Rofo 1993; 159(8): 107-112
DOI: 10.1055/s-2008-1032732
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Magnetresonanztomographie (MRT) des Kniegelenks: Meniskus, Kreuzbänder und hyaliner Gelenkknorpel

Magnetic resonance tomography (MRT) of the knee joint: Meniscus, cruciate ligaments and hyaline cartilageJ. Rödler1 , E. Buess2 , M. Rodriguez2 , A. Imhoff2
  • 1Radiologie, Universitätsspital Zürich, Zürich, und Radiologische Abteilung
  • Orthopädische Universitätsklinik Balgrist, Zürich
  • 2Orthopädische Universitätsklinik Balgrist, Zürich
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Wertigkeit der MRT bei Meniskusriß, Kreuzbandriß und Schädigung des hyalinen Gelenkknorpels wurde bei 82 Kniegelenken retrospektiv und ohne Kenntnis der intraoperativen Befunde untersucht. Die Resultate wurden in 49 Fällen mittels Arthroskopie und in 33 Fällen mittels Arthrotomie verifiziert. Die Sensitivität, die Spezifität und die diagnostische Treffsicherheit der MRT bei Meniskusriß betrugen 73,9 %, 96,9 % und 94,6 %. Die entsprechenden Werte für Läsionen des vorderen Kreuzbandes betrugen 88,9 %, 96,6 % und 94,7 % und für Läsionen des hyalinen Gelenkknorpels 62,6 %, 96,1 % und 87,9 %. Neben der hohen Spezifität wies die MRT auch einen hohen negativen Vorhersagewert hinsichtlich Meniskusriß (97,1 %), Läsion des vorderen Kreuzbandes (96,6 %) und Schäden des hyalinen Gelenkknorpels (88,8 %) auf. Ein negatives Resultat bei der MRT-Untersuchung macht somit eine Läsion von Meniskus, Kreuzband oder Gelenkknorpel unwahrscheinlich. Ein expektatives Verhalten hinsichtlich Arthroskopie oder Arthrotomie ist in diesen Fällen gerechtfertigt.

Summary

The use of MRT for diagnosing injury to the meniscus, the cruciate ligaments and hyaline cartilage was evaluated retrospectively in 82 knee joints without any knowledge of operative findings. In 49 cases the results were verified by arthroscopy and in 33 cases by arthrotomy. Sensitivity, specificity and diagnostic accuracy of MRT for meniscus lesions was 73.9 %, 96.9 %, and 94.6 %. Corresponding values for lesions of the anterior cruciate ligament were 88.9 %, 96.6 %, and 94.7 %, and for lesions of the hyaline cartilage 62.6 %, 96.1 %, and 87.9 %, respectively. In addition to its high specificity, MRT proved accurate in excluding lesions of the meniscus (97.1 %) of the anterior cruciate ligament (96.6 %) and of hyaline cartilage (88.8 %). A negative finding on MRT therefore makes the presence of a lesion of the meniscus, cruciate ligaments of cartilage unlikely. In such cases one is justified in delaying the use of arthroscopy or arthrotomy.

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