledge 2000
  • 21 Kraut R, Lundmark V, Patterson M, Kiesler S, Mukopadhyay T, Scherlis W. Internet paradox: a social technology that reduces social involvement and psychological well-being?.  J Am Psychol. 1998;  53 (9) 1017-1031
  • 22 McKenna K YA, Green A S, Gleason M EJ. Relationship formation on the internet: What's the big attraction?.  J Soc Issues. 2002;  58 9-31
  • 23 Chak K, Leung L. Shyness and locus of control as predictors of internet addiction and internet use.  Cyberpsychol Behav. 2004;  7 (5) 559-570
  • 24 Caplan S E. Problematic internet use and psychosocial well-being: development of a theory-based cognitive-behavioral measurement instrument.  Comput Human Behav. 2002;  18 553-575
  • 25 Ofosu H B. Heavy internet use: a proxy for social interaction.  DAI. 2001;  61 (9-B) 5058
  • 26 Goulet N. The effect of internet use and internet dependency on shyness, lonelyness, and selfconsciousness in college students.  DAI. 2002;  63 (5-B) 2650
  • 27 Young K S. Surfing not studying: dealing with internet addiction on campus. Available: http://www.netaddiction.com/articles/surfing_notStudying.htm 2003
  • 28 Thalemann R, Albrecht U, Thalemann , CN , Grüsser S M. Fragebogen zum Computerspielverhalten bei Kindern (CSVK): Entwicklung und psychometrische Kennwerte.  Psychomed. 2004;  16/4 226-233
  • 29 Thurner F, Tewes U. Kinder-Angst-Test II (KAT-II). Göttingen; Hogrefe 2000
  • 30 Grüsser S M, Thalemann C N. Verhaltenssucht – Diagnostik, Therapie, Forschung. Bern; Huber 2006
  • 31 Grüsser S M, Poppelreuter S, Heinz A, Albrecht U, Saß H. Verhaltenssucht – eine eigenständige diagnostische Einheit.  Nervenarzt. 2007; May 18 (Epub ahead of print); 
  • 32 Griffiths M D, Davies M NO, Chappell D. Demographic factors and playing variables in online computer gaming.  Cyberpsychol Behav. 2004;  7 (4) 479-487
  • 33 Wright J, Huston A C, Vadewater E A, Bickham D S, Scantlin R M, Kotler J A. et al . American children's use of electronic media in 1997: A national survey.  J Appl Dev Psychol. 2001;  22 31-47
  • 34 Petrie H, Gunn D. Internet „addiction”: the effects of sex, age, depression and introversion. Paper presented at the British Psychological Society London Conference. 15 December 1998
  • 35 Lucas K, Sherry J L. Sex differences in video game play: a communication-based explanation.  Communic Res. 2004;  31 (5) 499-523
  • 36 Iske S, Klein A, Kutscher N. Digitale Ungleichheit und formaler Bildungshintergrund – Ergebnisse einer empirischen Untersuchung über Nutzungsdifferenzen von Jugendlichen im Internet. Bielefeld; Kompetenzzentrum Informelle Bildung (KIB) Fakultät für Pädagogik Universität Bielefeld 2004
  • 37 Black D W, Belsare G, Schlosser S. Clinical features, psychiatric comorbidity and health-related quality of life in persons reporting compulsive computer use behavior.  J Clin Psychiatry. 1999;  60 (12) 839-844
  • 38 Yellowlees P M, Shayna M. Problematic Internet use or Internet addiction?.  Computers in Human Behavior. 2007;  23 1447-1453
  • 39 Khan M K. CSAPH Report 12-A-07. Report of the Council on Science and Public Health. Emotional and Behavioral Effects, Including Addictive Potential, of Video Games (Available). 2007
  • 40 Grüsser S M, Thalemann R. Computerspielsüchtig? Rat und Hilfe für Eltern. Bern; Huber 2006
  • 41 te Wildt B T, Pulzig J, Zedler M, Ohlmeier M D. Internetabhängigkeit als ein Symptom depressiver Störungen.  Psychiat Prax. 2007;  34 (S3) S318-S322

Dipl.-Psych. Klaus Wölfling

Psychologische Leitung – Ambulanz für Spielsucht, Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Klinik und Poliklinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Johannes Gutenberg-Universität Mainz

Saarstraße 21

55099 Mainz

Email: woelfling@uni-mainz.de

    >