Fortschr Neurol Psychiatr 1998; 66(3): 109-112
DOI: 10.1055/s-2007-995245
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hörverlust als Leitsymptom von Arteria cerebelli inferior anterior-lnfarkten

Hearing Loss as Leading Symptom in Anterior Inferior Cerebellar Artery InfarctionM.  Deschauer , D.  Georgiadis , A.  Lindner
  • Neurologische Klinik und Poliklinik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
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Publication Date:
08 January 2008 (online)

Abstract

Hearing impairment is a rare but characteristic symptom of vertebrobasilar occlusive disease. Two patients with anterior inferior cerebellar artery (AICA) infarction and hearing loss as presenting complaint, are described. In patient 1 progressive bilateral AICA infarction was caused by occlusion of the basilar artery, verified by transcranial Doppler sonography. Initial dizziness and bilateral hearing loss were followed by ataxia, dysarthria, dysphagia and right facial sensory impairment. Hearing loss improved during the second week, parallel to a temporary partial recanalisation of the basilar artery, but the patient subsequently developed further progressive brain stem symptoms and died. A right-sided AlCA-infarction was diagnosed in patient 2. Initial symptoms were right-sided deafness and dizziness. Neurological examination revealed nystagmus, ataxia and involvement of the 5th and 6th cranial nerve. A progressive improvement of hearing loss and total recovery of the other brain stem symptoms was evident. In conclusion every patient with sudden hearing loss should be examined for additional brain stem symptoms since this can be the presenting sign of a life-threatening basilar artery thrombosis.

Zusammenfassung

Hörstörungen können als seltenes, aber charakteristisches Symptom bei vertebrobasilären Durchblutungsstörungen auftreten. Wir berichten über zwei Patienten, bei denen Hörverlust Leitsymptom eines A. cerebelli inferior anterior (AICA)-Infarktes war: Patient 1 hatte einen bilateralen progredienten AICA-Infarkt mit initialem Schwindel und beidseitigem Hörverlust. Im Verlauf traten eine Ataxie, Dysarthrie, Schluckstörung und Sensibilitätsstörung der rechten Gesichtshälfte hinzu. Dopplersonographisch wurde ein Verschluß der A. basilaris nachgewiesen. Nach vorübergehender partieller Rekanalisierung der A. basilaris besserte sich parallel dazu das Hörvermögen kurzzeitig, ehe der Patient eine weiter progrediente Hirnstammsymptomatik entwickelte und verstarb. Patientin 2 erlitt einen AICA-Infarkt rechts, der sich durch plötzlichen rechtsseitigen Hörverlust sowie Schwindel und Erbrechen manifestierte. Bei Aufnahme zeigte sich zusätzlich eine Abduzensparese und Trigeminusbeteiligung rechts sowie ein Nystagmus und eine Ataxie. Der Hörverlust besserte sich, die anderen Ausfälle bildeten sich vollständig zurück. Schlußfolgernd ist bei jedem Patienten, der durch einen plötzlichen Hörverlust auffällig wird, auf zusätzliche Hirnstammsymptome zu achten, denn dieser kann Frühsymptom einer lebensbedrohlichen Basilaristhrombose sein.

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