Laryngorhinootologie 1995; 74(1): 1-6
DOI: 10.1055/s-2007-997677
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die progrediente Hörminderung - Pathophysiologie, Differentialdiagnostik, Therapie

Progressive Sensorineural Hearing Loss - Pathophysiology, Differential Diagnosis and Therapeutic ConceptsTh. Lenarz, M. Schönermark
  • Hals-Nasen-Ohrenklinik der Medizinischen Hochschule Hannover (Direktor: Prof. Dr. med. Th. Lenarz)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Progrediente Hörminderungen stellen den Hals-Nasen-Ohrenarzt vor eine umfangreiche und nur interdisziplinär zu lösende, differentialdiagnostische Aufgabe. Bei oft akutem Beginn und selten linearer Dynamik schreitet die Erkrankung mitunter bis zur vollständigen Ertaubung fort. Kardiovaskuläre und rheologische Erkrankungen, hereditäre Otopathien, immunologische Phänomene, Hormon- und Stoffwechselstörungen, Infektionen, äußere Bedingungen wie Lärm, Medikamente und Giftstoffe und schließlich systemische Erkrankungen kommen ursächlich in Frage. Als idiopathische Hörminderung muß die nicht eindeutig klassifizierbare Schwerhörigkeit gelten. Die therapeutischen Konzepte umfassen, wo immer möglich, eine kausale Behandlung bzw. die symptomatische Therapie mit Rheologika, Kortikoiden und in Ausnahmefällen Zytotoxika. Bei nicht aufzuhaltender Ertaubung soll der Patient frühzeitig mit einem Cochlear Implant versorgt werden.

Summary

Progressive sensorineural hearing loss (SNHL) is still a challenge to the otorhinolaryngologist. It can be solved only by a systematic and interdisciplinary approach to the patient and his disease. Most often an acute onset is observed with a non-linear, sometimes dramatic progress to chronicity and complete deafness. Cardiovascular and rheologic diseases, hereditary disorders, immunological phenomena, hormonal and metabolic derailments, infections, environmental causes like noise, ototoxic drugs and industrial substances and systemic maladies must be included in the diagnostic reflections. Otopathy is an idiopathic hearing loss which cannot be classed with the above mentioned disorders. Wherever possible a causal therapy should be carried out. Symptomatic therapeutic concepts include rheologic medications, corticosteroids or, with all reservation, cytotoxic drugs. Hearing aids should be prescribed in close relation to the dynamic deterioration of the hearing. The timely cochlear implant operation stands at the end of the therapeutic scale.

    >